La videoconferencia en el contexto educativo de la universidad. Papel del profesor del grupo

Authors

  • Lilian Vigoa Machin Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí” Author
  • Reynaldo Alonso Reyes Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí” Author
  • Magdiel Docando Vázquez Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí” Author

Keywords:

videoconferencing, teaching-learning, process, information technology and communications devices

Abstract

The paper describes the results of a theoretical research on the teacher’s role in videoconferencing in educational contexts, particularly at the university. The research was aimed at providing a didactic guidance to teachers using videoconferencing as a material aid in learning activities contributing to innovative processes in teaching. Interviewing personnel related to the Information Technology and Communications (ICT) in the teaching process and webmasters was quite a helpful device for gathering information. This paper is part of an ongoing scientific research conducted by the staff of Computing and Communications Department and (DICOM) at "José Martí” College of Education. The paper describes the use of videoconferencing as an educational resource, and ways to use it, the actions to be taken by the teacher before, during, and after using videoconferencing, its main applications in the teaching-learning process, and the role of the actors involved in order to promote a positive thinking on students and teachers. The proposal was appraised in a workshop where participants agree with authors suggestions related to potentials, advantages and teacher’s role.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lilian Vigoa Machin , Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”

    Ingeniera en Ciencias Informáticas y Profesor Asistente, actualmente comparte el ejercicio de la docencia con la administración de los servicios de videoconferencia, jabber y Voice over Internet Protocol VOIP en dicho departamento.

  • Reynaldo Alonso Reyes, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”

    Máster en Investigación Educativa y Profesor Auxiliar, actualmente se desempeña como Director de Informática y Comunicaciones. 

  • Magdiel Docando Vázquez , Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”

    Licenciado en Ciencias de la Computación, profesor y administrador de red de Informática y Comunicaciones, administrando el servidor de hospedaje web, ftp y mirror.

References

Bidarra, J., & Mason, R. (1998). El potencial del vídeo en la educación abierta y a distancia. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 1(2), 101-115.

Blanco, A., & Recarey, S. (2004). Acerca del rol profesional del maestro. En Profesionalidad y práctica pedagógica. La Habana: Pueblo y Educación.

Cabero, J. (1995). El ciberespacio: el no lugar como lugar educativo. Obtenido de http://www.uib.es/depart/gte/cabero.html

Cabero, J. (2003). La videoconferencia. Su utilización didáctica. En F. Blázquez (Ed.), Las nuevas tecnologías en los centros educativos (págs. 99-115.). Mérida: Consejería de Educación, Ciencia y Tecnología de la Junta de Extremadura.

Cabero, J., Martínez, F., Sánchez, & Salinas, J. (2003). Medios y Herramientas de Comunicación para la Educación Universitaria. Ciudad Panamá: Sucesos Publicidad.

Centro de Servicios de Infomática y Redes de Comunicaciones. (s.f.). Recuperado el enero de 2014, de https://csirc.ugr.es/informatica/comunicaciones/Videoconferencia/

Matos, E., & Cruz, L. (2012). El taller de socialización y la valoración científica en las ciencias pedagógicas. 8(1), 10-19.

Mayagoitia, N. I. (2007). Optimización en el uso de videoconferencias, audioconferencias y otras herramientas tecnológicas. Guía para el docente. Dirección General de Difusión. Departamento de Educación Continua. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes.

Oliver, M. (1995). La videoconferencia en el campo educativo. Técnicas y procedimientos. Recuperado el

de octbre de 2013, de http://www.uib.es/depart/gte/oliver.html

Oliver, M., Morlá, M., Escanellas, F., & Cuche, A. (1999). Sistemas de videoconferencia en la enseñanza universitaria. La experiencia de “Campus Extens”. En N. T. distancia, & J. Cabero (Ed.). Sevilla: EDUTEC.

Salinas, J. (1992). Diseño, producción y evaluación de vídeos didácticos. Palma de Mallorca: Servicio de Publicaciones de la Universidad de las Islas Baleares.

Solano, I. (2004). La videoconferencia como recurso didáctico en la enseñanza superior. Tesis doctoral inédita. Universidad de Murcia.

Solano, I. (s.f.). La videoconferencia en la enseñanza superior: situación simulada o similitud con la situación presencial. Inédito.

Universidad de Alicante. (1996). Recuperado el 3 de febrero de 2014, de http://si.ua.es/es/videoconferencia/descripcion-del-servicio-de-videoconferencia.html

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

La videoconferencia en el contexto educativo de la universidad. Papel del profesor del grupo. (2024). Transformación, 10(2), 99-107. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/504

Most read articles by the same author(s)