The territories of Psychopedagogy
Keywords:
epistemology of the Psychopedagogy, interstitial object, performativity of the combinatorial, open domain, external relationshipsAbstract
Objective: The research analyzes the configurations of the territory and the domain of Psychopedagogy. The text deals with the structure and the field of knowledge, the framing systems, the levels of the paradigmatic organization and academic formalization of the psychopedagogical field.
Methods: The methodology used refers to the review of the literature on the topic addressed, the search was focused on scientific research, these works were located in the digital, bibliographic, static, SCIELO, PROQUEST, REDALYC and EBSCO and specialized electronic libraries in Latin America and Europe.
Result: The configuration operations of the knowledge structure of Psychopedagogy raises multiple ways of knowing, consecrate an open theoretical and methodological structure, configured through multiple types of relationships, that can be analyzed through the metaphor of universe‐mosaic. The singularity and specificity of domain follows the logic of chaosmosis, gives way to a dynamic terrain, specifically, 'morphodynamic', manifesting a multi‐linear and heterogeneous nature, crossed by a non‐linear multiplicity of relationships between each of the elements that converge and guarantee the functioning of your domain. The new production arises from indeterminate spaces, from what has been termed as work at the intersections of the disciplines.
Conclusions: Given the interstitial status of its object, and the interdisciplinary nature, Psychopedagogy presents greater fertility conditions around the elaboration of new knowledge and object. Finally, the study allowed the precision of the conceptual system in terms of interdisciplinary science.
Downloads
References
Abreu, A. (2009). Donde se cruzan los límites y desbordan los márgenes. Recuperado el 1 de abril de 2018, de https://afromodernidades.files.wordpress.com/2010/08/prologo-alberto-post-2-august.pdf
Anzaldúa, G. (1987). Bordelands/La Frontera: the new mestriza. San Francisco : Aunt Lute.
Bal, M. (2009). Conceptos viajeros en las humanidades. Una guía de viaje. Murcia: Cendeac.
De Mussy, L., & Valderrama, M. (2009). Historiografía postmoderna: conceptos, figuras y manifiestos. Santiago: RIL/Universidad Finnis Terrae.
Deleuze, G. (1968). Diferencia y repetición. Madrid: Edit. Jucar.
Follari, R. (2014). Interdisciplina, hibridación y diferencia. Algunos rubros de su discusión actual en América Latina. De Raíz Diversa, 1(1), 67-82. Recuperado el 30 de julio de 2018, de http://revistas.unam.mx/index.php/deraizdiversa/article/download/58207/51506
Foucault, M. (s.f.). Saber y verdad. Madrid: Editorial Piqueta.
Knorr, K. (2005). La fabricación del conocimiento. Un ensayo sobre el carácter constructivista y contextual de la ciencia. Buenos Aires: UNQ Editorial.
Lazzarato, M. (2006). Por una política menor. Acontecimiento y política en las sociedades de control. Madrid: Traficante de Sueños.
Ocampo, A. (2018). La enseñanza de la Educación Inclusiva y la pregunta por el método: un análisis anti-disciplinar. Recuperado el 10 de enero de 2019, de Cuadernos de Educación Inclusiva: https://rid.unrn.edu.ar/jspui/bitstream/20.500.12049/2144/1/Cuadernos%20de%20Educaci%c3%b3n%20Inclusiva_VOL%20II_FINAL_FINAL_FEBRERO%202019%20(1).pdf#page=56
Ocampo, A. (2018). Prólogo. Pedagogías de lo Menor. En A. Ocampo, Pedagogías Queer (págs. 11-24). Santiago de Chile: Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva. Recuperado el 13 de abril de 2019, de https://uaech.goias.ufg.br/up/999/o/PEDAGOG%C3%8DAS_QUEER_LIBRO_FINAL.pdf
Rcichard, N. (2003). El conflicto de las disciplinas. 49(203), 441-447. Recuperado el 30 de julio de 2018, de http://revista-iberoamericana.pitt.edu/ojs/index.php/Iberoamericana/article/viewFile/5670/5817
Sáez, L. (2008). Intentando aclarar el concepto de ‘síntesis disyuntiva’ de G. Deleuze. Recuperado el 30 de julio de 2018, de https://www.ugr.es/~lsaez/blog/S%E1ez_Sintesis%20disyuntiva%20en%20Deleuze.pdf
Troncoso, R. (2003). Nepantla. Una aproximación al término. Recuperado el 6 de diciembre de 2018, de https://www.academia.edu/6916191/Nepantla_una_aproximacio_n_al_te_rmino
Zemelman, H. (1987). Conocimiento y sujetos sociales. Contribución al estudio del presente. Ciudad de México: El Colegio de México.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.