Exploring and changing senior high school students’ attitude towards mathematics

Authors

Keywords:

virtual learning environment, information and communication technologies (ICT), attitudes

Abstract

Objective: This article aims at exploring senior high school students’ attitude towards mathematics before and after of introducing a virtual learning environment (VLE).

Methods: The exploring of students’ attitude towards mathematics was completed by surveying a sample of students of “República Bolivariana de Venezuela” High School at the town of Florida in Camagüey province.  After the introduction of VLE tools in teaching the topic of statistics, the initial exploration was repeated.

Results: The findings include a proposal of attitude descriptors and the description of the impact of VLE in motivation.

Conclusions: The use of VLE supported on personal cellphones in teaching mathematics fosters motivation and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alexei Castro Salas, Preuniversitario “República Bolivariana de Venezuela”, Florida

    profesor de la asignatura informática en el IPU República Bolivariana de Venezuela, asesor metodológico de la asignatura informática en el sectorial municipal de educación en Florida. Es aspirante a Doctor en Ciencias Pedagógicas

     

References

Alemany, I., & Lara, A. I. (2010). Las actitudes matemáticas en los estudiantes de ESO: un instrumento para su medición. Publicaciones(40), 49-71. Recuperado el 23 de septiembre de 2019, de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3421107.pdf

Barbosa, J. C. (Agosto de 2004). Etapas para el diseño de un ambiente virtual de aprendizaje. Recuperado el 10 de junio de 2005, de Universidad Pontificia Javeriana: http://cmap.javeriana.edu.co/servlet/SBReadResourceServlet?rid=1264792087327_1894297283_3236

Batista da Conceição, D., Almeida, A., & Hott de Fúcio, L. (2015). Análise dos fatores que desmotivam/desinteressam os alunos com relação à matemática. En I Seminário Científico da Faculdade de Ciências Gerenciais de Manhuaçu, 2015. Recuperado el 12 de noviembre de 2016, de http://pensaracademico.unifacig.edu.br/index.php/semiariocientifico/article/viewFile/233/208

Lucena, S. (2016). Culturas digitais e tecnologias móveis na educação. Educar em Revista(59), 277-290. Recuperado el 23 de septiembre de 2019, de https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602016000100277&script=sci_abstract&tlng=pt

Martínez, A. J. (2009). El miedo a las matemáticas. Innovación y experiencias educativas(24), 1-8. Recuperado el 23 de septiembre de 2019, de https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_24/ANTONIO_J_MARTINEZ_1.pdf

Rivero, V. (2002). Algunas consideraciones acerca de una concepción pedagógica, para el uso de las TIC en el quehacer educativo matemático. OMNIA, 8(1-2), 1-10. Recuperado el 23 de septiembre de 2019, de https://produccioncientificaluz.org/index.php/omnia/article/view/7052/7041

Rodríguez, F., & Quintana, A. (2017). Programa de Matemática. Décimo Grado. La Habana: Ministerio de Educación, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Recuperado el 2019, de https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2019/04/programa-pre-10.pdf

Downloads

Published

2024-06-05

How to Cite

Exploring and changing senior high school students’ attitude towards mathematics. (2024). Transformación, 16(3), 466-473. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/344