Exploring and changing senior high school students’ attitude towards mathematics
Keywords:
virtual learning environment, information and communication technologies (ICT), attitudesAbstract
Objective: This article aims at exploring senior high school students’ attitude towards mathematics before and after of introducing a virtual learning environment (VLE).
Methods: The exploring of students’ attitude towards mathematics was completed by surveying a sample of students of “República Bolivariana de Venezuela” High School at the town of Florida in Camagüey province. After the introduction of VLE tools in teaching the topic of statistics, the initial exploration was repeated.
Results: The findings include a proposal of attitude descriptors and the description of the impact of VLE in motivation.
Conclusions: The use of VLE supported on personal cellphones in teaching mathematics fosters motivation and learning.
Downloads
References
Alemany, I., & Lara, A. I. (2010). Las actitudes matemáticas en los estudiantes de ESO: un instrumento para su medición. Publicaciones(40), 49-71. Recuperado el 23 de septiembre de 2019, de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3421107.pdf
Barbosa, J. C. (Agosto de 2004). Etapas para el diseño de un ambiente virtual de aprendizaje. Recuperado el 10 de junio de 2005, de Universidad Pontificia Javeriana: http://cmap.javeriana.edu.co/servlet/SBReadResourceServlet?rid=1264792087327_1894297283_3236
Batista da Conceição, D., Almeida, A., & Hott de Fúcio, L. (2015). Análise dos fatores que desmotivam/desinteressam os alunos com relação à matemática. En I Seminário Científico da Faculdade de Ciências Gerenciais de Manhuaçu, 2015. Recuperado el 12 de noviembre de 2016, de http://pensaracademico.unifacig.edu.br/index.php/semiariocientifico/article/viewFile/233/208
Lucena, S. (2016). Culturas digitais e tecnologias móveis na educação. Educar em Revista(59), 277-290. Recuperado el 23 de septiembre de 2019, de https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602016000100277&script=sci_abstract&tlng=pt
Martínez, A. J. (2009). El miedo a las matemáticas. Innovación y experiencias educativas(24), 1-8. Recuperado el 23 de septiembre de 2019, de https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_24/ANTONIO_J_MARTINEZ_1.pdf
Rivero, V. (2002). Algunas consideraciones acerca de una concepción pedagógica, para el uso de las TIC en el quehacer educativo matemático. OMNIA, 8(1-2), 1-10. Recuperado el 23 de septiembre de 2019, de https://produccioncientificaluz.org/index.php/omnia/article/view/7052/7041
Rodríguez, F., & Quintana, A. (2017). Programa de Matemática. Décimo Grado. La Habana: Ministerio de Educación, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Recuperado el 2019, de https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2019/04/programa-pre-10.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.