Professional retraining or requalification of teachers of agricultural major
Keywords:
teacher qualification, professional education, professional qualifications, periodic professional renewalAbstract
Objective: The paper aims at suggesting a plan of actions periodic professional renewal as a way of training the agricultural teacher in the province of Camagüey.
Methods: The authors rely on methods of analysis-synthesis, historical-logical for revealing tendencies of technical school teacher qualification; and induction-deduction for devising a conceptual framework. In addition, the documentary review of teachers’ periodical qualification certificates and individual retraining plans to identify technical teachers’ potential and limitations.
Result: The main finding is plan of action plan for the professional retraining of agricultural teachers of technical schools in farming enterprises.
Conclusion: The exploration of in-service teachers’ qualification reveal limitations of agriculture teachers’ performance and the need of updating and retraining following a plan coordinated between the university and farming enterprises.
Downloads
References
Almoguea, M., Baute, L. M., & Rodríguez, R. (2019). La formación continua de docentes en la Educación Técnica y Profesional: algunas reflexiones. Revista Conrado,, 15(68), 275-280. Acesso em 27 de febrero de 2020, disponível em http:// scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442019000300275&script=sci_arttext&tlng=pt
Díaz, Y., & Mena, J. A. (2015). La superación científico-tecnológica del docente de agronomía: garantía de un desempeño efectivo. Revista Mendive, 13(3), 370-376. Acesso em 27 de febrero de 2019, disponível em http://mendive.upr.edu.cu/index.php/ MendiveUPR/article/view/1392/1054
Fernández, J. R. (1987). Discurso pronunciado en Holguín en la Reunión nacional con subdirectores de enseñanza práctica de los politécnicos industriales y subdirectores docentes de las escuelas de economía. La Habana: Ministerio de Educación.
Herrera, L., Díaz, E., & Stable, S. (2018). La superación profesional de los docentes en la educación técnica y profesional para el tratamiento de los contenidos de la especialidad Contabilidad. Revista Conrado, 14(63), 177-183. Acesso em 27 de febrero de 2021, disponível em http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000300177
Lalangui, J. H., Ramón, M. A., & Espinoza, E. E. (2917). Formación continua en la formación docente. Revista Conrado, 13(58), 30-35. Acesso em 27 de febrero de 2020, disponível em https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/download/469/503
Lazo, M., Calderón, M. M., & De la Cruz, R. (2018). El reciclaje en la preparación del docente. Pedagogía Profesional, 16(1), 7-10. Acesso em 19 de febrero de 2019, disponível em http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf/article/view/104 FALTA LA INICIAL DEL PRIMER AUTOR.
Martí, J. (1990). Ideario Pedagógico. (H. Almendros, Ed.) La Habana: Pueblo y Educación.
Mena, J. A. (2006). La vinculación a las entidades laborales: una forma para elevar la calificación científico–técnica del profesor de la ETP. Revista Mendive, 5(1), 32-37. Acesso em 27 de febrero de 2019, disponível em http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/download/200/198
Ministerio de Educación. (2013). Reglamento para la Enseñanza Práctica. Resolución 254/2013. La Habana: Ministerio de Educación. Acesso em 27 de febrero de 2019, disponível em http://educaciones.cubaeduca.cu/media/educaciones.cubaeduca.cu/medias/pdf/RM254-13.pdf.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.