The movement of the variable in the differential calculation: didactics orientations

Authors

  • M. Sc.Neel Lobatchewski Báez Ureña Universidad Autónoma de Santo Domingo, República Dominicana Author
  • M. Sc. Wendy Eufrocina Heredia Soriano Universidad Autónoma de Santo Domingo, República Dominicana Author
  • Dr. C. Olga Lidia Pérez González Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz, Cuba Author

Keywords:

Differential Calculus, semiotic representation registers, variational thinking, didactic

Abstract

Giving answers to the inadequacies that are presented in the process of teaching learning of the Differential Calculation and having in consideration the importance that has the movement of the variable for the conceptual understanding and the development of the variational thinking in this process, orientation in order to a didactic approach to the variable movement are proposed, from three perspective: the variable movement in approach to a line, the variable movement to infinity and the variable movement in approach to a point. The achieve result that are submitted to specialist consideration through two socialization workshop, these workshop are assumed as valid alternative for the scientific validation of pedagogical research, else to reach the orientation proposed improvement, an inquest was applied for the proposal assess. In the experience socialization, 29 specialists took part. With the workshop and inquest result, the acceptance of the didactic orientation about it´s feasibility, scientific novelty, logical coherence and theoretical foundations consistency was assessment, a consensus about the necessity of change in the scholar mathematics discourse was reached in the didactic of this subject. Recommendation from the workshop conclusion for the development of new didactics orientations were made oriented to the resource acquisition process by the students for the representation registers and the hypothesis assessment in the Differential Calculus.     

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • M. Sc.Neel Lobatchewski Báez Ureña , Universidad Autónoma de Santo Domingo, República Dominicana

    Licenciado en Informática, se desempeña como docente de Matemática en la Universidad Autónoma de Santo Domingo y actualmente realiza estudios de doctorado. 

  • M. Sc. Wendy Eufrocina Heredia Soriano, Universidad Autónoma de Santo Domingo, República Dominicana

    Licenciada en Educación, especialidad Matemática y Máter en Matemática Pura; se desempeña como docente de esa en la Universidad Autónoma de Santo Domingo (UASD) y consultora permanente y miembro del equipo de investigación del Centro Cultural Poveda y del Instituto Superior de Estudios Educativos Pedro Poveda en República Dominicana. Actualmente realiza estudios de doctorado. 

  • Dr. C. Olga Lidia Pérez González, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz, Cuba

    Doctora en Ciencias Pedagógicas y es la presidenta del Comité latinoamericana de Matemática Educativa, se desempeña como docente de Matemática en la Universidad de Camagüey y como coordinadora del Proyecto nacional “Perfeccionamiento de la enseñanza de la Matemática” (código PP221LH053) del Programa Nacional Problemas Actuales del Sistema Educativo Cubano, perspectivas de desarrollo.

References

Báez, A., Martínez, Y., Pérez, O., & Pérez, R. (2017). Propuesta de Tareas para el Desarrollo del Pensamiento Variacional en Estudiantes de Ingeniería. Formación Universitaria, 10(3), 93-106. Obtenido de http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000300010

Báez, N., Blanco, R., & Pérez, O. (2015). Dificultades de los alumnos en el trabajo con los conceptos del Cálculo Diferencial. En R. Flore (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa.28, págs. 57-63. México: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. Obtenido de www.clame.org.mx

Cabezas, C., & Mendoza, M. (2016). Manifestaciones Emergentes del Pensamiento Variacional en Estudiantes de Cálculo Inicial. Formación universitaria, 9(6), 13-26. Obtenido de http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000600003

Duval, R. (2006). Quell es sémiotique pour l’analyse de l’activité et des productions mathématiques. Revista Latinomaericana de Matemática Educativa (Número Especial 1), 45-81. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2161528.pdf

García, M., & Benítez, A. (2013). Diseño e Implementación de Tareas para Apoyar el Aprendizaje de las Matemáticas, Formación Universitaria, 6(1), 13-20. Obtenido de http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062013000100003

Guía-Calderón, Rosales-García, J., González-Parada, A., & Álvarez-Jaime, J. (2015). El cálculo diferencial e integral fraccionario y sus aplicaciones. Acta universitaria, 25(2), 20-27. Obtenido de http://dx.doi.org/10.15174/au.2015.688

Likert, R. (1969). El factor humano en la empresa, su dirección y valoración. Bilbao: Deusto.

Matos, E., & Cruz, L. (2012). El taller de socialización y la valoración científica en las Ciencias Pedagógicas. Transformación, 8(1), 10-19. Obtenido de http://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1040/1025

Sabogal, G., Monroy, N., & Pinzón, J. (2015). Cálculo diferencial: aprendiendo con nuevas tecnologías. Revista de Tecnología, 12(2). 42-51. Obtenido de http://m.uelbosque.edu.co/sites/default/files/publicaciones/revistas/revista_tecnologia/volumen12_numero2/4Articulo_Rev-Tec-Num-2.pdf

Sanjurjo, L. (2012). Socializar experiencias de formación en prácticas profesionales: un modo de desarrollo profesional. Praxis Educativa, 16(1), 22-32. Obtenido de http://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/152

Sierpinska, A. (1987). Humanities students and epistemological obstacles related to limits. Educational Studies in Mathematics, 18, 371-397. Obtenido de https://link.springer.com/article/10.1007/BF00240986

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

The movement of the variable in the differential calculation: didactics orientations. (2024). Transformación, 13(3), 444-455. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/222