José Martí’s sign and symbol to Pedagogy

Authors

Keywords:

politico-literary discourse, praxis, Jose Martí, semiotic analysis, critical pedagogy

Abstract

Objective: The article aims at exploring the importance of José Martí’s thinking for pedagogy, through the lens of praxis.

Methods: A multi-fold analysis is conducted: first, an analysis of the narrative of José Martí in regard to the development of his consciousness and his role in changing the historical trajectory of Cuba; second, an analysis of Martí’s political praxis in regard to engagement with the geopolitical semiotic field and mobilizing Cuban cultural communities for the Cuban War of Independence.

Result: This research yields a theoretical analysis of semiotics to explicate these meaningful constructs and explain Martí’s ways of signification, further extrapolating the relations of Marti’s narrative and the development of Cuban political agency.

Conclusion: Focusing the individual’s education from the perspective of José Martí’s pedagogy is assumed as royal road. José Martí was not only a writer, Cuban revolutionary man, and a smart teacher; but a guiding light to universal education as the upmost expression of emancipation, counter-hegemony and community, bio metaphysical consciousness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bardina, M. I. (2020). Biografía intelectual martiana. Antesala de la formación martiana. Revista Conrado, 16(75), 137-141. Recuperado el 3 de mayo de 2021, de http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n75/1990-8644-rc-16-75-137.pdf

Bourdieu, P. (1977). Outline of a theory of practice. Cambridge: University Press.

Cobley, C. & Jansz, L. (2003). Introducing semiotics. UK: Totem Books.

Doniger, W. (1998). The implied spider: Politics and theology in myth (págs. 88-94). New York: Columbia University Press.

Doniger, W. (2009). Levi-Strauss’s theoretical and actual approaches to myth. En B. Wiseman (Ed.), The Cambridge campanion to Levis-Strauss (págs. 196-216). Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Fischer, T. (2002). José Marti's Ismaelillo: An English translation. Recuperado el 3 de mayo de 2021, de https://stars.library.ucf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1312&context=honorstheses1990-2015

Foner, P. S. (1979). On education by José Martí. New York: Monthly Review Press.

Freire, P. (1986). Pedagogy of the Oppressed. New York: Continuum.

García, R. I. (1999). Ismaelillo y la modernidad de Martí. Recuperado el 3 de mayo de 2021, de http://www.fenix.co.cu/marti/ismaelillo.htm

González, R. (2002). Introducción. En J. Martí, Selected writings (págs. ix-xxv). New York: Penguin Classic.

Graff, G. (1973). The myth of the Postmodernist breakthrough. TriQuarterly 26(Winter), 383–417; reprinted in The Novel Today: Contemporary Writers on Modern Fiction Malcolm Bradbury, ed., (London: Fontana, 1977); reprinted in Proza Nowa Amerykanska, ed., Szice Krytyczne (Warsaw, 1984); reprinted in Postmodernism in American Literature: A Critical Anthology, Manfred Putz and Peterreese, eds., (Darmstadt: Thesen Verlag, 1984), 58–81.

Jrade, C. L. (1999). Martí confronts Modernity. En J. Rodriguez-Luis (Ed.), Reading José Martí one hundred years later (págs. 1-15). Albany, New York: State University of New York.

Lakoff, G. (1992). The contemporary theory of metaphor. En A. Ortony (Ed.), Metaphor and Thought (2da ed., págs. 203–204). Cambridge: Cambridge University Press.

Levi Strauss, C. (1995). Levi-Strauss’s structural analysis of myths. En W. Noth (Ed.), Handbook of semiotics (págs. 375-376). Bloomington: Indian University Press.

Martí, J. (26 de octubre de 1875). Los artículos de la fe. La ensenanza obligatoria. Revista Universal de México, 06. Recuperado el 3 de mayo de 2021, de http://biblioteca.clacso.edu.ar/Cuba/cem-cu/20150114041836/Vol06.pdf

Martí, J. (1882). Prólogo al poema al Niágara. Recuperado el 3 de mayo de 2021, de https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3111713/mod_resource/content/1/mart%C3%AD%20-%20pr%C3%B3logo.pdf

Martí, J. (1970). Mis Versos. En su Versos Libres (págs. 57-58). Barcelona: Labor.

Martí, J. (1975) Obras Completas. (Vol.13). La Habana: Ciencias Sociales.

Martí, J. (1991). Cuarderno de Apuntes 4. En su Obras Completas (Vol. 21, págs. 131-136). La Habana: Centro de Estudios Martianos.

Martí, J. (1991b). El glosógrafo. En su Obras Completas (Vol. 8, p. 418). Recuperado el 3 de mayo de 2021 http://biblioteca.clacso.edu.ar/Cuba/cem-cu/20150114043708/Vol08.pdf

Martí, J. (1991c). Diarios de Campaña. En su Obras Completas (Vol. 19, p. 184-243). Recuperado el 3 de mayo de 2021, de http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/marti/Vol19.pdf

Martí, J. (1991d). Carta a su hijo José Francisco Zayas Bazán. En su Obras Completas. (Vol. 20, p. 480). Recuperado el 3 de mayo de 2021, de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Cuba/cem-cu/20150114054555/Vol20.pdf

Martí, J. (1991e). A Richardo Rodriguez Etero. En su Obras Completas (Vol. 3, págs. 191-196). La Habana: Centro de Estudios Martianos. Recuperado el 3 de mayo de 2021, de http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/marti/Vol03.pdf

Martí, J. (1997). Versos sencillos. Houston, Texas: Recovering the U.S. Hispanic Heritage.

Martí, J. (2002a). Abdala. En Esther Allen (Ed.). José Martí: Selected writings (pp. 3-7). New

York: Penguin Books.

Martí, J. (2002b). Ismaellilo. En Tyler Fischer (Trans.). José Marti's Ismaelillo: An English

translation, (pp. 38-39). Recuperado el 3 de mayo de 2021, de

https://stars.library.ucf.edu/honorstheses1990-2015/313

Martí, J. (2010). Vindicación de Cuba. Recuperado el 3 de mayo de 2021, de https://www.biblioteca.org.ar/libros/158464.pdf

Martí, J. (2014). El puente de Brooklyn, los ingenieros roebling. Recuperado el 3 de mayo de 2021, de http://www.josemarti.cu/wp-content/uploads/2014/06/13_EL_PUENTE_DE_BROOKLYN._LOS_INGENIEROS_ROEBLING._La_Nacion_Buenos_Aires_18_de_agosto_de_1883.pdf

Martí, J. (2021). Nuestra América. Recuperado el 3 de mayo de 2021, de http://www.josemarti.cu/publicacion/nuestra-america-2/ Centro de Estudios Martianos (CEM)

Martín, R. F. & Butlin, M. C. (2020). Encyclopædia Britannica, Inc. Recuperado el 3 de mayo de 2021, de https://www.britannica.com/art/English-school

Portis, I. (2006). Eric Wolf: A semiotic exploration of power. Sign Systems Studies, 34.(2), 339-355. Recuperado el 4 de mayo de 2021, de https://philpapers.org/rec/POREWA-2

Reddy, M. J. (1979). The conduit metaphor: A case of frame conflict in our language about language. En A. Ortony (Ed.), Metaphor and Thought (págs. 284–310). Cambridge: Cambridge University Press.

Salazar, N. B. (2020). On imagination and imaginaries, mobility and immobility: Seeing the forest for the trees. Culture & Psychology, 26(4), 768–777. Recuperado el 3 de mayo de 2021, DOI: 10.1177/1354067X20936927

Thomas, H. (1970). Cuba: A History. New York: Penguin Books.

Turner, V. (1996). The ritual process: Structure and anti-structure. New York: Aldine De Gruyter.

Downloads

Published

2024-02-16