Professional competences for the touristic shop assistants: formative approach in Cuba
Keywords:
Competency-based education, professional training, commercial education, tourismAbstract
Objective: This article aims at recognizing the potential and limitations of the formative process of tourist shops assistants at the Tourism Training Center Villa Clara province.
Methods: Different methods and techniques were used, such as: document analysis, interviews, observation of practicing salespeople and experiences of the training process of shop assistants in the Tourism Training Center.
Result: The main finding is the description of tourist shops assistants’ professional competencies intended to improve their general and commercial education on the basis of the potentials and limitations identified.
Conclusion: The training process of tourist shops assistants has gone through different approaches in the curricula. The research allows the identification of potentials and limitations of the competency-based education approach that has been introduced recently.
Downloads
References
Acosta, M., Salas, L., Jiménez, M. & Guerra, A. M. (2018). La administración de ventas. Conceptos clave en el siglo XXI. Recuperado el 4 de mayo de 2020, de Área de Innovación y Desarrollo: http://dx.doi.org/10.17993/EcoOrgyCso.2017.34
Boanerge, M. (2018). Las competencias laborales como eje formativo para mejorar el desempeño organizacional. Maestro y Sociedad, 15(Número Especial), 42-54. Recuperado el 4 de mayo de 2020, de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3379
Campos, L. M. (2019). La formación de la competencia intercultural integrada de los estudiantes de la Licenciatura en Turismo. Tesis doctoral inédita. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Centro de Estudio de Educación, Santa Clara, Cuba. Recuperado el 4 de mayo de 2021, de https://dspace.uclv.edu.cu/bitstream/handle/123456789/10388/Publicaci%C3%B3n_Luis%20Miguel%20Campos%20Cardoso.pdf
Comisión Nacional de Programas, Formatur. (2014). Planes y programas de estudio F-14. La Habana, Cuba: Ministerio del Turismo.
Escuela del vendedor. (13 de marzo de 2021). John Henry Patterson y su exitoso proceso de venta. [Mensaje en un blog]. Recuperado el 6 de julio de 2021, de https://escueladelvendedor.info/john-henry-patterson-exitoso-proceso-venta/
Espinoza, E. E., Rivas, H. I., Lema, R. A., Reyes, G. N., Calvas, M. G. & Velázquez, K. M. (2019). Formación de competencias comunicativas. Revista Espacios, 40(41), 21-34. Recuperado el 4 de mayo de 2020, de http://www.revistaespacios.com/a19v40n41/a19v40n41p21.pdf
López, E. (2016). En torno al concepto de competencia: Un análisis de fuentes. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(1), 311-322. Recuperado el 4 de mayo de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/567/56745576016.pdf
Machado, E. F. & Montes de Oca, N. (2020). Competencias, currículo y aprendizaje en la universidad. Examen de los conceptos previos y configuración de una nueva definición. Transformación, 16(1), 1-12. Recuperado el 6 de septiembre de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552020000300405
Martín, V. J. (2015). Comercio y turismo. Dos caras de una misma moneda. Distribución y Consumo, 25(137), 5-15. Recuperado el 4 de mayo de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5233372
Molina, A., García, J. A. & Gómez, M. (2011). Elementos clave para el comercio minorista de un destino. UCJC Business and Society Review, 1(29), 80-99. Recuperado el 4 de mayo de 2020 , de https://journals.ucjc.edu/ubr/article/view/777
Pipedrive, F. L. (28 de abril de 2021). Los 10 mejores expertos en ventas en español. [Mensaje en un blog]. Recuperado el 6 de julio de 2021, de https://www.pipedrive.com/es/blog/10-mejores-expertos-ventas
Ronquillo, L. E., Cabrera, C. C. & Barberán, J. P. (2019). Competencias profesionales: Desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava, 11(Especial 1). Recuperado el 5 de mayo de 2020, de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/653
Spencer, L. & Spencer, S. (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. Canadá: John Wiley & Sons, Inc.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.