Intercultural bilingual education in Ecuador: challenges, development and sustainability
Keywords:
intercultural education, intercultural communication, bilingual education, sociolinguistics, indigenous languages.Abstract
The article is an approach to the emergence and organization of intercultural bilingual education in Ecuador focusing on achievements, difficulties and challenges from an intercultural look. The study was completed by analyzing documents from a qualitative perspective. The findings provide collected data demonstrating the significant loss of ancestral languages in the country as an alert calling for the urgent need to improve this important type of education.
Downloads
References
Agencia Pública de Noticias del Ecuador y Suramérica . (4 de diciembre de 2013). Recuperado el 14 de enero de 2018, de The ancient Shuar language is out of use among young people of that Amazonian group: http://www.andes.info.ec/en/news/ancient-shuar-language-out-use-among-young-people-amazonian-group.html
Arco, B. I. (1999). Curriculum y educación intercultural. Elaboración y aplicación de un programa de educación intercultural. Tesis doctoral inédita. Lérida: Universidad de Lleida. Recuperado el 14 de enero de 2018, de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8303/Tidb6de10.pdf
Asamblea Nacional. (2016). Proyecto de ley orgánica de derechos lingüísticos de los pueblos y nacionalidades. Recuperado el 14 de enero de 2018, de http://www.asambleanacional.gob.ec/es/multimedios-legislativos/41420-proyecto-de-ley-organica-de-derechos
EcuadorInmediato. (13 de marzo de 2016). Tradicional lengua Tsáfiqui corre riesgo de desaparecer en Ecuador. Recuperado el 14 de enero de 2018, de http://www.ecuadorinmediato.com/index.php?module=Noticias&func=news_user_view&id=2818798113
Haboud, M., & King, K. A. (2007). Ecuadorian indigenous language and education policy and practice: Recent challenges and advances. En R. Baldauf, & R. B. Kaplan (Edits.), Language Planning and Policy in Latin America (Vol. I, págs. 105-114). Clevedon, U. K.: Multilingual Matters.
Haboud, M., Howard, R., Cru, J., & Freeland, J. (2015). Linguistic human rights and language revitalization in Latin America and the Caribbean. En S. Coronel-Molina, & T. McCarty (Edits.), The Handbook of Indigenous Language Revitalization in the Americas. (págs. 146-162). New York: Routledge.
Howard, R. (2011 ). The Kichwa language in the Andes today: Between statistics, the state and daily life. En H. a. Andes, P. Heggarty, & A. J. Pearce (Edits.). New York: Palgrave Macmillan.
IESALC. (2007). Diversidad cultural e interculturalidad en educación superior. Experiencias en América Latina. Recuperado el 14 de enero de 2018, de http://iesalc.unesco.org.ve/dmdocuments/biblioteca/libros/diversidad_cultural.pdf
Intergovernmental Council of the Management of Social Transformations. (2017). Plan de acción MOST para 2016-2021. Obtenido de Programme 13th session Kuala Lumpur, 16-17 March 2017 Agenda Item 3: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002472/247282e.pdf
La hora. (3 de enero de 2010). El tsáfiki, lengua que desaparece. Recuperado el 14 de enero de 2018, de https://lahora.com.ec/noticia/978783/el-tsc3a1fiki2c-lengua-que-desaparece
López, L. (2001). La cuestión de la interculturalidad y la educación latinoamericana. Recuperado el 14 de enero de 2018, de Séptima Reunión del Comité Regional Intergubernamental del Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe: http://red.pucp.edu.pe/ridei/files/2011/08/731.pdf
López, L., & Küper, W. (1999). La educación intercultural bilingüe en América Latina: balance y perspectivas,. Revista IBERO-AMERICANA(20), 17-85. Recuperado el 4 de enero de 2018, de https://rieoei.org/RIE/article/view/1041
Melis, R. (2006). Educación intercultural. Teorías, políticas y practicas. La migración peruana en el Chile de hoy. Nuevos escenarios y desafios para la integración. Tesis doctoral inédita. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
MOSIEB. (2014). Modelo del Sistema Intercultural Bilingüe. Recuperado el 14 de enero de 2018, de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/03/MOSEIB.pdf
Sánchez, M. (2011). Diseño curricular y educación intercultural bilingüe. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 29(2), 341-358. Obtenido de http://www.pensamientoeducativo.uc.cl/files/journals/2/articles/209/public/209-482-1-PB.pdf
Unicef. (2017). Licenciatura en educación intercultural bilingüe con enfasis en investigacion de culturas amazonicas. Recuperado el 14 de enero de 2018, de https://www.unicef.org/ecuador/licenciatura_en__educacion_intercultural.doc
Walsh, C. (2000). Políticas y significados conflictivos. Recuperado el 14 de enero de 2018, de Nueva sociedad: http://biblioteca.ues.edu.sv/revistas/10701668N165-11.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.