Competency-based education of librarians and information sciences professionals

Authors

  • Dr.C. Martha Cecilia García Escobar Universidad Técnica de Manabí, Ecuador Author
  • Dr.C. Martha Infante Villafañe Universidad de Oriente, Cuba Author

Keywords:

Competency-based education, information sciences , professional education, library services

Abstract

This paper approaches competent professional training as an alternative university competency-based education. The objective of the article is to analyze the competent formation of librarians and information sciences professionals from three different perspectives:  the socio educative dimension, the curricular and didactic dimension and the professional attitudes Several methods were used to complete the research; a curricular didactic conception was constructed to backup the curriculum of librarians and information sciences professionals trained at Ecuadorian universities. The findings outline the importance of the competency-based education at the majors just mentioned; highlight the relation between the socio educative dimension, the curricular and didactic dimension and the professional attitudes leading the researchers to arrive at the conclusion that this three-fold dimension model fosters the integration technological social and university demands. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dr.C. Martha Cecilia García Escobar , Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Magister en investigación y gestión de proyectos. Profesor principal de la Universidad Técnica de Manabí en la que fungió como vicerrectora académica y decana de la Facultad de ciencias humanísticas y sociales. Ha publicado en revistas ecuatorianas y de otros países y participado en eventos nacionales e internacionales. Ha participado y co dirigido proyectos de investigación. 

  • Dr.C. Martha Infante Villafañe, Universidad de Oriente, Cuba

    Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora de la Universidad de Oriente, Santiago de Cuba. Especialista en didáctica y metodología de la investigación. Miembro del Tribunal Permanente  de Ciencias Pedagógicas para la Región Oriental con sede en la Universidad de Holguín, Cuba.

References

Álvarez de Zayas, C. M. (2001). El diseño curricular. Pueblo y Educación: Ciudad de La Habana.

Fuentes, H. C. (1999). Los procesos de diseño curricular en la Educación Superior. Desde una perspectiva de un modelo de actuación profesional. Santa Fe de Bogotá, Colombia.

Montoya, J. (2005). La contextualización de la cultura en los currículos de las carreras pedagógicas. Tesis doctoral inédita. Santiago de Cuba: Instituto Superior Pedagógico Frank País García. Recuperado el 23 de abril de 2015, de http://catalogo-ict.udg.co.cu/gsdl/cgi-bin/library.exe?site=.

Piloso, R. A. (2015). Diseño curricular basado en competencias profesionales para la carrera de Licenciatura en Economía de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Tesis doctoral inédita. Holguín, Cuba: Universidad de Holguín.

Tobón, S. (2010). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (3ra ed.). Bogotá, Colombia: ECOE Ediciones.

UNESCO. (1994). Manifiesto de la UNESCO sobre bibliotecas públicas. Recuperado de. Recuperado el 23 de agosto de 2014, de http://unesdoc.unesco.org/images/0011/00112/112122so.pdf

Universidad Privada Antenor Orrego (UPAO). (2007). Lineamientos académicos para la presentación de proyectos de reajuste y/o rediseño curricular. Truijillo, Perú: UPAO.

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

García Escobar , D. M. C. ., & Infante Villafañe, D. M. (2024). Competency-based education of librarians and information sciences professionals. Transformación, 14(1), 11‐20. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/212