Culture, communicative competence and professional development of museum specialists

Authors

  • M. Sc. Niola Fuentes Felicó Museo Municipal de Esmeralda, Camagüey, Cuba. Author

Keywords:

museum, continuing education, intercultural communication, cultural background

Abstract

The new socio-economic context of the 21st century set new challenges to museums, among them to become interactive institutions in the community, meeting the expectations of the public and giving support to school education. Such goals demands specialists working at the museums a sound cultural background and communicative competence in their professional environment and performance. Both, culture and communicative skills have a positive effect in the relation with visitors. The study starts by the construction of a theoretical framework describing and ideal model of museum specialists' continuing education; by monitoring specialists' professional performance and making surveys and interviews current specialists' communicative competence and cultural background was accessed. The findings provide an insight of the actual level of professional capacities and need of training of that specialists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • M. Sc. Niola Fuentes Felicó, Museo Municipal de Esmeralda, Camagüey, Cuba.

    Museóloga del Museo Municipal de Esmeralda, Provincia de Camagüey. Culminó una maestría en Ciencias de la Educación Superior. Museo Municipal de Esmeralda, Camagüey.

References

Álvarez, P. (2009). Espacios educativos y museos de Pedagogía, Enseñanza y Educación. Cuestiones Pedágogicas(19), 191-206. Recuperado el 3 de marzo de 2016, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3314127

Ávila, N. A. (enero-junio de 2015). Aproximaciones desde la semiótica de la cultura a la dimensión comunicativa del espacio museográfico. Intervención, 6(11),15-25. Recuperado el 3 de marzo de 2016, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-249X2015000100003

Báez, M. (2006). Hacia una comunicación más eficaz. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Caballero, L. (1980). El museo: Funciones; personal y su formación. Recuperado el 3 de marzo de 2016, de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/965418.pdf

Consejo de Ministros. (2009). Decreto No. 312. Ley No. 106 Del Sistema Nacional de Museos de la República de Cuba. Ciudad de La Habana: Ministerio de Justicia.

De Carli, G. (2004). Vigencia de la nueva museología en América Latina: conceptos y modelos. ABRA, 24(33), 55-75. Recuperado el 3 de marzo de 2016, de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/abra/article/view/4207

Díaz, H. (2008). El museo en la enseñanza de la Historia. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación Superior. (2004). Reglamento de Educación de Postgrado República de Cuba. Resolución 132/2004. Ciudad de La Habana: Ministerio de Educación Superior.

Pineda, I., & Salas, M. (2006). Estrategia comunicacional para el museo Francisco Narváez de Caracas. Trabajo de grado. Caracas: Universidad Católica Andrés Bello.

Rodríguez, K. (2011). Estudios de visitantes a museos. Actualidades Investigativas en Educación, 11(2), 1-37. Recuperado el 13 de marzo de 2016, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44720020009

Roméu, A. (2011). El Enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural de la enseñanza de la lengua: Periodización y aportes. Tesis doctoral inédita. Ciudad de La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona".

Santos, E. (2012). Museos y comunicación: algunas reflexiones y consideraciones generales. Iberoamericanas de Museología,3:79-85. Recuperado el 13 de marzo de 2016, de https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/11503/57105_5.pdf?sequence=1

Viñarás, M. (2009). La planificación estratégica de la comunicación en instituciones artísticas y culturales. Global Media Journal. Edición Iberoamericana, 6(11), 36-54

Xanthoudaki, M. (2003). Un lugar para descubrir la enseñanza de las ciencias y la tecnología en los museos. Proyecto europeo para mejorar la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias. Colaboración entre museos y centro escolares. Italia.

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Culture, communicative competence and professional development of museum specialists. (2024). Transformación, 13(2), 278-288. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/243