The professional development of Angolan high school teachers for family counselling on aggressive behavior

Authors

Keywords:

family education, family counselling, family school relationship, behavior problems, behavioral counselling, professional training

Abstract

Objective: This paper aims at describing a professional training program devise to improve senior high school teachers in guiding the families of students with behavior problems aggressiveness).Methods: The author relies on theoretical methods for constructing a framework and modeling a professional training program. Collected data is presented using per cents.  Result: The main finding is a professional training program devise to improve senior high school teachers in guiding the families of students with behavior problems aggressiveness).Conclusions: Professional improvement is a training process, whose fundamental purpose is to contribute to permanent education, systematic updating, improvement of the performance of professional and academic activities, as well as the enrichment of the cultural heritage of teachers. The analysis of documents, the study of the theoretical-methodological foundations that support the training of second cycle secondary school teachers and the results of an initial diagnosis, identified the deficiencies in the orientation of the families of students with behavioral problems (aggressiveness) allowed to devise of a training that is based on a model of the same name aimed at solving the shortcomings in this regard.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luis Branco, Escuela Secundaria de Segundo Ciclo “Liceu Público No 4071”, Cacuaco

    Licenciado en Lengua y Literatura Portuguesa de la Universidad “Agostinho Neto”, Luanda, Angola, se desempaña como docente de la Escuela Secundaria de Segundo Ciclo “Liceu Público n ° 4071”. Cacuaco, Luanda, Angola en los cursos Ciencias Físicas y Biológicas, Ciencias Económicas y Jurídicas y Ciencias Humanas.

References

Arés, P. (2015). Psicología de la familia: Una aproximación a su estudio. La Habana, Cuba: Editorial Félix Varela.

Arzola, M. (2003). Diseño de un programa de capacitación para tu empresa y acelera la productividad de tus nuevos recursos humanos. Revista de Psicología, FALTA EL VOLUMEN(3), 51- 63. Recuperado el 7 de agosto de 2021, de FALTA EL URL

Castro, M. (2015). Una concepción de preparación a la familia para la estimulación del desarrollo integral del niño de la infancia temprana. Tesis doctoral inédita. La Habana, Cuba: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

Fuentes, H. C. (2005). Didáctica de la Educación Superior. Lambayeque, Perú: FACHSE-UNPRG.

Galindo, O. E. (2017). La superación de los maestros ambulantes dirigida al desarrollo de la motricidad articulatoria en escolares con diagnóstico de disartria. Tesis doctoral inédita. Camagüey, Cuba: Universidad Ignacio Agramonte Loynaz.

Gallegos, W. (2017). Agresión y violencia en la adolescencia: La importancia de la familia. Avances en psicología, 21(1), 23-24. Recuperado el 6 de marzo de 2018, de http://www.redalyc.org/pdf/1942/194218961016.pdf

Gómez, A. L. (2007). Estrategia educativa para la preparación de la familia del niño y la niña con diagnóstico de retraso mental. Tesis doctoral inédita. Camagüey, Cuba: Instituto Superior Pedagógico José Martí.

Gómez, A. L., Núñez, O. L., & Gómez, E. (2020). Narración de cuentos como recurso educativo para la familia. Camagüey, Cuba: Ediciones Universidad de Camagüey.

Gómez, E. (enero-abril) de 2019). La familia del niño con disfasia del desarrollo. Revista Ciencias Pedagógicas, FALTA EL VOLUMEN(1), FALTAN LAS PAGINAS. Recuperado el 7 de agosto de 2021, de FALTA EL URL

González, L. (2020). La superación profesional de los psicólogos del Centro de Diagnóstico y Orientación dirigida a la atención educativa de educandos con diagnóstico de trastornos de hiperactividad y déficit atentivo. Tesis doctoral inédita. Camagüey, Cuba: Universidad de Camagüey.

González, V. R. (2019). Estrategia para la superación profesional del profesor de Educación Física dirigida a la rehabilitación acuática en adultos mayores con limitaciones articulares de los miembros inferiores. Tesis doctoral inédita. Camagüey, Cuba: Universidad de Camagüey.

Hernández, M. (2007). Entrenamiento extensible: vía de superación en habilidades intelectuales generales para docentes en las condiciones de universalización pedagógica. Tesis doctoral inédita. Camagüey, Cuba: Instituto Superior Pedagógico José Martí .

Hidalgo, L. (2019). La superación profesional del maestro primario para la prevención de las alteraciones en el comportamiento agresivo. Tesis doctoral inédita. Camagüey, Cuba: Universidad de Camagüey.

Moreno, V. E. (2019). El desarrollo de la comunicación afectiva desde la gestación hasta el primer año de vida. Tesis doctoral inédita. Camagüey, Cuba: Universidad de Camagüey.

Moreno, V. E., Colunga, S., & Sampayo, I. C. (2018). Orientación familiar para la lectura mediante la comunicación en la infancia temprana. Roca, 14(3), FALTAN LAS PAGINAS. Recuperado el 7 de agosto de 2021, de FALTA EL URL

Pérez, M. C. (2016). El desarrollo de habilidades especializadas para la atención a la discapacidad infantil en los profesionales de enfermería. Tesis doctoral inédita. Camagüey, Cuba: Universidad de Camagüey.

Piotrowski, C., & Cameranesi, M. (2018). Aggression by Children Exposed to IPV: Exploring the Role of Child Depressive Symptoms, Trauma-Related Symptoms, y Warmth in Family Relationships. Journal of Abnormal Child Psychology, 46(1), 27-39. Recuperado el 6 de marzo de 2019, de https://doi.org/10.1222/j.neubiorev.2018.09.009

Randall, K., Lambert, J., & Matthews, M. (2017). Individualized Levels System and Systematic Stimulus Pairing to Reduce Multiply Controlled Aggression of a Child With Autism Spectrum Disorder. Aggressive Behavior Review, 2(4), 112- 142. Recuperado el 16 de mayo de 2018, de https://doi.org/10.1177/0145445517741473

Rodríguez, I. G. (2017). Funcionamiento familiar y agresividad infantil. Tesis doctoral inédita. Ambato, Ecuador: Universidad Técnica de Ambato.

Taro, J. (2019). Estrategia para la superación a graduados de Educación Física dirigida al desarrollo de la motricidad en adultos con hemiplejia crónica. Disertación doctoral no publicada. Tesis doctoral inédita. Camagüey, Cuba: Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz.

Urbay, M. (2004). Entrenamiento para el desarrollo profesional del docente en el desempeño de tareas de educación en valores de los niños y niñas preescolares. Tesis doctoral inédita. Santa Clara, Cuba: Instituto Superior Pedagógico Félix Varela.

Wagner, N., Hastings, P., & Rubin, K. (2018). Children’s autonomic functioning moderates links between maternal rejecting attitudes and preschool aggressive behaviors. Journal of Interpersonal Violence, 12(3), 268-297. Recuperado el 8 de diciembre de 2018, de https://doi.org/10.1002/dev.21747

Wamser-Nanne, R., & Campbell, N. (2019). Maternal Support as a Predictor of Children’s Sexualized Behaviors Following Childhood Sexual Abuse. Recuperado el 3 de febrero de 2019, de https://doi.org/10.1177/1077559518786821

Downloads

Published

2024-02-22

How to Cite

The professional development of Angolan high school teachers for family counselling on aggressive behavior. (2024). Transformación, 18(3), 405-415. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/130