Professional retraining or requalification of teachers of agricultural major

Authors

Keywords:

teacher qualification, professional education, professional qualifications, periodic professional renewal 

Abstract

Objective: The paper aims at suggesting a plan of actions periodic professional renewal as a way of training the agricultural teacher in the province of Camagüey.

Methods: The authors rely on methods of analysis-synthesis, historical-logical for revealing tendencies of technical school teacher qualification; and induction-deduction for devising a conceptual framework. In addition, the documentary review of teachers’ periodical qualification  certificates and individual retraining plans to identify technical teachers’ potential and limitations.

Result: The main finding is plan of action plan for the professional retraining of agricultural teachers of technical schools in farming enterprises.

Conclusion: The exploration of in-service teachers’ qualification reveal limitations of agriculture teachers’ performance and the need of updating and retraining following a plan coordinated between the university and farming enterprises.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mariuska Simón Fousten, University of Camagüey

    Máster en Educación Superior. Actualmente como jefa de carrera de Educación Agropecuaria. Con 14 años de experiencia en la Educación Superior, ha prestado servicios en la Universidad Camagüey y en la Educación Técnica y Profesional.

     

  • Ana María Do Val, University of Camagüey

    Máster en  Educación Superior. Actualmente se desempeña como profesora auxiliar del mismo Departamento. Ha investigado y publicado en lo referido al medio ambiente y motivación profesional pedagógica.

     

  • Humberto ¡ Sóñora Revoredo, University of Camagüey

    Máster en Pedagogía Profesional. Actualmente se desempeña como profesor auxiliar del mismo Departamento. Ha investigado y publicado en lo referido al desarrollo de habilidades profesionales y al diseño curricular del ciclo profesional técnico.

References

Almoguea, M., Baute, L. M., & Rodríguez, R. (2019). La formación continua de docentes en la Educación Técnica y Profesional: algunas reflexiones. Revista Conrado,, 15(68), 275-280. Acesso em 27 de febrero de 2020, disponível em http:// scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442019000300275&script=sci_arttext&tlng=pt

Díaz, Y., & Mena, J. A. (2015). La superación científico-tecnológica del docente de agronomía: garantía de un desempeño efectivo. Revista Mendive, 13(3), 370-376. Acesso em 27 de febrero de 2019, disponível em http://mendive.upr.edu.cu/index.php/ MendiveUPR/article/view/1392/1054

Fernández, J. R. (1987). Discurso pronunciado en Holguín en la Reunión nacional con subdirectores de enseñanza práctica de los politécnicos industriales y subdirectores docentes de las escuelas de economía. La Habana: Ministerio de Educación.

Herrera, L., Díaz, E., & Stable, S. (2018). La superación profesional de los docentes en la educación técnica y profesional para el tratamiento de los contenidos de la especialidad Contabilidad. Revista Conrado, 14(63), 177-183. Acesso em 27 de febrero de 2021, disponível em http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000300177

Lalangui, J. H., Ramón, M. A., & Espinoza, E. E. (2917). Formación continua en la formación docente. Revista Conrado, 13(58), 30-35. Acesso em 27 de febrero de 2020, disponível em https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/download/469/503

Lazo, M., Calderón, M. M., & De la Cruz, R. (2018). El reciclaje en la preparación del docente. Pedagogía Profesional, 16(1), 7-10. Acesso em 19 de febrero de 2019, disponível em http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf/article/view/104 FALTA LA INICIAL DEL PRIMER AUTOR.

Martí, J. (1990). Ideario Pedagógico. (H. Almendros, Ed.) La Habana: Pueblo y Educación.

Mena, J. A. (2006). La vinculación a las entidades laborales: una forma para elevar la calificación científico–técnica del profesor de la ETP. Revista Mendive, 5(1), 32-37. Acesso em 27 de febrero de 2019, disponível em http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/download/200/198

Ministerio de Educación. (2013). Reglamento para la Enseñanza Práctica. Resolución 254/2013. La Habana: Ministerio de Educación. Acesso em 27 de febrero de 2019, disponível em http://educaciones.cubaeduca.cu/media/educaciones.cubaeduca.cu/medias/pdf/RM254-13.pdf.

Additional Files

Published

2021-01-01

How to Cite

Professional retraining or requalification of teachers of agricultural major. (2021). Transformación, 17(1), 41-53. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/96