Exploring the social role of the educational psychologists as acomponent of its education

Authors

Keywords:

teacher education, teacher improvement, community action, educational psychologists, Counsellor functions

Abstract

Objective: This paper aims at exploring the needs and potentials of community action as a component of educational psychologists’ education.

Methods: The authoress rely on theoretical methods to review documents, and interviewing 37 educational psychologists working at Cienfuegos province, and seven university professor responsible of postgraduate courses given to the them.

Results: The findings include the identification of needs and potentials of the educational psychologists’ formative process, as well as the appreciation of the social function as basic component of these process. Giving priority to the specific social function of educational psychologists enables them to face and contextualized the complexity of professional performance. Likewise, the study reveals educational psychologists’ perceptions related to professional qualifications and the need of permanent updating.

Conclusions: Educational psychologists’ social role of is a component of its education, taking into account its impact in the educative process allows to face complex problems in professional performance. Exploring its actual state favors the quality of graduates’ outcomes. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dr. C. Yexenia Martí Chávez Martí Chávez, Universidad Carlos Rafael Rodríguez, Cienfuegos, Cuba

    Es Licenciada en Educación en la Especialidad Primaria, Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular, y coordinadora de la Carrera de Licenciatura en Educación. Pedagogía-Psicología en Cienfuegos. 

  • Dr. C. Barbarita Montero Padrón Montero Padrón, Universidad Carlos Rafael Rodríguez, Cienfuegos, Cuba

    Es Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Titular.

     

  • M. Sc. Maylet Contreras Betarte Contreras Betarte, Universidad Carlos Rafael Rodríguez, Cienfuegos, Cuba

    Es Máster en Ciencias de la Educación y Profesora Auxiliar.  

References

Referencias

Cabrera, G. M. (2017). La superación profesional del docente de la especialidad agropecuaria en la orientación profesional pedagógica. Tesis doctoral inédita. Universidad Central de las Villas. Santa Clara, Cuba. Recuperado el 2 de mayo de 2021, de https://repositorio.cfe.edu.uy/handle/123456789/1122

Capocasale, A. (2008). Función social de la educación. Quehacer educativo (88), 89-93. Recuperado el 2 de mayo de 2021, de https://repositorio.cfe.edu.uy/handle/123456789/1122

Cobas, M., Fernández, A., Blanco, A., Rosario, L. & Rodríguez, Y. (2014). Acercamiento a la educación desde la perspectiva sociológica. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Fernoso, P. (1991). Filosofía de la educación hoy. Madrid, España: Dykinson & Meléndez.

Haimi, A. & Smith, E. (2001). The social functions of education in a developing country: the case of Malaysian schools and the role of Malaysian teachers. Intercultural Education, 12(3), 325-337. Recuperado el 5 de abril de 2021, de https://doi.org/10.1080/146759801120087516

Linares, L. (2021). Hacia una pedagogía de la cotidianidad en educación inicial. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 25(1), 131-151. Recuperado el 6 de mayo de 2021, de http://1030827/profesorado. v25i3.8635.

Lorente, E. (2017). Perfil y funciones del psicopedagogo en el contexto de una escuela inclusiva. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(1), 117-132. Recuperado el 5 de abril de 2021, de https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/viewFile/266/277

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). La educación transforma vidas. Recuperado el 5 de abril de 2021, de https://es.unesco.org/themes/education

Prieto, E. (2008). El papel del profesorado en la actualidad. Su función docente y social. Foro de Educación. (10), 325-345. Recuperado el 3 de abril de 2021, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2907073

Sáez, L. (2016). La educación social como instrumento para la equidad social y la calidad del sistema educativo. Estudio centrado en la etapa de la E.S.O. Tesis doctoral inédita. Universidad Complutense de Madrid. Madrid, España. Recuperado el 2 de mayo de 2021, de https://eprints.ucm.es

Tello, J. (2009). El prácticum en la Licenciatura de Psicopedagogía de la Universidad de Huelva: implicaciones en la formación del psicopedagogo y su incidencia en la apertura de yacimientos de empleo. Tesis doctoral inédita. Universidad de Huelva. Huelva, España. Recuperado el 5 de abril de 2021, de https://www.researchgate.net/publication/277268881

Vizcaino, L. (2010). Funciones de la escuela. Eduinnova, 26, 126-129. Recuperado el 5 de abril de 2021, de https://www.yumpu.com/es/document/read/14224755/funciones-de-la-escuela-eduinnova

Downloads

Published

2022-12-05

How to Cite

Exploring the social role of the educational psychologists as acomponent of its education. (2022). Transformación, 19(1), 163-174. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/49