Assisting the developmental dysphasic child’s family

Authors

  • Elizabeth Gómez Núñez Centro de Diagnóstico y Orientación de Camagüey Author
  • Ángel Luis Gómez Cardoso University of Camagüey image/svg+xml Author
  • Olga Lidia Núñez Rodríguez Centro de Diagnóstico y Orientación de Camagüey Author

Keywords:

family, children with special educative needs, dysphasia in development, leading role of parents, language and communication

Abstract

The paper describes the theoretical and methodological framework of a research that comprises two theoretical approaches: prior conceptions on the needs of assistance of developmental dysphasic child’s family and the analysis of fallacies in relation to the role of the family in stimulating dysphasic children in the area of language development. Theoretical methods were used to construct the above mentioned framework; likewise, surveys were

given to a sample of children, parents and leaders of the Program Educate Your Son corresponding to the Early Stimulating Program under development at the Center of Diagnosis and Assistance at the province of Camagüey. A strategy, authors assume to be effective in stimulating development of these children, is described.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arés, P. (2013). Abriendo las puertas a las familias del 2000.La Habana: Editora Política.

Baker, B. (1997). Entrenamiento a padres. Madrid: Siglo Cero.

Boutin, G &. Durning. P. (1999). Intervenciones socioeducativas en el medio familiar. Madrid: Narcea.

Castro, P. (2015). El maestro y la familia del niño con dificultades. La Habana: Save the children.

Clavijo, A. (2002). Crisis. Familia. Psicoterapia. La Habana: Ciencias Médicas.

Collazo, B & Puentes M. (1992). La orientación en la actividad pedagógica. La Habana: Pueblo y Educación.

Gómez, Á. (2014). Experiencias en el diagnóstico e intervención con la familia del niño y de la niña con retraso mental. En el libro: El maestro y la familia del niño con discapacidad. La Habana: Pueblo y Educación.

Martínez, C. (2005). Para que la familia funcione bien. La Habana: Científico Técnica.

Núñez, E. (2010) Familia y Escuela. Algunos puntos de partida. La Habana: Pueblo y Educación.

Torres, M. (2004). Familia y discapacidad. Análisis psicosocial. La Habana: Pueblo y Educación.

Verdugo, M. (1995). Personas con discapacidad. Perspectivas psicopedagógicas y rehabilitativas. Madrid: Siglo Veintiuno, SA.

Downloads

Published

2024-09-07

How to Cite

Most read articles by the same author(s)