Assessing communicative competence in Spanish as a foreign language courses
Keywords:
Foreign language instruction, language abilities, language test, skill assessmentAbstract
Objective: To examine the theoretical assumptions that enable teachers to understand and implement procedures to assess students' communication skills based on Common European Framework of Reference for Languages as viewed in Spanish as a Foreign Language (ELE) courses at the University of Oriente in Santiago de Cuba.
Methods: The researchers used a hermeneutic‐dialectical approach that allows the identification and interpretation of contradictions arising among teachers when assessing the communicative competence of non‐Spanish speakers’ student, which affects the teaching‐learning process of Spanish as a foreign language.
Results: Description of a logic set of references for the evaluation of communicative competence in the ELE courses of the University of Oriente.
Conclusions: The methodological guidelines for the integral practice of evaluation in Spanish as foreign language courses demand a reflexive, critical and integrating didactic action on the part of the teacher, focused on communicative skills corresponding to students’ mastery level of foreign language.
Downloads
References
Abad, M., & Toledo, G. (2006). Factores clave en la enseñanza-aprendizaje de español como lengua extranjera (E/LE). Onomázein(13). Recuperado el 15 de diciembre de 2018, de https://repositorio.uc.cl/bitstream/handle/11534/7908/000489133.pdf?sequence=1
Addine, F. (2013). La didáctica general y su enseñanza en la Educación Superior Pedagógica. Aportes e impacto. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Baralo, M., & Guerra, R. (2011). Criterios pragmáticos y socioculturales para la selección de textos y géneros discursivos en un examen de certificación de nivel inicial (A2-N) de lengua española para trabajadores inmigrantes. En J. d. Guervós, H. Bongaerts, J. J. Sánchez, & M. Seseña, Del texto a la lengua: la aplicación de los textos a la enseñanza-aprendizaje del español L2-LE (págs. 201-213). Salamanca: Imprenta Kadmos. Recuperado el 14 de diciembre de 2018, de https://dialnet.unirioja.es/descarga/libro/583797/1.pdf#page=201
Bordón, T. (2009). Evaluación y niveles de competencia comunicativa. MarcoELE. Revista de didáctica del español como lengua extranjeras(8), 37-60. Recuperado el 14 de diciembre de 2018, de https://marcoele.com/descargas/expolingua1993_bordon.pdf
Bores, M., & Camacho, L. (s.f.). Criterios para evaluar la expresión oral y escrita en la clase de E/LE. Recuperado el 14 de diciembre de 2018, de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/aepe/pdf/congreso_51/congreso_51_13.pdf
Chiapello, S. T., González, R., Sánchez, M., & Pascual, C. (2012). La evaluación de la interacción oral: la conversación didáctica nativo/no-nativo (aprendizaje colaborativo a distancia). X Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Alicante: Universidad de Alicante. Recuperado el 14 de diciembre de 2018, de https://web.ua.es/va/ice/jornadas-redes-2012/documentos/comunicacions-orals/246598.pdf
Consejo de Europa. (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press. Recuperado el 5 de abril de 2018, de https://rm.coe.int/1680459f97
Instituto Cervantes. (2006). Plan curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español (Vols. I, II y II). Madrid: Biblioteca Nueva.
Jette, K. (2017). La evaluación interaccional en la clase de ELE. MarcoELE. Revista de Didáctica del español como lengua extranjera(25), 1-107. Recuperado el 7 de enero de 2019, de https://marcoele.com/descargas/25/jette_evaluacion-interaccional.pdf
Messina, C. (2015). Evaluar la conciencia intercultural. Una autoevaluación guiada. MarcoELE. Revista de didáctica del español como lengua extranjeras(20), 1-31. Recuperado el 14 de diciembre de 2018, de https://marcoele.com/descargas/20/messina-conciencia_intercultural.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.