The introduction of the didactical tool PSeInt in the teaching and learning process: a proposal for Linear Algebra
Keywords:
algebra, logical thinking, mathematical concepts, computer assisted learningAbstract
Objective: Informatics tools offer university professors new resources to change traditional teaching. This paper gives arguments to introduce PSeInt, a software widely used in Latin America, in the teaching and learning process of Lineal Algebra.
Methods: Theoretical methods were used to construct a framework for the proposal. Likewise, the foundations, structure, functioning and possibilities of PSeInt software was analyzed to consider the software as a material of the research.
Results: The main finding of the research is the statement of theoretical premises for using PSeInt software in the teaching and learning process of Linear Algebra, together with an illustration of suitable tasks.
Conclusions: The introduction of this tool favors the development of algorithmically thinking, the comprehension of conceptual relations, an interdisciplinary approach and students’ motivation.
Downloads
References
Bagley, S., & Rabin, J. (2013). Computational Thinking in Linear Algebra. Proceedings of the 16th Annual Conference on Research in Undergraduate Mathematics Education (págs. 410-413). Denver. Colorado: The Special Interest Group of the Mathematics Association of America (SIGMAA) for Research in Undergraduate Mathematics Education. Recuperado el 20 de diciembre de 2017, de http://www.sigmaa.maa.org/rume/RUME16Volume2.pdf
Cortés, E., Vanoli, V., & Casas, S. (2010). Big Bang un recurso didáctico - pedagógico en el aprendizaje de la implementación de algoritmos en pseudocódigo. Santa Cruz, Argentina: Universidad Nacional de la Patagonia Austral. Recuperado el 20 de diciembre de 2017, de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/20836/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Departamento Docente Metodológico Central de Técnicas de Programación. (2013). Informe semestral del curso 2012-2013. La Habana: Universidad de las Ciencias Informáticas.
Díaz, A. (2013). Metodología desarrolladora de diseño curricular centrada en el componente laboral e investigativo para la carrera de Ingeniería en Ciencias Informáticas. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Camagüey. Recuperado el 20 de diciembre de 2017, de https://www.researchgate.net/publication/325878389_METODOLOGIA_DESARROLLADORA_DE_DISENO_CURRICULAR_CENTRADA_EN_EL_COMPONENTE_LABORAL_E_INVESTIGATIVO_PARA_LA_CARRERA_DE_INGENIERIA_EN_CIENCIAS_INFORMATICAS
Edmonds, J. (2008). How to think about algorithms. New York: Cambridge University Press. Recuperado el 3 de abril de 2015, de Recuperado de www.cambridge.org/9780521849319
Futschek, G. (2006). Algorithmic Thinking: The Key for Understanding Computer Science. En R. T. Mittermeir (Ed.), Lecture Notes in Computer Science (Vol. 4226, págs. 159 – 168). Berlin Heidelberg: Springer
Linares, J., & Germán, M. Á. (2014). Implementación de tipo de dato para el trabajo con Conjuntos en la herramienta PSeInt. Tesis de Diploma inédita. La Habana: Universidad de las Ciencias Informáticas.
Ministerio de Educación Superior. (2014). Plan de Estudios “D” correspondiente a la carrera Ingeniería en Ciencias Informáticas. La Habana: Universidad de las Ciencias Informáticas: Autor.
Mola, C. (2013). Estrategia didáctica para la comprensión de los objetos del Álgebra Lineal en las carreras de Ingeniería de la Universidad de Camagüey. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Camagüey. Recuperado el 20 de diciembre de 2017, de http://beduniv.reduniv.edu.cu/index.php?page=13&id=597&db=1
Novara, P. (14 de 2 de 2013). http://pseint.sourceforge.net. Obtenido de http://pseint.sourceforge.net: http://pseint.sourceforge.net
Orantes, A. (1996). Al rescate de los algoritmos para la enseñanza de las ciencias. Una herramienta para analizar y representar conocimientos condicionales. En S. Castañeda (Ed.), Evaluación y fomento del desarrollo intelectual en la enseñanza de las ciencias, artes y técnicas (págs. 299-332). México: UNAM.
Polya, G. (1945). How to Solve It (2nd Ed.). New York: Doubleday Anchor Books.
Snyder, L. (2000). Computer Scientist Says all Students Should Learn to Think "Algorithmically". Recuperado el 5 de mayo de 2000, de The Chronicle of Higher Education: http://chronicle.com/free/2000/03/2000032201t.htm/
Vargas, A., Blanco, R., Pérez, O., & Rodríguez, E. (2013). Actividades para la integración del Álgebra Lineal y la Programación en el primer año en la carrera de Informática. En R. Flores (Ed.), Acta Latinoamericana De Matemática Educativa (Vol. 26). México, DF: Colegio Mexicano de Matemática Educativa y Comité Latinoamericano de Matemática Educativa.
Vargas, A., Pérez, O., & Fabián, Y. (2017). Actividades para la integración del Álgebra Lineal y la Programación en el primer año en la carrera de Informática. En R. Flores (Ed.), Acta Latinoamericana De Matemática Educativa (Vol. 30, págs. 1180-1189). Recuperado el 20 de diciembre de 2017, de www.clame.org.mx
Verdecia, E. Y. (2011). Metodología para la certificación formativa de roles desde la práctica profesional. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Camagüey.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.