Family counselling strategy to encourage elementary students independent study
Keywords:
Family counselling, family school relationship, independent study , elementary educationAbstract
Objective: This article aims at suggesting a family counselling strategy to encourage elementary students independent study
Methods: The authoress rely on theoretical methods such as analysis, synthesis, and functional structural approach to construct a framework including the guidelines of the proposed strategy and devising phases and actions to be carried out. Empirical techniques such as survey, interview, and the pedagogical experiment allow researchers to evaluate the effectiveness of the strategy in the school practice.
Result: The main finding is the family counselling strategy to encourage elementary students in the context of family relations.
Conclusion: Family education schools, as a key process of counselling strategy, allows to prepare families to face their children’s independent study activities and to contribute to the acquisition of habits and skills in school children.
Downloads
References
Asamblea Nacional del Poder Popular de la República de Cuba. (1978). Ley No. 16. Código de la niñez y la juventud. Recuperado el 6 de junio de 2020, de http://www.sipi.siteal.iipe.unesco.org/sites/default/files/sipi_normativa/codigo_de_la_ninez_y_juventud_-_cuba.pdf
CEPAL. (2016). Agenda 2030 y los objetivos de desarrollo sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Recuperado el 25 de mayo de 2020, de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf
Holguín, M. V. (2018). Mejora del rendimiento académico de los estudiantes de segundo año de bachillerato desde la orientación integral de los padres de familia. Pertinencia académica, 13(1), 1-17. Recuperado el 25 de octubre de 2019, de http://revista-academica.utb.edu.ec/index.php/pertacade/article/view/112/73
Lucas, M. M. (2017). Estrategia educativa de orientación familiar para la atención a las carencias afectivas en el desarrollo del escolar ecuatoriano. Transformación, 13(2), 221-233. Recuperado el 5 de septiembre de 2019, de http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v13n2/trf07217.pdf
Ministerio de Educación de la República de Cuba. (2013). Las escuelas de educación familiar. La Habana: Pueblo y Educación.
Moreno, V. E. (2018). El desarrollo de la comunicación afectiva, mediante la orientación familiar, desde la gestación hasta el primer año de vida. Tesis doctoral inédita.
Mutango, R. D. (2018). La orientación a las familias para la prevención de la violencia escolar desde la institución educativa. Maestro y Sociedad, 15(4), 735-774. doi:https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4684/4084
Presidencia de la República de Cuba. (1975). Ley 1289/75. Código de Familia. Ciencias Sociales. Recuperado el 6 de junio de 2020, de http://www.cubalegalinfo.com/codigo-familia-cubano-01
Sampayo, I. C. (2017). Orientación a la familia para la prevención de desviaciones en el desarrollo de niños en la primera infancia. Humanidades Médicas, 17(2), 253-269. Recuperado el 9 de mayo de 2018, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202017000200002
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.