Competency-based education of librarians and information sciences professionals
Keywords:
Competency-based education, information sciences , professional education, library servicesAbstract
This paper approaches competent professional training as an alternative university competency-based education. The objective of the article is to analyze the competent formation of librarians and information sciences professionals from three different perspectives: the socio educative dimension, the curricular and didactic dimension and the professional attitudes Several methods were used to complete the research; a curricular didactic conception was constructed to backup the curriculum of librarians and information sciences professionals trained at Ecuadorian universities. The findings outline the importance of the competency-based education at the majors just mentioned; highlight the relation between the socio educative dimension, the curricular and didactic dimension and the professional attitudes leading the researchers to arrive at the conclusion that this three-fold dimension model fosters the integration technological social and university demands.
Downloads
References
Álvarez de Zayas, C. M. (2001). El diseño curricular. Pueblo y Educación: Ciudad de La Habana.
Fuentes, H. C. (1999). Los procesos de diseño curricular en la Educación Superior. Desde una perspectiva de un modelo de actuación profesional. Santa Fe de Bogotá, Colombia.
Montoya, J. (2005). La contextualización de la cultura en los currículos de las carreras pedagógicas. Tesis doctoral inédita. Santiago de Cuba: Instituto Superior Pedagógico Frank País García. Recuperado el 23 de abril de 2015, de http://catalogo-ict.udg.co.cu/gsdl/cgi-bin/library.exe?site=.
Piloso, R. A. (2015). Diseño curricular basado en competencias profesionales para la carrera de Licenciatura en Economía de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Tesis doctoral inédita. Holguín, Cuba: Universidad de Holguín.
Tobón, S. (2010). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (3ra ed.). Bogotá, Colombia: ECOE Ediciones.
UNESCO. (1994). Manifiesto de la UNESCO sobre bibliotecas públicas. Recuperado de. Recuperado el 23 de agosto de 2014, de http://unesdoc.unesco.org/images/0011/00112/112122so.pdf
Universidad Privada Antenor Orrego (UPAO). (2007). Lineamientos académicos para la presentación de proyectos de reajuste y/o rediseño curricular. Truijillo, Perú: UPAO.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.