Training the educational psychologists for counselling

Authors

Keywords:

Teacher evaluation, teacher education, teacher improvement, community action, educational psychologists, counselling functions

Abstract

Objective: To assess the educational psychologists’ competencies for counselling in the context of their professional performance.

Methods: The authors rely on studying the products of the pedagogical process, surveying   graduates, interviewing members of the Educational Counselling staff and the students of the Bachelor of Education major. These methods allowed to assess qualifications of the educational psychologists’ graduates at the University of Matanzas for counselling as a component of their professional performance.

Result: The study leads to highlighting the strength and weakness of Educational Counselling discipline in the educational psychologist formative process, as well as exploring graduates’ recognition for the education given. These weaknesses relate to poor knowledge of counselling ruling documents, the need of updating bibliographic referents, the need of promoting practical activities that contribute to the know‐how based on a closer relation between Educational Counselling discipline contents and educational psychologist professional performance.

Conclusion: The need of improving educational psychologists’ qualifications counselling is recognized, and their role as an organizer of educational influences at the school, the family and the community is emphasized. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ivianny Guerrero Palacio , Universidad Camilo Cienfuegos, Matanzas, Cuba

    Licenciada en Educación. Pedagogía Psicología, Profesora Asistente del departamento Pedagogía Psicología de la Universidad de Matanzas, autora del capítulo La Formación del Licenciado en Pedagogía Psicología en el Pregrado. Contribución de la Disciplina Orientación Educativa, perteneciente al libro “Educación y Pedagogía 2022. Parte 4-B”. Autora principal del artículo “La formación del licenciado en pedagogía psicología para el desempeño de la función orientadora” perteneciente a la “Revista Atenas”. Doctoranda del Programa de Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad de Matanzas.

  • Juan Reinaldo Hernández Hernández, Universidad Camilo Cienfuegos, Matanzas, Cuba

    Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular del Departamento Pedagogía Psicología de la Facultad de Educación. Universidad de Matanzas.

References

Álvarez, D.; Marfil, R.; Báez (2019). Investigación de impacto sobre la formación en mediación y educación en museos: análisis de la Web of Science. Patrimonio y Educación, 22(1), s.p. Acceso: 02/03/2021. Disponible en: https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.357731

Arroyo, E. y Crespo, B. (2019). La educación patrimonial como medio para la inclusión social: análisis de una experiencia didáctica. Investigación en la escuela, (98), 62-75. Acceso: 8/02/2021. Disponible en: https://revistascientificas.us.es/index.php/IE/article/view/9684

Asamblea Nacional del Poder Popular. (2022). Ley General de Protección al Patrimonio Cultural y al Patrimonio Natural. Cuba, Ministerio de Justicia.

Castillo, G. (2017). Sociología de la Educación. Bogotá D.C.: Fundación Universitaria del Área Andina. Colombia.

Castro, L.; Rodríguez, J.; López, R. (2021). Educación patrimonial para una ciudadanía participativa. Evaluación de resultados de aprendizaje del alumnado en el programa Patrimonializarte. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 205-219. https://doi.org/10.6018/reifop.444881

Chávez, J. (2001). Apuntes para una Metodología de la Investigación Educativa. México, Chilpancingo: Universidad Autónoma de Guerrero.

Chávez, J.; Suárez, A., y Permuy, L. (2003). Los retos actuales de la Pedagogía. Un acercamiento necesario a la Pedagogía General. ICCP. La Habana.

Cuesta, O. J.; Lara, L. M.; Mora, Y.; Burgos, F. A.; Sánchez, L.; Marín, A. (2022). Dimensión pedagógica de los lugares de memoria: semiosis nemotécnica, visita presencial y extensión virtual. Revista Educación, 46(1), 1-12. 2/03/2023. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44068165009

Díez, E. J.; Gajardo, K. (2022). Educar y evaluar durante el confinamiento en España: mundo rural y urbano. Education in the Knowledge Society, 23, 1-14. 2/03/2023. https://doi.org/10.14201/eks.26312|e26312

Erstad, O., Miño, R.; Rivera, P. (2021). Prácticas educativas para transformar y conectar escuelas y comunidades. Comunicar, XXIX(66), 9-20. Acceso: 2/03/2023. Disponible en: https://doi.org/10.3916/C66-2021-01

Fontal, O.; García, S. (2019). Evaluación de programas de Educación Patrimonial: estándares de calidad. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(1), 1-15. 23/02/2023. Disponible en: https://doi.org/10.18239/ensayos.v34i1.2039

García, B.; Lozano, J.; Cerezo, M. C. (2021). Educación intercultural-inclusiva desde el patrimonio cultural: la voz del alumnado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(3), 185-201. 1/03/2023. https://doi.org/10.6018/reifop.456421

González, E.; Pacheco, Y.; Yánez, L. (2018). La educación patrimonial en función del desarrollo social. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 05(1), 91-110. 26/02/2023. https://www.revflacso.uh.cu

Jiménez, L. (2018). La educación patrimonial como objeto de investigación en las Ciencias Pedagógicas. Resultados e impactos de un proyecto de investigación en Matanzas [ponencia]. Memorias de VI Taller Nacional Museología y Sociedad 2018, Matanzas, Cuba. Acceso: 23/02/2023. Disponible en: http://cict.umcc.cu

Nuestra Escuela. (2023). Museos y educación: el aprendizaje más allá de la escuela. Plataforma Nuestra Escuela. Acceso: 27/02/2023. Disponible en: https://nuestraescuela.infd.edu.ar/catalogo.cgi?wAccion=oferta_view&oferta_id=214

Oficina de Monumentos y Sitios Históricos. (2020). Informe anual. Matanzas.

Oficina de Monumentos y Sitios Históricos. (2021). Informe anual. Matanzas.

Oficina de Monumentos y Sitios Históricos. (2022). Informe semestral. Matanzas.

Ortega, M. J. y Ruiz, R. (Eds.) (2021). Patrimonio, Cultura y Turismo. Claves para el desarrollo económico y demográfico de La Alpujarra. Editorial Universidad de Granada. Acceso: 02/03/2023. Disponible en: https://10.30827/erph.vi31.24102

Peñate, A. G.; Jiménez, G. A.; Díaz, R. (2018). La interpretación: instrumento eficaz para la educación patrimonial en las comunidades [ponencia]. Memorias del 2do. Coloquio “La educación patrimonial: retos pedagógicos en el siglo XXI”. Colegio Universitario San Gerónimo de La Habana.

Quijano, I. E. (2020). Educación patrimonial y competencias pedagógicas investigativas en estudiantes de educación superior tecnológica de Lima, Perú. Cuadernos de Investigación Educativa, 11(1), 61-83. 8/02/2021. http://www.scielo.edu.uy/pdf/cie/v11n1/1688-9304-cie-11-01-61.pdf

Rodríguez, E.; Valdivia, I.; Santos, I. C. (2022). Una visión de la Educación Patrimonial en Cuba desde la investigación. Revista Varela, 22(61), 57-66. 23/02/2023. https://revistavarela.uclv.edu.cu

Rodríguez, E., Valdivia, I. y Soler, G. (2017). La Educación Patrimonial en las Licenciaturas en Educación. Una experiencia en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba. Revista Amazonía Investigativa, 6(11), 24-37. 23/02/2023. http://www.udla.edu.co/revistas/index.php/amazonia-investiga

Rodríguez, G.; Gil, J.; García, E. (2008). Metodología de la investigación cualitativa. La Habana: Félix Varela.

Rodríguez, N. y Lara, L. M. (2018). El estudio de casos, método para accionar desde el aula universitaria en el contexto laboral. Pedagogía Universitaria, XXIII(3), 73-82. 23/02/2023. Disponible en: https://www.pedagogiauniversitaria.cu

Rogero, J. (2020). La ficción de educar a distancia. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 174-182. 01/03/2023. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17126

Romero, E.; Gómez, Y. (2022). Metodología para la Educación Patrimonial en escolares de la escuela primaria. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 225-234. 23/02/2023. https://rus.ucf.edu.cu

Romero, E.; Gómez, Y.; Aguiar, G. Y. (2022). Metodología para el desarrollo de la educación patrimonial en escolares de la escuela primaria. Revista de Gestión del Conocimiento y el Desarrollo Local. 9(1), 96-107. 23/02/2023. https://revistas.unah.edu.cu

Soler, S. D.; Hernández, E.; Medina, O.; García, R. Y. (2022). La sistematización de experiencias académicas vinculadas al modelo de gestión del patrimonio histórico cultural y natural en la Universidad de Cienfuegos. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 568-578. Acceso: 23/02/2023. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu

Torres, E., Acosta, G. y Sierra, J. J. (2022). Educación ciudadana y patrimonial: una propuesta para el fomento de la cultura y el desarrollo sostenible en el valle de Viñales. Transformación, 18(2), 284-299. Acceso: 26/02/2023.: https://scielo.sld.cu

Valle, A. D. (2010). La investigación pedagógica. Otra mirada. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

Zulueta, B. Y. (2019). La educación patrimonial en la Universidad de La Habana. Experiencias desde la asignatura Didáctica del Patrimonio. Acceso: 23/02/2023. https://www.researchgate.net

Downloads

Published

2023-05-29

How to Cite