Citizenship education: emerging meanings in the context of social crisis

Authors

Keywords:

Citizenship education, citizenship participation, civic education, teacher education

Abstract

Objective: This paper is contextualized in the Chilean social crisis of 2019 that confronted society with the discussion about the legitimacy of the main foundations of its political, social and economic system. It aims at describing the meanings attributed by history and geography teachers’ trainees to citizenship education, considering their experience of participating in the crisis.

Methods: The study was conducted through content analysis following a qualitative approach. The corpus reviewed corresponds to seven first person accounts, that were analyzed from three aprioristic dimensions (civic skills and abilities, civic knowledge and values ​​in citizenship education formation) and two emerging dimensions (emotions and pedagogical functions of citizenship education).

Results: The findings show that citizenship education, as an area of ​​knowledge that is a component of the educational system, acquires meanings in which conceptual dimensions of the theoretical field, skills and civic competences coexist, in addition to value-based orientations, in which it is impossible to subtract the emergence of the emotional as a reflexive domain that leads to the construction of pedagogical meaning.

Conclusion: The main conclusions show that the challenges in teacher education lie in integrating the dimensions of citizen formation in reflective exercises, assuming that crises are learning scenarios in which democracy is built through civic self-intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Natalia Angélica Contreras Quiroz, Universidad Católica Silva Henríquez

    Profesora de Historia y Geografía, Máster en Docencia Universitaria, Magíster en Asentamientos Humanos y Medio Ambiente, actualmente se desempeña como profesora de Formación Ciudadana de la Universidad Católica Silva Henríquez. 

  • Ricardo Sánchez Lara, Universidad Católica Silva Henríquez

    Profesor de Lengua y Literatura, además de Magíster en Educación. Actualmente se desempeña como profesor de Didáctica de la Literatura y académico investigador de la Universidad Católica Silva Henríquez.

References

Bolívar, A. (2014). Las historias de vida del profesorado: Voces y contextos. RMIE, (19), 62,711-734. Recuperado el 15 de enero de 2020, de http://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/203/203

Blennow, K. (2018). Leyla and Mahmood - Emotions in Social Science Education. Journal of Social Science Education, 17(1), 66-70. Recuperado el 15 de enero de 2020, de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1174013.pdf

Cortina, A. (2009). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid: Alianza Editorial.

Cox, C. y Castillo, J. (editores) (2015). Aprendizaje de la Ciudadanía. Contextos, experiencias y resultados. Santiago de Chile: Ediciones UC.

Chaux, E., Lleras, J., Velázquez, A. (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula: una propuesta de integración a las áreas académicas. Bogotá: Ediciones Uniandes.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Fierro, J. (2017). La ciudadanía y sus límites. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

González, T. (2010). Democracia y formación ciudadana. México D.F: Federal S.A.

Haste, H. (2017). Nueva ciudadanía y educación. Identidad, cultura y participación. Buenos Aires: Paidós.

Ley No.20.911 (2016, 2 de abril). Plan de Formación Ciudadana para los Establecimientos Educacionales reconocidos por el Estado. En Diario Oficial de la República de Chile. Recuperado el 15 de enero de 2020, de http://bcn.cl/1v0oy

Marina, J. y Bernabeu, R. (2007). Competencia social y ciudadana. Madrid: Alianza Editorial.

Maturana, H. (1995). La realidad: ¿Objetiva o Construida? Fundamentos biológicos de la realidad. Barcelona: Anthropos.

Maturana, H. (2001). Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago de Chile: Dolmen.

Maturana, H. (2003). Amor y juego. Fundamentos Olvidados de lo Humano Desde el Patriarcado a la Democracia. (6ta. Ed)Santiago de Chile: LOM Ediciones.

Ministerio de Educación (MINEDUC) (2016). Orientaciones para la elaboración del plan de formación ciudadana. Autor, Chile. Recuperado el 15 de enero de 2020, de https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2016/04/OrientacionesPFC.pdf

Nussbaum, M. (2014). Emociones políticas. ¿Por qué el amor es importante para la justicia? Barcelona: Paidós.

Nussbaum, M. (2016). Educación para el lucro, educación para la libertad. Nómadas, (44), 13-25. Recuperado el 15 de enero de 2020, de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S012175502016000100002&lng=en&tlng=es

Pérez, C. (2016). Educación en valores para la ciudadanía. Estrategias y técnicas de aprendizaje. Bilbao: Editorial Desclée.

Piñuel, J. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3(1), 2002, 1-42. Recuperado el 15 de enero de 2020, de https://www.ucm.es/data/cont/docs/268-2013-07-29-Pinuel_Raigada_AnalisisContenido_2002_EstudiosSociolinguisticaUVigo.pdf

Quiroz, R.E., Jaramillo, O. (2009). Formación ciudadana y educación cívica. ¿Cuestión de actualidad o resignificación? Enseñanza de las ciencias sociales, 8, 97-103. Recuperado el 15 de enero de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2955023

Downloads

Published

2024-06-05

How to Cite

Citizenship education: emerging meanings in the context of social crisis. (2024). Transformación, 16(3), 336-350. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/331