Innovating the professional training of students in higher education institutions in STEM disciplines: Organizing digital ecosystems
Keywords:
social service, e-learning, community projects, ICTAbstract
Objective: The paper aims at describing a model of remote social service to prepare the student of the Higher Education Institutions of Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) areas for jobs, based on their competencies in using ICT and the organization of a digital learning ecosystems.
Method: The fact that, according to law, in Mexico social service is mandatory to obtain a professional degree certification was sued as a theoretical framework. On such basis, an operational matrix of variables was devised to outline the model proposed and revealing the method to be used. The use of the Delphi method as a prospective tool and he Likert scale allow to assess the proposal and knowing the surveyed subjects’ attitude towards it.
Results: The study revealed that teachers are convinced that with the support of the student the most relevant and recognized technological, pedagogical, and administrative trends in the world of distance and virtual education could be integrated into the IES. Thus, guaranteeing the final training of the student in the STEM knowledge area, complying with the social service at a distance and applying their knowledge for the benefit of the IES community to which they belong.
Conclusion: The proposal helps to explain that a model of distance social service that integrates the leadership of the teacher and the student digital fluency contributes to the creation a digital learning ecosystems in order to reduce the existing lag at university institution, shown in the Horizon NMC report on trends, challenges and technological developments that impact teaching and learning.
Downloads
References
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (septiembre 01, 2018). LEY REGLAMENTARIA DEL ARTÍCULO 5o. CONSTITUCIONAL, RELATIVO AL EJERCICIO DE LAS PROFESIONES EN LA CIUDAD DE MÉXICO. febrero 03, 2020, del Diario Oficial de la Federación Sitio web: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/208_190118.pdf
Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2011). Evaluación de proyectos de intervención socioeducativa. Evaluación de la intervención socioeducativa (p. 173). Madrid, España: Pearson Educación, SA. Recuperado de: https://www.academia.edu/29163789/Evaluaci%C3%B3n_de_la_intervenci%C3%B3n_socioeducativa_Agentes_%C3%A1mbitos_y_proyectos
Cronbach, L. J. (Cronbach, Lee J. (1951). «Coefficient alpha and the internal structure of tespsych.uiuc.edu/psychometrika_highly_cited_articles/cronbach_1951.pdf de 1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, VOL. 16, NO. 3, 297-334. Recuperado el 3 de mayo de 2020, de http://cda.psych.uiuc.edu/psychometrika_highly_cited_articles/cronbach_1951.pdf
DAVOS 2018: DIAGNÓSTICO Y AGENDA. (2018). INFORME: DAVOS 2018 "Creando un futuro compartido en un mundo fracturado". noviembre 28,2019, de World Economic Forum Sitio web: https://www.gutierrez-rubi.es/newsite/wp-content/uploads/2018/01/MEMO_DAVOS_2018-003.pdf
Global University Network for Innovation. (2018). La universidad global: Universidades comprometidas, tanto a nivel regional como global. Recuperado el 21 de marzo de 2020, de http://www.guninetwork.org/topic/glocal-university
Johnson, L., Adams Becker, S., Gago, D. García, E., y Martín, S. (2013). NMC Perspectivas Tecnológicas: Educación Superior en América Latina 2013-2018. Un Análisis Regional del Informe Horizon del NMC. Austin, Texas: The New Media Consortium. Recuperado el 3 de mayo de 2020, de https://library.educause.edu/search#?publicationandcollection_search=New%20Media%20Consortium%20(NMC)
Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., & Martín, S. (2013). Perspectiva Tecnológica para la Educación STEM+ 2013-2018: Análisis Sectorial Proyecto Horizon NMC. Austin, Texas: The New Media Consortium. Recuperado el 3 de mayo de 2020, de http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/nmc-stem2018
López Portillo, J. (1981). Reglamento para la Prestación del Servicio Social de los Estudiantes de las Instituciones de Educación Superior en la República Mexicana. Recuperado el 25 de mayo de 2019, de Diario Oficial de la Federación: http://www.normatecainterna.sep.gob.mx/work/models/normateca/Resource/229/3/images/reglamento_prestacion_servicio_social_estudiantes.pdf
López, E. (2018). El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. [The Delphi method in current educational research: a theoretical and methodological review). Educación XXI, 21(1), 17-40. Recuperado el 21 de marzo de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/706/70653466002.pdf
Kurzweil, R. & Diamandis, P. (septiembre, 2008). Universidad de la Singularidad. mayo 05, 2020 , de Wikipedia Sitio web: https://es.wikipedia.org/wiki/Universidad_de_la_Singularidad
Martinez, N., Gomez, D., & Montero, J. (2012). Impacto de las etiquetas en la interpretación de La escala de Likert. En Universidad-Valladolid, XVI Congreso Español sobre tecnologías y lógica (págs. 253-258). Valladolid, España: Universidad de Valladolid. Recuperado el 3 de mayo de 2020, de https://eprints.ucm.es/30949/
Nofal, G., Y. E., & Bedoya, D. (26 de junio de 2015). Tendencias en la formación virtual. Recuperado el 21 de mayo de 2019, de XVI Encuentro Virtual Educa 2015: https://www.virtualeduca.red/resultados-ponencias.php
Núñez, A. (2009). La educación digital. Programa de gestión del conocimiento. Recuperado el 21 de mayo de 2019, de http://pegece6.blogspot.com/2009/01/la-educacin-digital.html.
Rodríguez, Y. (2006). Reconceptualización del servicio social en la nueva estructura curricular del sistema UIA- ITESO. Recuperado el 3 de mayo de 2020, de Iberoamericana, Antecedentes del servicio social: 30 años de servicio social en la Universidad: http://ri.ibero.mx/bitstream/handle/ibero/987/014787s.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Santamaria, F. (2010). Una introducción a los ecosistemas digitales. Recuperado el 3 de mayo de 2020, de http://fernandosantamaria.com/blog/2010/07/una-introduccion-a-los-ecosistemas-digitales/
Schwab, K. (noviembre, 2016). La cuarta revolución industrial. noviembre 28,2019, de World Economic Forum Sitio web: http://40.70.207.114/documentosV2/La%20cuarta%20revolucion%20industrial-Klaus%20Schwab%20(1).pdf
Schwan, B. & Benyu, J. (2006). Biomimicry Institute. June 20, 2019, de wikipedia Sitio web: https://en.wikipedia.org/wiki/Biomimicry_Institute
UNESCO. (agosto de 1984). Seis cuadernos de la Educación Superior. Servicio social universitario un instrumento de innovación Enseñanza Superior. Recuperado el 3 de mayo de 2020, de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000059477_spa
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.