Exploring the social role of the educational psychologists as acomponent of its education
Keywords:
teacher education, teacher improvement, community action, educational psychologists, Counsellor functionsAbstract
Objective: This paper aims at exploring the needs and potentials of community action as a component of educational psychologists’ education.
Methods: The authoress rely on theoretical methods to review documents, and interviewing 37 educational psychologists working at Cienfuegos province, and seven university professor responsible of postgraduate courses given to the them.
Results: The findings include the identification of needs and potentials of the educational psychologists’ formative process, as well as the appreciation of the social function as basic component of these process. Giving priority to the specific social function of educational psychologists enables them to face and contextualized the complexity of professional performance. Likewise, the study reveals educational psychologists’ perceptions related to professional qualifications and the need of permanent updating.
Conclusions: Educational psychologists’ social role of is a component of its education, taking into account its impact in the educative process allows to face complex problems in professional performance. Exploring its actual state favors the quality of graduates’ outcomes.
Downloads
References
Referencias
Cabrera, G. M. (2017). La superación profesional del docente de la especialidad agropecuaria en la orientación profesional pedagógica. Tesis doctoral inédita. Universidad Central de las Villas. Santa Clara, Cuba. Recuperado el 2 de mayo de 2021, de https://repositorio.cfe.edu.uy/handle/123456789/1122
Capocasale, A. (2008). Función social de la educación. Quehacer educativo (88), 89-93. Recuperado el 2 de mayo de 2021, de https://repositorio.cfe.edu.uy/handle/123456789/1122
Cobas, M., Fernández, A., Blanco, A., Rosario, L. & Rodríguez, Y. (2014). Acercamiento a la educación desde la perspectiva sociológica. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Fernoso, P. (1991). Filosofía de la educación hoy. Madrid, España: Dykinson & Meléndez.
Haimi, A. & Smith, E. (2001). The social functions of education in a developing country: the case of Malaysian schools and the role of Malaysian teachers. Intercultural Education, 12(3), 325-337. Recuperado el 5 de abril de 2021, de https://doi.org/10.1080/146759801120087516
Linares, L. (2021). Hacia una pedagogía de la cotidianidad en educación inicial. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 25(1), 131-151. Recuperado el 6 de mayo de 2021, de http://1030827/profesorado. v25i3.8635.
Lorente, E. (2017). Perfil y funciones del psicopedagogo en el contexto de una escuela inclusiva. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(1), 117-132. Recuperado el 5 de abril de 2021, de https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/viewFile/266/277
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). La educación transforma vidas. Recuperado el 5 de abril de 2021, de https://es.unesco.org/themes/education
Prieto, E. (2008). El papel del profesorado en la actualidad. Su función docente y social. Foro de Educación. (10), 325-345. Recuperado el 3 de abril de 2021, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2907073
Sáez, L. (2016). La educación social como instrumento para la equidad social y la calidad del sistema educativo. Estudio centrado en la etapa de la E.S.O. Tesis doctoral inédita. Universidad Complutense de Madrid. Madrid, España. Recuperado el 2 de mayo de 2021, de https://eprints.ucm.es
Tello, J. (2009). El prácticum en la Licenciatura de Psicopedagogía de la Universidad de Huelva: implicaciones en la formación del psicopedagogo y su incidencia en la apertura de yacimientos de empleo. Tesis doctoral inédita. Universidad de Huelva. Huelva, España. Recuperado el 5 de abril de 2021, de https://www.researchgate.net/publication/277268881
Vizcaino, L. (2010). Funciones de la escuela. Eduinnova, 26, 126-129. Recuperado el 5 de abril de 2021, de https://www.yumpu.com/es/document/read/14224755/funciones-de-la-escuela-eduinnova
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.