The environmental journalistic mode of action of Camagüey press professionals
Keywords:
Professional education, competency-based education, environmental education, journalismAbstract
Objectives: This paper aims at describing the journalistic mode of action of journalists who venture into environmental journalism in Camagüey.
Methods: The authoress rely on analysis-synthesis and induction-deduction, hypothetical-deductive and historical-logical methods for the analysis of the historical background of environmental improvement in journalism. As methods and techniques of the empirical level, the bibliographical-documentary review, the survey and the interview were used, as well as the mathematical-statistical methods to characterize the current state of the environmental journalistic mode of action of journalists from Camagüey.
Results: The findings include the historical account of the process of improvement of journalists, and the definition of environmental journalistic mode of action. Likewise, the journalist performance is assessed on the light of this concept to identify potentials and limitations.
Conclusions: The process of environmental improvement of journalists in Cuba has been characterized by having been developed relatively recently and by its punctual and fragmentary approach. Even when it has made valuable contributions, it has lacked the theoretical-methodological foundations that allow environmental education of journalists to promote a corresponding mode of action of journalists who venture into this type of specialized journalism in the territory.
Downloads
References
Aranzazu, M.J. (2020). Periodismo ambiental en la prensa digital Latinoamericana. Tesis de Licenciatura en Comunicación Social-Periodismo inédita. Corporación Universitaria Minuto de Dios, Rectoría Cundinamarca. Colombia. https://hdl.handle.net/10656/11796
Ardini, C. & Caminos, A. (2018) Manual para experiencias transmedia sociales. Conexión. http://transmediacordoba.org.ar/wp-content/uploads/2018/08/Contar-las-historias-Manual-para-experiencias-transmedia-sociales.pdf
Argüelles, L. (2011). Confesiones de un gremio. La contribución de la UPEC a la profesionalización del campo periodístico en Cuba (1963-2008). Tesis de Licenciatura en Periodismo inédita. Universidad de la Habana. Cuba.
Asamblea Nacional de Poder Popular de la República de Cuba. (2022). Ley No. 150 del Sistema de los Recursos Naturales y el Medio Ambiente.
Aveiga, V., Rodríguez L. & Segovia, S. (2018). Superación profesional y formación académica: ¿conceptos iguales o diferentes? Didasc@alia. Didáctica y Educación, IX (3), 205-216. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6715783
Bacchetta, V. L. (2002). Perfil del periodista ambiental. Sala de Prensa, 42 (2), 1-7. http://www.saladeprensa.org/art340.htm
Cassany, R., Cortiñas, S. & Elduque, A. (2018). Comunicar la ciencia: El perfil del periodista científico en España. Comunicar, 55(XXVI), 9-18. https://doi.org/10.3916/C55-2018-01
Facultad de Comunicación (2017). Plan de Estudios E. Carrera Periodismo. Ministerio de Educación Superior.
Girardi, I.M., Beling, E., Gallas, D., Villar, R. & Massierer. C. (2020). A contribuição do princípio da precaução para a epistemologia do Jornalismo Ambiental. Reciis. Revista Eletrónica, 14(2), 279-291. https://doi.org/10.29397/reciis.v14i2.2053
Girardi, I .M., Herte de Moraes, C., Beling, E. & Gallas, D. (2023). Aproximações do Jornalismo Ambiental com o pensamento de Paulo Freire. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 60, 134-148. https://idus.us.es/handle/11441/144988
Hernández-Marí, D. (2021). Programa de curso de superación para contribuir a la construcción del discurso periodístico ambiental de Adelante. Tesis de Maestría inédita. Universidad de Camagüey. Cuba
Largo, J. (2022). Narrativas transmedia para concientizar sobre la contaminación minera de ríos del Ecuador. Visual Review. International Visual Culture Review, 2-8 https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3566
Martin-Neira, J. I., Trillo, M. & Olvera -Lobo, M. D. (2023). Las redes sociales como vehículo del periodismo científico: Scoping review. Index Comunicación, 13(1), 105-127. https://doi.org/10.33732/ixc/13/01Lasred
Mena-Young, M. (2019). El periodismo ambiental escrito: análisis de la narrativa de reportajes sobre extinción de especies. Journal of Science Communication-América Latina, 02 (01), 1-21. https://doi.org/10.22323/3.02010201
Mora, K., Santiesteban, Y. & Gamboa, M. E. (2020). El modo de actuación profesional médico del estudiante de medicina en formación inicial. Didasc@lia: Didáctica y Educación, XI (6), 271-295. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1117/0
Nápoles, E., Lajes-Choy, S. & Portuondo, R. (2019). Aproximación epistemológica al concepto de modo de actuación. Transformación, 13, (3), 1-7. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552019000300316
Salaverría, R. (2019). Digital journalism: 25 years of research. Review article. El profesional de la información. 28 (1), 1-27. https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.01
Scolari, C., Lugo, N. & Masanet, M.J. (2019). Educación Transmedia. De los contenidos generados por los usuarios a los contenidos generados por los estudiantes. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 116-132. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1324
Suárez, N. (2021). Concienciar comunicando. Periodismo especializado en Medio Ambiente: el caso peninsular y canario. Trabajo de Grado en Comunicación inédito. Universidad de La Laguna. España. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/24908
Van Dijk, T. A. (2000). El discurso como interacción social. Estudios sobre el discurso II. Introducción multidisciplinaria. Barcelona, España: Gedisa. https://libroschorcha.files.wordpress.com/2017/12/el-discurso-como-interaccic3b3n-social-teun-van-dijk.pdf
Velásquez, G. C. M. & Espinoza, C. C. (2019). Tratamiento noticioso sobre políticas medioambientales en el Diario Correo de Trujillo desde el enfoque del periodismo ambiental. Tesis de Licenciatura en Ciencias de la Comunicación inédita. Universidad César Vallejo. Perú https://hdl.handle.net/20.500.12692/36225
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.