Learning comprehension performances exercises in the textbooks of Natural Sciences and History in Chilean primary education

Authors

Keywords:

textbooks, comprehensive learning, Natural Sciences, History and Geography, basic education

Abstract

Objective: The purpose of this study was to analyze the comprehension performances recorded in the textbooks of eighth grade students, in the subjects of Natural Sciences, History and Geography in Chilean primary education.

Method: A mixed method is assumed, supporting the data analysis of the comprehensive categories proposed by Perkins (1999), underlying the construction of a checklist, validated by expert criteria.

Results: In the educational activities recorded in the analyzed Science and History textbooks, learning comprehension performances of all the categories proposed in the model used as a reference are observed. For the most part, textbooks promote activities that allow students to explain, generally in their own words. Also, they record activities that mobilize comparison, that is, to observe, to describe, to identify similarities and differences between objects, things, and phenomena. However, the frequency of these performances is scarce, which implies the absence of mobilizing examples of situations related to the contents treated and allowing to relate the subjects learned with new contents, with the environment, daily life, and other phenomena or areas.

Conclusion: From the conceptual and empirical analysis, the authors arrived at the conclusion that, in the educational activities recorded in the school texts, for science and history, there is a teaching model that promotes an incipient learning for comprehension performances.

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Author Biographies

  • Alejandro Sepúlveda Obreque, Universidad de Los Lagos

    profesor de Ciencias Naturales, Doctor en Educación y Académico Titular, adscrito al departamento de Educación de la Universidad de Los Lagos, Chile. Se ha desempeñado como docente de la Educación Superior por 30 años. Tiene publicaciones sobre textos escolares chilenos: comprensión del aprendizaje, habilidades intelectuales, tipos de preguntas, evaluación, investigación, competencias transversales.

  • Alejandro Villalobos Clavería, University of Concepción

    profesor  de Filosofía, Doctor en educación y Académico Asociado en la Facultad de Educación,
    Universidad de Concepción, Chile. Tiene 35 años de experiencia en la docencia. 

  • Margarita Opazo Salvatierra, Universidad de Playa Ancha

    profesora de Educación Básica, Doctora en Educación y Académica Asociada adscrita a la Facultad de Educación de la Universidad de Playa Ancha, Chile. Tiene 20 años de experiencias. Ha publicado artículos sobre textos escolares, nivel cognitivo de preguntas, habilidades cognitivas.

  • Diego Jara Cárcamo, Universidad de Los Lagos

    profesor de Matemática e informática educativa. Magíster en Educación Matemática, se desempeña como docente de establecimiento educacional público chileno. 

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Published

2021-12-13

How to Cite

Learning comprehension performances exercises in the textbooks of Natural Sciences and History in Chilean primary education. (2021). Transformación, 18(1), 54-71. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/58