Educating kindergarten teachers for oral communication disorder prevention
Keywords:
Kindergarten, teachers’ education, language instruction, language handicapAbstract
Objectives: The papers focuses on devising a model of kindergarten teachers’ education for training them in preventing children’s language and communication disorders. This model promotes individualized practice in kindergarten teachers’ professional performance.
Methods: The authors rely on theoretical methods such as analysis and synthesis, induction and deduction, critical evaluation of bibliographic sources, as wells as on interviewing, surveying and observation.
Results: The main finding is a framework of foundations, principles and premises describing the theoretical core of the afore mentioned model.
Conclusions: The study contributed a pedagogical model devised to give a new meaning to kindergarten teachers’ education to ensure the prevention of language disorders in pre-school children.
Downloads
References
Álvarez de Zayas, C. M. (1999). Didáctica: La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.
Bermúdez, B. (2010). La superación del docente de la Educación Preescolar para el tratamiento a la dimensión educación y desarrollo estético en el proceso educativo. Tesis doctoral inédita. Cienfuegos, Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas Carlos Rafael Rodríguez.
Blanco, A. (2001). Introducción a la sociología de la educación. . La Habana: Pueblo y Educación.
Chávez, N. (2017). La formación inicial del Licenciado en Educación Primaria para la atención educativa integral a los escolares con retardo en el desarrollo psíquico. Tesis doctoral inédita. Holguín, Cuba: Universidad de Holguín.
Franco, O. (1999). Propuesta de un modelo alternativo para el diseño del Modelo del Profesional de la Licenciatura en Educación Preescolar. Tesis de maestría inédita. Ciudad de La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.
Hernández, X. (2003). Evaluación del desempeño profesional de los estudiantes de la Licenciatura en Educación Preescolar. Tesis doctoral inédita. Ciudad de La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.
Hernández, X., & López, J. (2005). Problemas actuales de la Pedagogía Preescolar. En MINED, MINED, Fundamentos de las Ciencias de la Educación. Módulo II. Maestría en Ciencias de la Educación (págs. 8 – 14). La Habana: Pueblo y Educación.
Horruitiner, P. (2009). La universidad cubana: el modelo de formación. Ciudad de la Habana: Editorial Felix Varela.
Labarrrere, G. (1988). Pedagogía. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Martínez, B. N. (2004). La formación de saberes interdisciplinarios en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Preescolar. Tesis doctoral inédita. Las Tunas, Cuba: Insituto Superior Pedagógico Pepito Tey.
Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo-comunicativo en la enseñanza de la lengua y la literatura. Pueblo y Educación: La Habana.
Vega, D. (2008). Estrategia pedagógica para la educación de la sexualidad desde la perspectiva de género en el proceso de formación inicial de la educadora y el educador preescolar. Tesis doctoral inédita. Las Tunas, Cuba: Instituto Superior Pedagógica Pepito Tey.
Vigostsky, L. S. (1884). Obras completas. Moscú: Editorial Progreso.
Vigotsky, L. S. (1979). Internalización de las funciones psicológicas superiores. En L. S. Vigotsky, El desarrollo de los procesos psíquicos superiores (págs. 92-133). Barcelona: Editorial Crítica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.