A research and professional approach of independent work in Cuban polytechnic school
Keywords:
Self-employment, professional approach, technical and vocational educationAbstract
The potentials and shortcomings of independent work in the teachers of polytechnic school training process are an indication of the need of devising a methodology based on a research and professional approach linked to professional performance. The integrative character of academic and non-academic tasks in the process is examined from its planning stage from the perspective of a diversity of professional performance contexts. The findings were appraised by means of expertise valuation and by means of a controlled experiment.
Downloads
References
Abreu, L. y. (2006). Material Básico del Curso. Fundamentos y problemas actuales de la Pedagogía Profesional. La Habana: Maestría en Ciencias de la Educación, Instituto Superior Pedagógico para la Enseñanza Técnica y Profesional .
Abreu, R. (1990). Pedagogía Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.
Addine, F., González, A. M., y Recarey, S. (2003). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En G. García, Compendio de pedagogía (págs. 80-101). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Arteaga, E. (2001). Sistema de tareas para el trabajo independiente creativo en los alumnos en la enseñanza de la Matemática en el nivel medio superior. Tesis doctoral inédita. Cienfuegos: Instituto Superior Pedagógico "Conrado Benítez" .
Bar, G. (1999). La formación inicial del profesional de la educación. Recuperado el 23 de noviembre de 2010, de http://www.oei.org.co/de/gb.htm
Blanco, A., y Recarey, S. (2004). Acerca del rol profesional del maestro. En G. García, Profesionalidad y práctica pedagógica. La Habana: Pueblo y Educación.
Caballero, R., Parrado, O., y Navarro, Z. E. (enero-junio 2005). El trabajo independiente: una vía para desarrollar la gestión de recursos fitogenéticos. Agrisost, 11(1), 5-15.
Campistrous, L., y Rizo, C. (1998). Indicadores e investigación educativa. La Habana: Inédito.
Chirino, M. V. (2005). El trabajo independiente desde una concepción desarrolladora del proceso de enseñanza-aprendizaje. En El trabajo independiente Sus formas de realización. La Habana: Pueblo y Educación.
Llano, M. (1984). Organización de la actividad cognoscitiva independiente de los alumnos en la enseñanza de la Biología. Ciencias Pedagógicas, 5(8), 35 – 50.
Navarro, Z. E. (2002). Sistema de trabajo independiente: Una metodología para su ejecución. La Habana: Instituto Superior Pedagógico para la Enseñanza Técnica y Profesional.
Navarro, Z. E. (2007). Metodología para el trabajo independiente en la formación profesional. 9na Conferencia de Ciencias de la Educación. Camagüey: Universidad de Camagüey.
Ortiz, E. (2004). El trabajo independiente en el proceso de enseñanza-aprendizaje universitario. Revista Pedagógica Universitaria, 9(5).
Pidkasisti, P. I. (1980). La actividad cognoscitiva independiente de los alumnos. Moscú: Pedagógica.
Quiñónes, D. (2001). El trabajo independiente en la Educación Superior.Tesis de maestría Inédita. Las Tunas: Instituto Superior Pedagógico "Pepito Tey".
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.