Instructional compression technique to obtain orthogonal views

Authors

  • Dr. C. Eduardo López Varona Dr. C. Eduardo López Varona Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría (CUJAE). Author
  • Carlos Eralio Morciego García Carlos Eralio Morciego García University of Camagüey image/svg+xml Author

Keywords:

learning skills, comprehension, view, technical drawing

Abstract

Objective: First, the authors aim at exploring students’ difficulties to obtain the orthogonal views from the isometrics or the real models, both at the Technological University of Havana and at the University of Camagüey. The main objective was to describe a set of procedures for obtaining orthogonal views of real objects or models in the subject Drawing.

Methods: The methods of analysis and synthesis were used for the construction of a theoretical frame, modeling was used for the design of the instructional technique proposed and a quasi-experiment to evaluate the effectiveness of this technique in this subject.

Results: The techniques for obtaining views according to the European and American systems are described, an instructional technique is proposed to obtain these views and its pertinence for learning is demonstrated from the realization of a quasi-experiment.

Conclusions: The outcomes of the carried out quasi-experiment confirmed that the proposed technique, which essentially consists of compressing the body until it is arranged in a single plane, favors the understanding and the use of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dr. C. Eduardo López Varona Dr. C. Eduardo López Varona, Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría (CUJAE).

    Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Auxiliar y Especialista en Dibujo Mecánico de la Facultad de la Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría. 

  • Carlos Eralio Morciego García Carlos Eralio Morciego García, University of Camagüey

    Magíster en Educación Superior y Profesor Auxiliar de la Facultad de Electro Mecánica de la Universidad de Camagüey.

References

Aparicio, M. U. (2013). Métodos, Técnicas y Estrategias. Planeamiento didáctico. Recuperado el 8 de noviembre de 2018, de Maestría en investigación y docencia universitaria: https://maestriasutec.wordpress.com/3-5-metodos-tecnicas-y-estrategias/

Carrillo, M. (. (2010). Dibujo Técnico. Principios Generales de presentación. Parte 30. Convenciones Básicas para vistas. Recuperado el 18 de noviembre de 2018, de Universidad Técnica de Ambato: https://es.slideshare.net/ambarcaro/dibujo-tcnico-35661564

Comité Europeo de Normalización. (2001). Dibujo Técnico-Principios Generales de presentación – parte 30: Convenciones Básicas para vistas (ISO 128-30:2001, IDT). Recuperado el 23 de noviembre de 2018, de https://docplayer.es/13459812-Norma-espanola-une-en-iso-128-20-dibujos-tecnicos-principios-generales-de-presentacion-parte-20-convenciones-generales-para-las-lineas.html

Junta de Andalucía. (20 de marzo de 2018). Guía de métodos y técnicas didácticas. Introducción. Obtenido de http://www.juntadeandalucia.es/agenciadecalidadsanitaria/acsa_formacion/html/Ficheros/Guia_de_Metodos_y_Tecnicas_Didacticas.pdf

López, B. (2015). Obtención de las vistas de un objeto. Recuperado el 8 de noviembre de 2018, de Dibujotécnico.com: http://www.dibujotecnico.com/obtencion-de-las-vistas-de-un-objeto/

Macías, F. (2010). Diferencia entre técnica y método. Recuperado el 8 de noviembre de 2018, de http://www.alegsa.com.ar/Diccionario/C/9923.php

Oficina Nacional de Normalización. (2005). Sumario de las últimas publicaciones recibidas. Recuperado el 23 de noviembre de 2018, de Boletín páginas sueltas. Número 7-8: http://inin.redciencia.cu/pdf/ps_0507-08.pdf

Santos, D. (2013). Técnicas de estudio para mejorar el aprendizaje. Recuperado el 23 de febrero de 2019, de Blog de GoConqr: https://www.goconqr.com/es/examtime/blog/tecnicas-de-estudio/

Downloads

Published

2024-06-18

How to Cite

Instructional compression technique to obtain orthogonal views. (2024). Transformación, 15(2), 279‐290. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/155