A strategy leading senior high-school graduates to enroll in teachers training studies
Keywords:
Teaching vocational guidance, strategyAbstract
Cuban education is currently facing a difficult reality: teacher training is still the least preferred specialty; many students that passed university admission exams even prefer not to enter college, if vacancies are only for teachers training. The paper systematizes theoretical and methodological issues of the vocational guidance process and describes strategic tasks to be developed by the school staff and other socializing agents. The research starts by constructing a theoretical framework and goes on by exploring the quality of vocational guidance in Camagüey under two dimensions: motivation and orientation. The results are methodological and practical contributions to the solution of a problem that goes beyond the boundaries of Camagüey territory.
Downloads
References
Arce, I. (2004). Alternativa didáctica: su contribución a la reafirmación profesional del Profesor General Integral de Secundaria Básica. Tesis de Maestría inédita . Camagüey: Universidad "Ignacio Agramonte Loynaz".
Cabrera, N. (1998). La motivación profesional en la carrera de agronomía. Tesis de maestría inédita. Camagüey: Instituto Superior Pedagógico “José Martí”.
Carmona, B. (1998). La orientación hacia la profesión pedagógica: Una metodología para su desarrollo. Tesis de maestría inédita . Ciudad de La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.
Castro, P. L. (1991). El sistema familiar en el proceso de formación de la vocación de los hijos. Tesis doctoral inédita . Ciudad de La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógica.
Collazo, B. (1992). La orientación en la actividad pedagógica. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Del Pino, J. L. (2002). Motivación y orientación profesional en el ámbito educativo. Inédito.
Del Pino, J. L. (2005). Orientación educativa y profesional en el contexto cubano: concepciones, experiencias y retos. Alternativas cubanas en Psicología, 1(2), 48-53.
Domínguez, L., & Sabala, M. (1987). La motivación hacia la profesión en la edad escolar superior. En Colectivo de autores. Investigaciones de la personalidad en Cuba. Ciudad de La Habana: Ciencias Sociales.
Estrada, M. (2001). La Química General en la reafirmación profesional del futuro Licenciado en Educación, especialidad Agronomía.Tesis de maestría inédita. Camagüey: Universidad "Ignacio Agramonte Loynaz".
García, G. J. (1989). Ante el futuro: Algunos problemas de la formación vocacional y la orientación profesional. Ciudad de La Habana: Abril .
González, D. (1995). Teoría de la motivación y práctica profesional. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
González, F. (1983). Motivación profesional en adolescentes y jóvenes. Ciudad de La Habana: Ciencias Sociales.
González, K. (2005). Estrategia de capacitación de los directivos de educación del municipio Venezuela para la dirección de la orientación profesional pedagógica. Tesis de doctoral inédita. Santa Clara: Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela!
González, V. (1989). Niveles de integración de la motivación profesional. Tesis doctoral inédita. Ciudad de La Habana: Universidad de La Habana.
Ibarra, L. (1990). La motivación hacia la profesión. Un estudio en jóvenes universitarios. En Investigaciones acerca de la formación de las nuevas generaciones. Ciudad de La Habana: Facultad de Psicología de la Universidad de la Habana.
Mitjans, A. (julio-diciembre de 1990). La orientación profesional de la personalidad: etapas de su desarrollo. Educación y Ciencia, 1(2), 15-23.
Sampedro, R., Carmona, B., Rodríguez, A., & Contreras, N. (2003). La orientación profesional hacia carreras pedagógicas (Informe de Proyecto de investigación territorial). Camagüey: Instituto Superior Pedagógico “José Martí”.
Vigotsky, L. S. (1995). Fundamentos de Defectología (Vol. V). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Watts, A. G. (1990). La evolución de la orientación vocacional en la escuela. La educación por el mundo. Ciudad de La Habana.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.