Project-based learning approach to algebraic expressions in junior high school.
Keywords:
Algebra, algebraic concepts, mathematics instruction, project training methods, secondary schoolAbstract
Objective: This is a review article that aims at systematizing the theoretical foundations of project-based learning (PBL), an excellent constructivist innovative strategy to develop students’ mathematical competencies. The paper aims at devising a methodology of learning based on Projects (ABP) in mathematics as an educational innovation in the teaching of algebraic expressions at the secondary level.
Methods: The authors rely on the method of descriptive review and analysis of documents and articles.
Result: The students’ learning difficulties of the contents of algebraic expressions may be due to the lack of motivation and the predominance of non-innovative teaching strategies.
Conclusion: Project-based learning is an innovative strategy that motivates students and integrates mathematical content with real context, aiding students to develop the expected competencies.
Downloads
References
Ausín, V., Abella, V., Delgado, V. & Hortigüela, D. (2016). Aprendizaje basado en proyectos a través de las TIC: Una Experiencia de innovación docente desde las Aulas Universitarias. Formación universitaria,. 9(3), 31-38. Recuperado el 3 de agosto de 2021, de
https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v9n3/art05.pdf
Barron, B. & Darling, L. (2008). Teaching for Meaningful Learning: A Review of Research on Inquiry-Based and Cooperative Learning. Book Excerpt. California: George Lucas Educational Foundation.
Bell, S. (2010). Project-based learning for the 21st century: Skills for the future. The clearing house, 83(2), 39-43. Recuperado el 3 de agosto de 2021, de https://doi.org/10.1080/00098650903505415
Blanchard, G. M. (2014). Transformando la sociedad desde las aulas: metodología de aprendizaje por proyectos para la innovación educativa en el Salvador. Madrid: Narcea Ediciones.
Blanco, C., Cabrera, A., Gaete, T. & Pinilla, J. P. (2010). La evolución del constructivismo (desde una perspectiva constructivista). MAD(23), 43-54. Recuperado el 3 de agosto de 2021, de https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/122194/la-evolucion-del-constructivismo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Botella, A. M. & Ramos, P. (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Una revisión bibliográfica. Perfiles educativos, 41(163), 127-141. Recuperado el 3 de agosto de 2021, de https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/58923/52094
Delval, J. (2001). Hoy todos son constructivistas. Educere, 5(15), 353-359. Recuperado el 3 de agosto de 2021, de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35651520
Du, X. & Han, J. (2016). A literature review on the definition and process of Project-Based Learning and other relative studies. Creative Education, 7(7), 1079 ‐ 1083. Recuperado el 3 de agosto de 2021, de https://www.researchgate.net/publication/303709671_A_Literature_Review_on_the_Definition_and_Process_of_Project-Based_Learning_and_Other_Relative_Studies
Ertmer, P. A & Simons, K. D. (2006). Jumping the PBL implementation hurdle: Supporting the efforts of K-12 teachers. Interdisciplinary Journal of Problem-based learning, 1(1), 40‐54. Recuperado el 3 de agosto de 2021, de https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1005&context=ijpbl
Flórez, O. R. (1994). Modelos pedagógicos y enseñanza de las ciencias. Hacia una pedagogía del conocimiento. Bogotá, Colombia: McGraw Hill.
Godino, J. D., Batanero, C. & Fond, V. (2003). Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas para maestros: manual para el estudiante. Granada, España: Universidad de Granada. Recuperado 5 de agosto de 2021, de https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/1_Fundamentos.pdf
Habók, A. & Nagy, J. (2016). In-service teachers’ perceptions of project-based learning. SpringerPlus, 5(1), 1-14. Recuperado el 5 de agosto de 2021, de https://springerplus.springeropen.com/articles/10.1186/s40064-016-1725-4
Hallermann, S., Larmer, J. & Mergendoller, J. R. (2011). PBL in the elementary grades: step-by-step guidance, tools and tips for standards-focused K-5 projects. Novato: Buck Institute for Education.
Kokotsaki, D., Menzies, V. & Wiggins, A. (2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving schools, 19(3), 267-277. Recuperado el 3 de agosto de 2021, de https://r.issu.edu.do/l?l=11383X3t
Larmer, J., Mergendoller, J. R. & Boss, S. (2015). Gold standard PBL: Essential project design elements. Recuperado el 3 de agosto de 2021, de www.pblworks.org/blog/gold-standard-pbl-essential-project-design-elements
Sánchez, M. & Murillo, P. (2010). Innovación educativa en España desde la perspectiva de grupos de discusión. . Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(1), 171-189. Recuperado el 3 de agosto de 2021, de https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1365480216659733?journalCode=impa
Sein-Echaluce, M. L., Fidalgo, Á. & García, F. J. (2014). Buenas prácticas de innovación educativa: Artículos seleccionados del II Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC 2013). Revista de Educación a Distancia (RED)(44), 1-5. Recuperado el 3 de agosto de 2021, de https://revistas.um.es/red/article/view/254011
Vega, F., Portillo, E., Cano, M. & Navarrete, B. (2014). Experiencias de aprendizaje en ingeniería química: diseño, montaje y puesta en marcha de una unidad de destilación a escala laboratorio mediante el aprendizaje basado en problemas. Formación universitaria, 7(1), 13-22. Recuperado el 3 de agosto de 2021, de https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v7n1/art03.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.