Developing and evaluating university students' discursive competence: a training strategy for teachers

Authors

  • M. Sc. Elsy Almanza Reyes University of Camagüey image/svg+xml Author
  • M. Sc. Marys Leonys García Reyna University of Camagüey image/svg+xml Author
  • M. Sc. Yanice Jiménez Casas M. Sc. Yanice Jiménez Casas Author

Keywords:

communication skills, teacher education, discursive competence, language instruction

Abstract

Objective: This article aims at devising a training strategy contributing to the development and evaluation of discursive competence.

Methods: After determining the teacher’s communicative limitations by means of diagnostic tools, a training strategy was devised, the strategy is composed of four stages, which included necessary subjects for the teachers’ staff. The proposal was evaluated by experts, who considered it to be necessary for the training of teachers.

Result: A discourse developmental strategy is described. The strategy is based on a comprehensive approach and focused on procedural training.

Conclusion: The development and evaluation of the discursive competence presuppose following certain theoretical assumptions related to teachers’ and students’ activity of the teacher and the student, a comprehensive approach and the mastery of procedures for its development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • M. Sc. Elsy Almanza Reyes, University of Camagüey

    Licenciada en Español y Literatura, Profesora Auxiliar y Máster en Ciencias de la Educación Superior. Es la responsable del colectivo de Lengua Materna y asesora metodológicamente a los profesores de los CUM que imparten Español Básico.

     

  • M. Sc. Marys Leonys García Reyna, University of Camagüey

    Profesoras Asistentes y Másteres en Ciencias de la Educación Superior.

  • M. Sc. Yanice Jiménez Casas, M. Sc. Yanice Jiménez Casas

    Profesoras Asistentes y Másteres en Ciencias de la Educación Superior.

References

Calsamiglia, H., & Tusón, A. (2001). Las cosas del decir. Barcelona: Editorial Ariel. Recuperado el 28 de enero de 2019, de www.textosenlinea.com.ar/.../Calsamiglia%20y%20Tuson%20-%20Las%.

Camps, A. (2003). Miradas diversas a la enseñanza y el aprendizaje de la composición escrita. Recuperado el 15 de enero de 2018, de https://go.galegroup.com/ps/i.do?p=AONE&sw=w&u=googlescholar&v=2.1&it=r&id=GALE%7CA140488734&sid=googleScholar&asid=6bcd7fce

Camps, A., & Castelló, M. (2013). La escritura académica en la universidad. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 11(1), 17- 36. Recuperado el 28 de enero de 2019, de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4243793.pdf

Domínguez, I. (2007). Un modelo didáctico para la orientación del proceso de construcción de textos escritos. Varona(42), 68-74. Recuperado el 28 de enero de 2019, de https://www.redalyc.org/html/3606/360635561012/

Fernández, G., & Carlino, P. (2010). ¿En qué se diferencian las prácticas de lectura y escritura de la universidad y las de la escuela secundaria? Lectura y Vida. 31(3), 6-19. Recuperado el 10 de mayo de 2018, de https://www.aacademica.org/paula.carlino/216

Ríos, D., & Herrera, D. ((2017). Los desafíos de la evaluación por competencias en el ámbito educativo. Educ. Pesqui., 43(4), 1073-1086. Recuperado el 12 de julio de 2018, de http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201706164230

Rodríguez, M. (2012). Cómo evaluar la competencia comunicativa a través de rúbricas en Educación Superior. Didac(60), 27-31. Recuperado el 20 de julio de 2018, de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/42955

Roméu, A. (2014). Periodización y aportes del enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural de la enseñanza de la lengua. Varona(58), 32-46. Recuperado el 28 de enero de 2019, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165004

Tobón, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Talca: Proyecto Mesesup.

Tobón, S. (2011). El modelo de las competencias en la educación desde la socioformación. En A. Jaik, & A. Barraza (Edits.), Competencias y Educación. Miradas múltiples de una relación. Instituto Universitario Anglo Español A. C. y Red Durango de Investigadores Educativos A. C. Recuperado el 28 de enero de 2019, de http://www.redie.mx/librosyrevistas/libros/competencias_y_educacion.pdf#page=15

Tobón, S., Rial, A., Carretero, M., & García, F. J. (2006). Competencias, Calidad y Educación Superior. Bogotá: Editorial Magisterio.

Zayas, F. (2012). Los géneros discursivos y la enseñanza de la composición escrita. Revista Iberoamericana de Educación(59), 63-85. Recuperado el 28 de enero de 2018, de https://www.redalyc.org/html/340/34005012/

Downloads

Published

2024-03-25

How to Cite

Developing and evaluating university students’ discursive competence: a training strategy for teachers. (2024). Transformación, 15(3), 424‐435. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/112