A didactic approach to professional motivation in the subject Nutrition and Dietetics at polytechnic schools of services
Keywords:
professional guidance, , professional motivation, didactic approach, exerciseAbstract
The present research is focused on the development of technicians’ professional technical motivation on the specialty of cuisine by means of a didactic approach. The authors takes as reference other works made by several researchers of Cuban Pedagogy elaborates the theoretical frame making emphasis on professional pedagogical didactics process in technicians training, professional guidance and the guidelines of the suggested didactic approach. To contribute to the problem solution a didactic approach was devised, it comprises three main elements: hints for teaching, set of exercises and recommendations to solve the exercises in class.
Downloads
References
Abreu, L. y. (2006). Material Básico del Curso. Fundamentos y problemas actuales de la Pedagogía Profesional. La Habana: Maestría en Ciencias de la Educación, Instituto Superior Pedagógico para la Enseñanza Técnica y Profesional .
Addine Fernández, F., Recarey Fernández, S., Fura Lavastida, M., y Fernández González, S. (2004). Didáctica: teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación.
Albornoz Rodríguez, O. (2009). Alternativa didáctica para la motivación profesional técnica desde la asignatura Nutrición y Dietética en politécnicos de servicios gastronómicos. Tesis de Maestría Inédita . Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí".
Carmona Espín, B. (1998). La orientación hacia la profesión pedagógica: Una metodología para su desarrollo. Tesis de Maestría Inédita. Ciudad de La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.
González Maura, V. (1997). Diagnóstico y la orientación de la motivación profesional. Curso 2. Pedagogía 97. Ciudad de La Habana.
Hernández Flores, T. (2004). Alternativa didáctica para incrementar la reafirmación profesional del futuro Licenciado en Educación, especialidad Química. Tesis de Maestría Inédita. Camagüey: Universidad de Camagüey.
Herrera Sánchez, F. (2007). Material básico del Curso. Modelo de la Institución Docente para la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Maestría en Ciencias de la Educación, Instituto Superior Pedagógico para la Enseñanza Técnica y Profesional.
Lastre Barroso, A. G. (2007). Estrategia educativa para la reafirmación profesional del Bachiller Técnico en formación en Servicios Gastronómicos.Tesis de Maestría Inédita. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógica "José Martí".
Martí, J. (1992). Obras completas. La Habana: Ciencias Sociales.
Ministerio de Educación. (1990). Indicaciones para la orientación profesional del MINED. La Habana: MINED.
Ministerio de Educación. (2009). Resolución Ministerial 109. Planes de estudio para la formación del Técnico medio. La Habana: Dirección de Educación Técnica y Profesional.
Pazos González, M. (1999 ). La reafirmación profesional del futuro Técnico Medio en Agronomía: una contribución desde la asignatura Química. Tesis de Maestría Inédita. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.