Young people, employment and education: precarious enrollment to the labor market
Keywords:
prevocational education, professional education, employment opportunities, job applicantsAbstract
Objective: This paper aims at explaining how the community, the family and the school influence and guide the students, so that they learn behavior patterns satisfying neoliberalism requirements in their enrollment to the labor market by applying for precarious jobs.
Methods: The authoress relies on content analysis and interviews.Result: The students’ job histories show that young people can only aspire to tiresome precarious jobs, without. However, the interpretation that the research subjects make of these jobs is filtered by the ideology of the dominant classes; so, according to matrix of thinking promoted by the neoliberalism, these type of employment is regarded as a good job, the best you can get or aspire. Being successful is, then, associated no to the quality of job but to potential promotion opportunities.
Conclusion: Job insecurity continues to manifest itself in the employment interviewees aspire. The information collected in the interviews allows us to identify the constant change of employment, the lack of benefits, the failure to achieve a retirement or a pension, and the impossibility of getting a job promotion without facing greater physical or intellectual demands as characteristic features of job offers. Young people have been joining the labor market in the unsatisfactory conditions generated by neoliberalism.
Downloads
References
Blanco, M. (2003). Trabajo y familia desde el enfoque del curso de vida: dos subcohortes de mujeres mexicanas. Papeles de Población, 9(38), 159-193. Recuperado el 3 de octubre de 2021, de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11203805
Guerrero, M. (2007). ¿Para ir a la escuela? Las actitudes y expectativas de los estudiantes hacia el bachillerato. En C. Guzmán, La voz de los estudiantes. Experiencias en torno a la escuela (págs. 110-135). México: UNAM.
Sandoval, D. (2018). El papel de la regulación laboral de los mercados y sus efectos en las condiciones de trabajo de las juventudes del Estado de México. En T. Baca, Juventudes, género y salud social reproductiva (págs. 299-310). México: Editorial Gedisa.
Saucedo, C. (2007). La importancia de la escuela en las experiencias de vida de los estudiantes: su valoración retrospectiva a través de relatos de vida. En C. Guzmán, La voz de los estudiantes. Experiencias en torno a la escuela (págs. 35-40). México: UNAM.
Secretaría de Educación Pública. (2015). Análisis del movimiento contra el abandono escolar en la Educación Media Superior. Recuperado el 4 de octubre de 2021, de
Morales`
http://www.sems.gob.mx/work/models/sems/Resource/11390/6/images/reporte_abandono.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2018). Modelo vocacional ocupacional (MOVO). Recuperado el 4 de octubre de 2022, de https://www.coepesguanajuato.mx/images/pdf/primera-sesion-2017/modelo-de-orientacion-vocacional-ocupacional.pdf
Velázquez, L. (2007). Preparatorianos: trayectorias y experiencias en la escuela. En C. Guzmán, La voz de los estudiantes. Experiencias en torno a la escuela (págs. 39-50). México: UNAM.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.