The territories of Psychopedagogy

Authors

Keywords:

epistemology of the Psychopedagogy, interstitial object, performativity of the combinatorial, open domain, external relationships 

Abstract

Objective: The research analyzes the configurations of the territory and the domain of Psychopedagogy. The text deals with the structure and the field of knowledge, the framing systems, the levels of the paradigmatic organization and academic formalization of the psychopedagogical field.

Methods: The methodology used refers to the review of the literature on the topic addressed, the search was focused on scientific research, these works were located in the digital, bibliographic, static, SCIELO, PROQUEST, REDALYC and EBSCO and specialized electronic libraries in Latin America and Europe.

Result: The configuration operations of the knowledge structure of Psychopedagogy raises multiple ways of knowing, consecrate an open theoretical and methodological structure, configured through multiple types of relationships, that can be analyzed through the metaphor of universe‐mosaic. The singularity and specificity of domain follows the logic of chaosmosis, gives way to a dynamic terrain, specifically, 'morphodynamic', manifesting a multi‐linear and heterogeneous nature, crossed by a non‐linear multiplicity of relationships between each of the elements that converge and guarantee the functioning of your domain. The new production arises from indeterminate spaces, from what has been termed as work at the intersections of the disciplines.

Conclusions: Given the interstitial status of its object, and the interdisciplinary nature, Psychopedagogy presents greater fertility conditions around the elaboration of new knowledge and object. Finally, the study allowed the precision of the conceptual system in terms of interdisciplinary science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Dr. Aldo Ocampo González, Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI), Chile

    Teórico y crítico educativo. Director fundador del Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI, www.celei.cl), primer centro de investigación creado en América Latina y el Caribe y en Chile, para el estudio teórico y metodológico de la Educación Inclusiva. El CELEI es miembro de CLACSO. Ocampo es Profesor del Máster en Creatividad Educación y Bienestar de la Universitat de Barcelona, España. Profesor Invitado en el programa de Maestría en Educación desde la Diversidad, Univ. de Manizales, Colombia. Doctor (Ph.D) en Ciencias de la Educación Licenciado en Educación, Magíster en Educación, mención Currículo y Evaluación, Magíster en Política Educativa, Máster en Lingüística Aplicada, Máster en Integración Social de Personas con Discapacidad. Es autor de seis libros, capítulos de libros y actas científicas, así como de más de 100 artículos entre el período 2009 a 2017, en revistas científicas y de profesorado a nivel nacional e internacional. Imparte permanentemente conferencias, clases magistrales y seminarios gracias a sus escritos en Chile, México, Argentina, Brasil, España, Colombia, Ecuador, Perú, Venezuela, entre otros países de Iberoamérica.

References

Abreu, A. (2009). Donde se cruzan los límites y desbordan los márgenes. Recuperado el 1 de abril de 2018, de https://afromodernidades.files.wordpress.com/2010/08/prologo-alberto-post-2-august.pdf

Anzaldúa, G. (1987). Bordelands/La Frontera: the new mestriza. San Francisco : Aunt Lute.

Bal, M. (2009). Conceptos viajeros en las humanidades. Una guía de viaje. Murcia: Cendeac.

De Mussy, L., & Valderrama, M. (2009). Historiografía postmoderna: conceptos, figuras y manifiestos. Santiago: RIL/Universidad Finnis Terrae.

Deleuze, G. (1968). Diferencia y repetición. Madrid: Edit. Jucar.

Follari, R. (2014). Interdisciplina, hibridación y diferencia. Algunos rubros de su discusión actual en América Latina. De Raíz Diversa, 1(1), 67-82. Recuperado el 30 de julio de 2018, de http://revistas.unam.mx/index.php/deraizdiversa/article/download/58207/51506

Foucault, M. (s.f.). Saber y verdad. Madrid: Editorial Piqueta.

Knorr, K. (2005). La fabricación del conocimiento. Un ensayo sobre el carácter constructivista y contextual de la ciencia. Buenos Aires: UNQ Editorial.

Lazzarato, M. (2006). Por una política menor. Acontecimiento y política en las sociedades de control. Madrid: Traficante de Sueños.

Ocampo, A. (2018). La enseñanza de la Educación Inclusiva y la pregunta por el método: un análisis anti-disciplinar. Recuperado el 10 de enero de 2019, de Cuadernos de Educación Inclusiva: https://rid.unrn.edu.ar/jspui/bitstream/20.500.12049/2144/1/Cuadernos%20de%20Educaci%c3%b3n%20Inclusiva_VOL%20II_FINAL_FINAL_FEBRERO%202019%20(1).pdf#page=56

Ocampo, A. (2018). Prólogo. Pedagogías de lo Menor. En A. Ocampo, Pedagogías Queer (págs. 11-24). Santiago de Chile: Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva. Recuperado el 13 de abril de 2019, de https://uaech.goias.ufg.br/up/999/o/PEDAGOG%C3%8DAS_QUEER_LIBRO_FINAL.pdf

Rcichard, N. (2003). El conflicto de las disciplinas. 49(203), 441-447. Recuperado el 30 de julio de 2018, de http://revista-iberoamericana.pitt.edu/ojs/index.php/Iberoamericana/article/viewFile/5670/5817

Sáez, L. (2008). Intentando aclarar el concepto de ‘síntesis disyuntiva’ de G. Deleuze. Recuperado el 30 de julio de 2018, de https://www.ugr.es/~lsaez/blog/S%E1ez_Sintesis%20disyuntiva%20en%20Deleuze.pdf

Troncoso, R. (2003). Nepantla. Una aproximación al término. Recuperado el 6 de diciembre de 2018, de https://www.academia.edu/6916191/Nepantla_una_aproximacio_n_al_te_rmino

Zemelman, H. (1987). Conocimiento y sujetos sociales. Contribución al estudio del presente. Ciudad de México: El Colegio de México.

Downloads

Published

2019-09-01