Cooperative Knowledge Method: transforming professional development to face socio-educational inclusion

Authors

Keywords:

Inclusive education, cooperative education, teacher improvement, supervision

Abstract

Objective: The paper describes a working method aimed at transforming the professional improvement of the team of advisors and supervisors of primary education to face socioeducational inclusion.

Methods: Research methods such as analysis, synthesis, historical, logical, interview, survey, documentary review and percentage calculation were used as a descriptive statistical method. 

Result: The main finding is the proposal of a working method aimed at transforming the professional upgrading of the team of advisors and supervisors of primary education to face socio-educational inclusion, characterized by sharing the knowledge learned and building new knowledge from cooperation, skills, habits and values.

Conclusions: The professional improvement of the team of advisers and supervisors of primary education in the treatment of socio-educational inclusion is a subject of wide theoretical-methodological repercussion. Its outcomes may be improved by through by using the Cooperative Knowledge Method. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referencias

Añorga, J. (2004). La profesionalización y la Educación Avanzada. Recuperado el 15 de septiembre de 2017, de http://www.americana.edu.bo.

Bernaza, G. J. (2018). La superación del profesional: mover ideas y avanzar más. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria.

Borev, I. (1980). El análisis sistémico integral de la obra artística. En D. Navarro, Textos y Contextos (págs. 43-72). La Habana, Cuba: Arte y Literatura.

Duk, C. & Murillo, F. J. (2016). La Inclusión como Dilema. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 11-14. Recuperado el 3 de mayo de 2022, de http://www.rinace.net/rlei/

Feriz, M., Rodríguez, R. & Echevarría, O. (2022). La superación profesional del docente sobre la prevención educativa del trabajo infantil. Mendive, 17(2), 953-969. Recuperado el 3 de mayo de 2022, de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3015

Fonseca, S., Requeiro, R. & Valdés, A. (2020). La inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales vista desde el desempeño de los docentes de la Educación Básica Ecuatoriana. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 438-444. Recuperado el 3 de mayo de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500438

Guadarrama, P., Martínez, M. & Centellez, I. (1992). Lecciones de Filosofía Marxista-Leninista. (Vol. II). La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Hernández, H., Pérez, L., Contreras, N. & Matus, O. (2021). La inclusión y su importancia en la educación médica. Análisis del escenario chileno: una revisión sistemática. FEM, (24), 211-217. Recuperado el 3 de mayo de 2022, de https://doi: 10.33588/fem.244.1137

López, S. (2021). La comunicación kinésica en la formación inicial del maestro logopeda. Transformación, 17(2), 268-279. Recuperado el 3 de mayo de 2022, de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/issue/view/276

Navarro, M. J. (2015). Análisis de la inclusión educativa desde la perspectiva del profesorado de educación infantil, primaria, secundaria y bachillerato en el contexto educativo español. Investigación y Postgrado, 30(1), 33-55. Recuperado el 3 de mayo de 2022, de https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/67523/4186-15783-1-PB.pdf

Pascual, M. A., García, M. S. & Vázquez, E. (2019). Atención a la diversidad e inclusión en España. Sinética. Revista electrónica de educación, (53), 1-10. Recuperado el 3 de mayo de 2022, de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-109X2019000200011&script=sci_arttext

Ramírez, W. Á. (2017). La inclusión: una historia de exclusión en el proceso de enseñanza aprendizaje. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (30), 211-230. Recuperado el 3 de mayo de 2022, de https://doi.org/10.19053/0121053X.n30.0.6195

Sierra, J. J, & García, O. (2020). La educación inclusiva. Su componente normativo desde los organismos internacionales y las políticas públicas nacionales. Mendive, 18(1), 134-154. Recuperado el 3 de mayo de 2022, de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1

Taro, J. (2019). La superación a profesionales de Educación Física para la atención a personas con hemiplejia crónica. Revista Transformación, 15(1), 94-106. Recuperado el 3 de mayo de 2022, de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/issue/view/276

Varguillas, C. V., Urquizo, A. M., Bravo, P. S. & Moreno, P. E. (2020). Experiencias en el proceso de inclusión educativa en la educación superior iberoamericana. Revista Chakiñan, (15), 1-10. Recuperado el 3 de mayo de 2022, de https://doi.org/10.37135/chk.002

Downloads

Published

2022-12-02

How to Cite

Cooperative Knowledge Method: transforming professional development to face socio-educational inclusion. (2022). Transformación, 19(1), 88-102. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/44

Most read articles by the same author(s)