The conics in non-Euclidian metrics: a look from the theory of the thought modes

Authors

  • M. Sc. Miguel Angel Astorga Araya Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Chile Author
  • Dr. C. Marcela Parraguez González Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile Author

Keywords:

mathematics instruction, geometry, thinking skills, teaching procedures

Abstract

This article describes the findings and conclusions of a research in mathematics didactics. In Chile, high school students (16 and 17) have difficulties in understanding the conics, given the weak articulation of representations of the types of theoretical and practical thoughts; they do not conceive the isolated conics of the usual metric. Given the cognitive nature of the problem, the theory of the Thinking Modes of Anna Sierpinska is used and it is proposed as a research objective to design a sequence of didactic activities that allows to move forward through different ways of thinking the conics, relating not usual metrics, so that graphic representations of them are not conceived as definitions. The sequence of didactic activities designed, articulates the practical and theoretical thoughts through the synthetic-geometric (practical thinking), analytical-arithmetic and analytic-structural (theoretical thinking) ways of thinking the conics, using two metrics, both non-Euclidean. The findings show that the students manage to relate the theoretical and practical thoughts, moving forward through different ways of thinking the conics, and generating understanding of the mathematical object.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • M. Sc. Miguel Angel Astorga Araya, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Chile

    Magister en Didáctica de la Matemática, así como en Innovación Curricular y Evaluación Educativa. Licenciado en Educación Matemática por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación.  

  • Dr. C. Marcela Parraguez González, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile

    Doctora en Matemática Educativa, Directora del Posgrado la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso e integrante del Consejo Directivo del Comité Latinoamericano de Matemática Educativa, CLAME, en calidad de vocal por Sudamérica. 

References

Astorga, M. (2015). Comprensión de las cónicas desde la perspectiva de la teoría de Los Modos de Pensamiento. Tesis de maestría inédita. Valparaíso, Chile: Pontificia Universidad Católica de Valparaíso .

Astorga, M., & Parraguez, M. (2014). Comprensión de las cónicas a través de los modos de pensamiento-avance de investigación. Revista Chilena de Educación Científica, 13(2), 19 -24. Recuperado el 16 de diciembre de 2018, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5014135

Astorga, M., & Rojas, C. (2009). Geometría analítica en el plano: Otras métricas. Tesis de grado inédita. Santiago de Chile: Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Chile.

González, A. (2003). Los paradigmas de investigación en las Ciencias Sociales. Revista Islas, 45(138), 125-136. Recuperado el 16 de diciembre de 2017, de http://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/617/557

MINEDUC. (2005). Objetivos fundamentales y contenidos mínimos obligatorios de la educación media. Santiago de Chile: MInisterio de Educaciób.

Parraguez, M. (2012). Teoría los modos de pensamiento. Didáctica de la Matemática. Valparaíso: Ediciones Instituto de Matemática de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

Sierpinska, A. (2000). On some aspects of students' thinking in linear algebra. En J. L. Dorier (Ed.), On the Teaching of Linear Algebra (págs. 209-246). Amsterdam: Kluwer Academic Publishers. Recuperado el 16 de diciembre de 2017, de https://www.springer.com/us/

Stake, R. E. (2010). Investigación con estudio de casos (5ta ed.). Barcelona: Labor.

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

The conics in non-Euclidian metrics: a look from the theory of the thought modes. (2024). Transformación, 15(1), 36‐48. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/162