A research and professional approach of independent work in Cuban polytechnic school

Authors

  • Dr. C. Zita Elaime Navarro Leyva Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí” Author

Keywords:

Self-employment, professional approach, technical and vocational education

Abstract

The potentials and shortcomings of independent work in the teachers of polytechnic school training process are an indication of the need of devising a methodology based on a research and professional approach linked to professional performance. The integrative character of academic and non-academic tasks in the process is examined from its planning stage from the perspective of a diversity of professional performance contexts. The findings were appraised by means of expertise valuation and by means of a controlled experiment. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Dr. C. Zita Elaime Navarro Leyva , Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”

    licenciada en Pedagogía-Psicología, Master en Pedagogía Profesional y Doctora en Ciencias Pedagógicas. Cuenta con 26 años de experiencia en la Educación Superior en los que ha obtenido buenos resultados  investigativos. Actualmente dirige la línea de Formación Ciudadana y Valores en el Programa de Formación Doctoral de la referida institución.   

References

Abreu, L. y. (2006). Material Básico del Curso. Fundamentos y problemas actuales de la Pedagogía Profesional. La Habana: Maestría en Ciencias de la Educación, Instituto Superior Pedagógico para la Enseñanza Técnica y Profesional .

Abreu, R. (1990). Pedagogía Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.

Addine, F., González, A. M., y Recarey, S. (2003). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En G. García, Compendio de pedagogía (págs. 80-101). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Arteaga, E. (2001). Sistema de tareas para el trabajo independiente creativo en los alumnos en la enseñanza de la Matemática en el nivel medio superior. Tesis doctoral inédita. Cienfuegos: Instituto Superior Pedagógico "Conrado Benítez" .

Bar, G. (1999). La formación inicial del profesional de la educación. Recuperado el 23 de noviembre de 2010, de http://www.oei.org.co/de/gb.htm

Blanco, A., y Recarey, S. (2004). Acerca del rol profesional del maestro. En G. García, Profesionalidad y práctica pedagógica. La Habana: Pueblo y Educación.

Caballero, R., Parrado, O., y Navarro, Z. E. (enero-junio 2005). El trabajo independiente: una vía para desarrollar la gestión de recursos fitogenéticos. Agrisost, 11(1), 5-15.

Campistrous, L., y Rizo, C. (1998). Indicadores e investigación educativa. La Habana: Inédito.

Chirino, M. V. (2005). El trabajo independiente desde una concepción desarrolladora del proceso de enseñanza-aprendizaje. En El trabajo independiente Sus formas de realización. La Habana: Pueblo y Educación.

Llano, M. (1984). Organización de la actividad cognoscitiva independiente de los alumnos en la enseñanza de la Biología. Ciencias Pedagógicas, 5(8), 35 – 50.

Navarro, Z. E. (2002). Sistema de trabajo independiente: Una metodología para su ejecución. La Habana: Instituto Superior Pedagógico para la Enseñanza Técnica y Profesional.

Navarro, Z. E. (2007). Metodología para el trabajo independiente en la formación profesional. 9na Conferencia de Ciencias de la Educación. Camagüey: Universidad de Camagüey.

Ortiz, E. (2004). El trabajo independiente en el proceso de enseñanza-aprendizaje universitario. Revista Pedagógica Universitaria, 9(5).

Pidkasisti, P. I. (1980). La actividad cognoscitiva independiente de los alumnos. Moscú: Pedagógica.

Quiñónes, D. (2001). El trabajo independiente en la Educación Superior.Tesis de maestría Inédita. Las Tunas: Instituto Superior Pedagógico "Pepito Tey".

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Navarro Leyva , D. C. . Z. E. (2024). A research and professional approach of independent work in Cuban polytechnic school. Transformación, 9(2), 113-126. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/314