Professional competences for the touristic shop assistants: formative approach in Cuba

Authors

Keywords:

Competency-based education, professional training, commercial education, tourism

Abstract

Objective: This article aims at recognizing the potential and limitations of the formative process of tourist shops assistants at the Tourism Training Center Villa Clara province.

Methods: Different methods and techniques were used, such as: document analysis, interviews, observation of practicing salespeople and experiences of the training process of shop assistants in the Tourism Training Center.

Result: The main finding is the description of tourist shops assistants’ professional competencies intended to improve their general and commercial education on the basis of the potentials and limitations identified.

Conclusion:  The training process of tourist shops assistants has gone through different approaches in the curricula. The research allows the identification of potentials and limitations of the competency-based education approach that has been introduced recently.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Raquel Balido León, Centro de Capacitación del Turismo “Alberto Delgado Delgado”.Villa Clara , “Alberto Delgado Delgado” Tourism Training Center. Villa Clara

    Graduate in Education, specializing in Economics, Master in Business Administration, she works as Principal Professor of the Department of Professional Techniques at the CCT “Alberto Delgado Delgado” of Villa Clara and part-time Assistant Professor at the UCLV, she is a Doctorate in Pedagogical Sciences from the “Gaspar Jorge García Galló” Education Studies Center of the UCLV.

  • Roquelina Jakeline Cabré Hernández, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. , “Marta Abreu” Central University of Las Villas. ​

    Graduate in Education. Specialty Pedagogy-Psychology, Doctor in Pedagogical Sciences, she works as a Full Professor in the Department of Psychology at UCLV

  • María Teresa López Ramírez, Centro de Capacitación del Turismo “Alberto Delgado Delgado”. Villa Clara, “Alberto Delgado Delgado” Tourism Training Center. Villa Clara

    Master in Management, Doctor in Pedagogical Sciences, works as Director of the CCT “Alberto Delgado Delgado” of Villa Clara and part-time Full Professor at UCLV.

References

Acosta, M., Salas, L., Jiménez, M. & Guerra, A. M. (2018). La administración de ventas. Conceptos clave en el siglo XXI. Recuperado el 4 de mayo de 2020, de Área de Innovación y Desarrollo: http://dx.doi.org/10.17993/EcoOrgyCso.2017.34

Boanerge, M. (2018). Las competencias laborales como eje formativo para mejorar el desempeño organizacional. Maestro y Sociedad, 15(Número Especial), 42-54. Recuperado el 4 de mayo de 2020, de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3379

Campos, L. M. (2019). La formación de la competencia intercultural integrada de los estudiantes de la Licenciatura en Turismo. Tesis doctoral inédita. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Centro de Estudio de Educación, Santa Clara, Cuba. Recuperado el 4 de mayo de 2021, de https://dspace.uclv.edu.cu/bitstream/handle/123456789/10388/Publicaci%C3%B3n_Luis%20Miguel%20Campos%20Cardoso.pdf

Comisión Nacional de Programas, Formatur. (2014). Planes y programas de estudio F-14. La Habana, Cuba: Ministerio del Turismo.

Escuela del vendedor. (13 de marzo de 2021). John Henry Patterson y su exitoso proceso de venta. [Mensaje en un blog]. Recuperado el 6 de julio de 2021, de https://escueladelvendedor.info/john-henry-patterson-exitoso-proceso-venta/

Espinoza, E. E., Rivas, H. I., Lema, R. A., Reyes, G. N., Calvas, M. G. & Velázquez, K. M. (2019). Formación de competencias comunicativas. Revista Espacios, 40(41), 21-34. Recuperado el 4 de mayo de 2020, de http://www.revistaespacios.com/a19v40n41/a19v40n41p21.pdf

López, E. (2016). En torno al concepto de competencia: Un análisis de fuentes. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(1), 311-322. Recuperado el 4 de mayo de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/567/56745576016.pdf

Machado, E. F. & Montes de Oca, N. (2020). Competencias, currículo y aprendizaje en la universidad. Examen de los conceptos previos y configuración de una nueva definición. Transformación, 16(1), 1-12. Recuperado el 6 de septiembre de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552020000300405

Martín, V. J. (2015). Comercio y turismo. Dos caras de una misma moneda. Distribución y Consumo, 25(137), 5-15. Recuperado el 4 de mayo de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5233372

Molina, A., García, J. A. & Gómez, M. (2011). Elementos clave para el comercio minorista de un destino. UCJC Business and Society Review, 1(29), 80-99. Recuperado el 4 de mayo de 2020 , de https://journals.ucjc.edu/ubr/article/view/777

Pipedrive, F. L. (28 de abril de 2021). Los 10 mejores expertos en ventas en español. [Mensaje en un blog]. Recuperado el 6 de julio de 2021, de https://www.pipedrive.com/es/blog/10-mejores-expertos-ventas

Ronquillo, L. E., Cabrera, C. C. & Barberán, J. P. (2019). Competencias profesionales: Desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava, 11(Especial 1). Recuperado el 5 de mayo de 2020, de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/653

Spencer, L. & Spencer, S. (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. Canadá: John Wiley & Sons, Inc.

Downloads

Published

2024-02-22

How to Cite

Professional competences for the touristic shop assistants: formative approach in Cuba. (2024). Transformación, 18(3), 429-439. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/132