Didactic model to assess solving problem competence in higher education

Authors

  • M. Sc. Mario Jacinto Abambari Arévalo Politecnica Salesiana University image/svg+xml Author
  • Dr. Cs. Evelio F. Machado Ramírez Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author

Keywords:

competence development, competence assessment, problem-solving competence

Abstract

This article aims at arguing a conception of the evaluation process of problem solving competence as a key competence in the training of graduates of higher education; for that reason, the authors provides general a general framework and finally contextualizes this problematic situation to the field of problem solving competence. This competence has been widely studied, it has been regarded as ability or skill, among other conceptualizations in the scientific literature, however, little attention has been paid to its evaluation process, which deserves attention as a strategy to elucidate a similar treatment of others in the curriculum. For that reason, it is provided a theoretical model to contribute to this purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • M. Sc. Mario Jacinto Abambari Arévalo, Politecnica Salesiana University

    Master en  administración de empresas  y en diseño y evaluación de modelos  educativos. Posee  20 años como docente en varias universidades en área de finanzas, economía y pedagogía. Actualmente realiza sus estudios doctorales en la República de Cuba. 

  • Dr. Cs. Evelio F. Machado Ramírez , Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Profesor de la Universidad de Camagüey. Doctor en Ciencias Pedagógicas y en Ciencias. Posee 40 años de experiencia en la educación superior y ha investigado y publicado en lo referido a las habilidades y competencias investigativas así como en lo referente a la epistemología de la investigación.

References

Abambari, M. J. (2015). Valoración epistemológica y didáctica de la evaluación de competencias. Transformación, 11(1), 16-27.

ACER. (2010). Pisa 2012 field trial problem solving framework. Australia: Australian Council for Educational Research.

Mayer, R. E. (1992). Thinking, problem solving, cognition (2nd ed.). New York: Freeman.

Mayer, R. E. (2008). Learning and instruction. Upper Saddle River. New York: Merrill Prentice Hall.

Mayer, R. E. (2009). Information processing. En T. L. Good (Ed.), 21st century education: A reference handbook (págs. 168–174). Thousand Oaks.

Mayer, R. E., & Wittrock, M. C. (2006). Problem solving. En A. Alexander, & P. H. Winne (Edits.), Handbook of educational psychology (págs. 287–304). New Jersey: Erlbaum.

OCDE . (2003). Informe PISA 2003. Aprender para el mundo del mañana. Recuperado el 3 de mayo de 2014, de http://www.oecd.org/pisa/39732493.pdf

Verdejo, P. (2005). Modelo para la Educación y Evaluación por Competencias (MECO). Madrid: Akal.

Vigotsky, L. S. (1996). El desarrollo de los procesos psíquicos superiores. Barcelona: Crítica.

Downloads

Published

2024-12-14

How to Cite

Didactic model to assess solving problem competence in higher education. (2024). Transformación, 11(2), 1-14. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/457

Most read articles by the same author(s)