Fidel Castro Ruz on language education. A guide for educational innovation
Keywords:
education, curriculum design, educational innovation, foreign language instructionAbstract
Objectives: Language education has been part of the socio-educational and cultural projects of the Cuban Revolution, marked by Fidel Castro Ruz’s thought, as it has been reflected in many of his speeches. This paper aims at compiling the Fidel Castro Ruz’s main ideas on foreign language learning pronounced in his speeches from 1959 to 2006. The selection and discussion of those quotations become guidelines for the present process of curriculum renewal, so that teachers of English and trainees enrich their understanding of the concepts behind education.
Methods: The leading methods have been document study, analysis-synthesis, induction- deduction, from a historical and logical perspective to systematize the pedagogical ideas identified in Fidel´s speeches that have become guidelines for the present process of curriculum renewal.
Results: The selection and systematization of quotations by Fidel Castro Ruz about the importance of language education, particularly English language education.
Conclusions: Fidel Castro rug’s reflections about the importance and need of language education have contributed to substantiate the renovation of the theoretic-pedagogical framework for English language education and the innovations needed in the present process of curriculum renewal.
Downloads
References
Barrabia, O. (2007). Contribución de Fidel Castro a la concepción de la formación del hombre nuevo en la escuela cubana de 1959-1975 . Tesis doctoral inédita. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.
Buenavilla, R. (2004). Contribución de destacadas figuras de la cultura nacional al desarrollo de la Educación Cubana. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.
Castro, F. (5 de septiembre de 1961). Discurso pronunciado en la clausura del Congreso Nacional de Alfabetización. Recuperado el 9 de diciembre de 2021, de http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1961/esp/f050961e.html
Castro, F. (26 de febrero de 1966). Discurso pronunciado en el acto de clausura del XI Congreso Médico y VII Estomatológico. Recuperado el 9 de diciembre de 2021, de http://www.fidelcastro.cu/es/discursos
Castro, F. (28 de enero de 1976). Discurso pronunciado en el acto de amistad cubano canadiense, efectuado en la planta de azúcar a grane "Tricontinental". Recuperado el 9 de diciembre de 2021, de http://www.fidelcastro.cu/es/discursos
Castro, F. (1ro de septiembre de 1977). Discurso pronunciado en el acto de inauguración del curso escolar 1977-1978, efectuado en la Escuela Vocacional "José Martí" de Holguín. Recuperado el 9 de diciembre de 2021, de http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1977/esp/f010977e.html
Castro, F. (8 de enero de 1989). Discurso pronunciado en el acto central por el 30 aniversario de su entrada a La Habana en la escuela Ciudad Libertad. Recuperado el 9 de diciembre de 2021, de http://www.fidelcastro.cu/es/discursos
Castro, F. (15 de marzo de 2001). Discurso pronunciado en el acto de graduación del primer curso emergente de formación de maestros primarios, efectuado en el teatro "Carlos Marx. Recuperado el 9 de diciembre de 2021, de http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/2001/esp/f150301e.html
Castro, F. (9 de julio de 2001). Discurso pronunciado en la en la clausura del Tercer Congreso Pioneril, efectuada en el Palacio de las Convenciones. Recuperado el 9 de diciembre de 2021, de http://www.fidelcastro.cu/es/discursos
Díaz-Canel, M. (2021). ¿Por qué necesitamos un sistema de gestión del Gobierno basado en ciencia e innovación? Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 11(1), 1-24. Recuperado el 9 de diciembre de 2021, de http://revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/1000/1078
Martí, J. (1975). Sección Constante. En J. Martí, Obras Completas (págs. 200-201). La Habana: Centro de Estudios Martianos.
Montejo, M. N. (2015). Universidad, innovación y desarrollo sostenible (editorial). Transformación, 12(1), 1-1. Recuperado el 9 de diciembre de 2021, de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1484
Pascual, J., & Navio, A. (2018). Concepciones sobre innovación educativa. ¿Qué significa para los docentes en chile? Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 22(4), 1-10. Recuperado el 9 de diciembre de 2021, de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/69412
Plasencia, M. A. (2009). Proposal to Help English Teachers Learn about Fidel Castro Ruz's Thoughts on Foreign Language Teaching and Learning to Enhance Culture. Tesis de grado inédita. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique J. Varona.
Quintana, R. (2006). Significación del ideario educativo de Fidel Castro en la formación de maestros primarios y profesores de enseñanza media en la Cuba revolucionaria. Tesis doctoral inédita. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Recuperado el 9 de diciembre de 2021, de http://www.eduniv.cu/items/show/39563
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.