Contribution to the epistemological analysis of the logical historical method ineducational research
Keywords:
Research methodology, qualitative research, research reviews, educational development trends, research criteriaAbstract
Objective: This paper aims at constructing a theoretical framework about the logical historical method and its application, emphasizing on the periodization criterion and the identification of characteristic features, regularities and trends, as proper procedures of this theoretical method.
Methods: The authors rely on the analysis and criticism of sources from a dialectical-materialist approach that integrates, as procedures, the methods of logical thought: induction-deduction, analysis-synthesis and transition from the abstract to the concrete. Similarly, the hermeneuticaldialectical method and the triangulation of sources, methods and theories were used as a methodological procedure.
Result: A systematization of the logical historical method in educational research is carried out, from the epistemological referent of the materialist dialectic, taking into account the criteria of several authors who have ventured into the subject under analysis and the scientific positioning of the researchers, with emphasis on the criterion of periodization and the determination of characteristics, regularities and trends.
Conclusion: It is concluded that this method, as an epistemological operator, contributes important constructs to the scientific research process, since it allows us to penetrate into the essence of the object-field and reveal its characteristics, features, regularities or tendencies, according to the specificities of its concretion; as well as, the epistemological gaps that legitimize and justify the process of inquiry into reality.
Downloads
References
Águila, A. & Colunga, S. (2018). Análisis histórico tendencial: un desafío para los doctorandos en Ciencias Pedagógicas. Transformación, 14(1), 1-10. Recuperado el 12 de octubre de 2019, de http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v14n1/trf01118.pdf
Engels, F. (1975). Karl Marx. Contribución a la crítica de la economía política. En C. Marx, & F. Engels, Obras Escogidas (Vol. I, págs. 521-530). Moscú, Rusia: Progreso.
Hernández, Y. & Pérez, A. (2013). Propuesta metodológica para una periodización de las contribuciones de las telecomunicaciones al desarrollo social en Pinar del Río. Avances, 15(4), 440-451. Recuperado el 4 de mayo de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5350897
Lenin, V. I. (1978). Bajo pabellón ajeno. En V. I. Lenin, Obras completas (Vol. XXVI, págs. 137-161). Moscú, Rusia: Progreso.
Lissabet, J. L. (2017). Experiencia de la aplicación del método “histórico lógico” y la técnica cualitativa “análisis de contenido” en una investigación educativa. Dilemas Contemporáneos, 5(1), 1-27. Recuperado el 12 de octubre de 2019, de https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/305/411
Marx, K (1973). El Capital. La Habana, Cuba:Ciencias Sociales
Marx, K. (1975a). Prólogo a la primera edición alemana de El Capital. En K. Marx, & F. Engels, Obras Escogidas (Vol. II, págs. 87-92). Moscú, Rusia: Editorial Progreso.
Marx, K. (1975b). Prólogo de la Contribución a la crítica de la Economía Política. En K. M. Engels, Obras Escogidas (Vol. I, págs. 516-520). Moscú, Rusia: Editorial Progreso.
Matos, E. & Cruz, L. (2011). La práctica investigativa, una experiencia en la formación doctoral en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba, Cuba: Ediciones Universidad de Oriente.
Plasencia, A., Zanetti, O. & García, A. (1985). Metodología de la investigación histórica . La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Ramos, G. (2010). Los antecedentes históricos en la investigación educativa. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2(22), 1-10. Recuperado el 12 de octubre de 2019, de http://www.eumed.net/rev/ced/22/grr.htm
Ramos, G. (2011). Estudio del proceso histórico-pedagógico y sus categorías para la determinación de regularidades y tendencias históricas. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(24), 1-10. Recuperado el 2 de diciembre de 2019, de https://www.eumed.net/rev/ced/index.htm
Ruiz, A. (1999). Metodología de la investigación pedagógica. La Habana, Cuba: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.Valera, O. (1998). Las tendencias pedagógicas contemporáneas . La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.