Mathematics university teacher improvement in the Dominican Republic

Authors

Keywords:

teacher education, teacher improvement, mathematics instruction, teacher counselling

Abstract

Objective: The paper aims at describing a strategy for mathematics teacher professional improvement in the Dominican Republic.

Methods: The authoress rely on theoretical framework construction, descriptive and historical reviewing, and modeling.

Results: The main results are a referent model and a strategy for managing mathematics teacher professional improvement in the Dominican Republic. 

Conclusions: The model and the strategy devised lead to the achievement of pertinent high quality levels of mathematics teacher professional improvement. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referencias

Addine, F. (2013). La didáctica general y su enseñanza en la Educación Superior. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación .

Alonso, A. (2013). Dirección por procesos en la Universidad. Revista Ingeniería Industrial, 34(1), 87-95. Recuperado el 15 de marzo de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362013000100009

Añorga, J. A. (2014). La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano. Varona (58), 19-31. Recuperado el 15 de marzo de 2021, de https://www.redalyc.org/pdf/3606/360634165003.pdf

Calabuig, T. & Alsina, A. (2017). Definición de un perfil de maestro de matemáticas en concordancia con la educación para la sostenibilidad. X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias (págs. 281-286). Sevilla, España: Universidad de Girona. Recuperado el 15 de marzo de 2021, de https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/14988/027767.pdf?sequence=1

Cantoral, R. (2016). Educación alternativa: matemáticas y práctica social. (38), 1-10. Recuperado el 15 de marzo de 2021, de Perfiles Educativos: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982016000500007

Cardeñoso, J. (2018). El desarrollo profesional de los profesores de matemáticas como campo de investigación en educación matemática. Recuperado el 15 de marzo de 2021, de http://www.uv.es/Angel.Gutierrez/aprengeom/archivos2/homenaje/16CardenosoJM.PDF

Criollo, G. (2015). Estrategia de formación y desarrollo de competencias didáctico-matemáticas en los docentes universitarios que imparten matemática en las carreras de ingeniería. Tesis doctoral inédita. Universidad de Camagüey. Camagüey, Cuba.

Font, V. & Flores, M. (2017). Impacto de un programa de desarrollo profesional para profesores de secundaria de matemáticas sobre la enseñanza de funciones en el Ecuador. Recuperado el 8 de junio de 2019, de http://enfoqueontosemiotico.ugr.es/civeos/flores.pdf

Godino, J. (2015). Componentes e indicadores de idoneidad de programas de formación de profesores en didáctica de las matemáticas. Revemat, 8(1), 46-74. Recuperado el 15 de marzo de 2021, de https://www.ugr.es/~jgodino/eos/Godino_REVEMAT_2013.pdf

Lurduy, J. (2014). El sistema didáctico y el tetraedro didáctico. Elementos para un análisis didáctico de los procesos de estudio de las matemáticas. Tesis doctoral inédita. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá, Colombia Recuperado el 15 de marzo de 2021, de https://core.ac.uk/download/pdf/162043084.pdf

Marcelo, C. (2009). Professional Development of Teachers: past and future. Educational Sciences Journal (8), 5-20. Recuperado el 6 de junio de 2019, de https://www.researchgate.net/profile/Carlos-Marcelo/publication/233966627_Professional_Development_of_Teachers_past_and_future/links/00463520ca4e8b0554000000/Professional-Development-of-Teachers-past-and-future.pdf

Martín, A. (2020). La dirección del desarrollo profesional del docente universitario que imparte Matemática en la República Dominicana. Tesis doctoral inédita. Universidad Autónoma de Santo Domingo. Santo Domingo, República Dominicana.

Matías, C., Martín, A. & Mola, C. (2019). Capacitación en contexto: una experiencia de formación continua con docentes de matemática de la educación básica. Transformación, 15(3), 436-447. Recuperado el 15 de marzo de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552019000300354

Ministerio de Educación. (2018). Fortalecimiento Institucional, calidad y diálogo social en la República Dominicana. Recuperado el 15 de marzo de 2022, de https://www.ulacit.ac.cr/wp-content/uploads/Revista-Derecho-en-Sociedad-16-2-1.pdf

Suárez, N. (2010). Metodología para la dirección del desarrollo profesional del docente de secundaria básica. Tesis doctoral inédita. Universidad de Cienfuegos. Cienfuegos, Cuba.

Tamayo, A. & Valiente, P. (2015). El principio de la unidad de la orientación, la integralidad y el enfoque pedagógico de la supervisión educativa. Transformación, 15(1), 126-143. Recuperado el 15 de marzo de 2021, de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/2450/2366

Vygotsky, L. S. (1995). Obras Completas. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Downloads

Published

2022-12-05

How to Cite

Mathematics university teacher improvement in the Dominican Republic. (2022). Transformación, 19(1), 148-168. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/48