Developing speaking as a social competence of senior high school students
Keywords:
oral communication, social competence, communicative competenceAbstract
The skills of effective communication are important for developing, maintaining and building a strong network of social support. The work to develop the capacity for effective communication has been a concern among educators in Ecuador. The paper describes the findings of a research that has been completed at the Technological Institute aimed at developing social competence in senior high school students’ oral speaking ability. A framework is constructed on the basis of studying previous contributions to the topic, likewise survey, interviews and general observation lead to gathering the information needed. The findings lead to identify a poor social competence for effective communication together with the distinction of stages of evolution of the formative process in the subject Language and Literature.
Downloads
References
Bandura, A. (1989). Human Agency in Social Cognitive Theory. American Psychological Association, 44(9), 1175-1184.
Briggs, & Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. New Jersey: Prentice-Hall.
Calvo, G. (2011). La escuela y la formación de competencias sociales: Un camino para la paz. Universidad de La Sabana. Facultad de Educación.
Canales, A. (2012). Toda persona tiene derecho a la educación…. Recuperado el 1 de febrero de 2013, de Otro mundo es posible: http://www.otromundoesposible.com/2012/05/22/articulo-26toda-persona-tiene-derecho-a-la-educacion-la-educacion-debe-ser-gratuita-edu22m/
Castañeda, M. L. (2011). Tecnologías digitales y el proceso de enseñanza-aprendizaje en la educación secundaria. Tesis doctoral inédita. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Correa, R. (2013). Buen vivir, plan nacional 2013- 2017. Todo el mundo mejor . Quito: Secretaria Nacional de Planificación y desarrollo (Senplades).
Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación. En J. Delors, La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la comunicación de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI (págs. 89-102).
Elías, A. B. (2004). Desarrollo de las habilidades de observar y escuchar en el logro del proceso comunicativo en Secundaria Básica. Tesis doctoral inédita. Santiago de Cuba: Instituto Superior Pedagógico "Frank País García".
Espada, J. (2007). Técnicas de grupo. Recursos prácticos para la educación. Madrid: Editorial CCS.
Florez, V. P. (2006). El nivel de la competencia comunicativa oral en la formación docente inicia. Recuperado el 26 de junio de 2014, de www.monografía. com
Hoglund, W. L., & Leadbeater, B. J. (2007). Managing threat: Do social-cognitive errors and skills mediate the links between peer victimization and adjustment problems in late childhood? Journal of Research on Adolescence(17), 525–540.
Hoglund, W. L., Lalonde, C. E., & Leadbeater, B. J. (2008). Social-cognitive Competence, Peer Rejection and Neglect, and Behavioral and Emotional Problems in Middle Childhood. Oxford: Blackwell Publishing.
Ministerio de Educación y Cultura . (2006). Hacia el Plan Decenal de Educación del Ecuador 2006-2015. Quito.
Ministerio de Educación y Cultura. (2007). Real Decreto 1631/2006, de 29 de diciembre. Lengua Castellana y Literatura - Educación Secundaria Obligatoria. Quito.
Saussure, F. (1978). Curso de lingüística general. Ciudad de La Habana: Ciencias Sociales.
Schiffren, D. (1992). Discourse Markers. Studies in interactional sociolinguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
UNESCO. (1994). Declaración mundial sobre la educación para todos y marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. París.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.