Updating of Physical Education professionals with respect to the care of people with chronic hemiplegia
Keywords:
physically handicapped, physical activities, teacher training, individual developmentAbstract
Objective: The paper is aimed at illustrating the updated process of physical education professional working with chronic hemiplegia people, keeping in mind the difficulties described in the bibliography, the normative documents and those related to practice with those people. The objective is to argue the theoretical foundations which allow the elaboration of Physical Education professionals updating actions with respect to the care of people with chronic hemiplegia.
Methods: The starting point was to construct a theoretical framework to devise the training actions. These actions were later accessed by means of a course organize at the city of Nouna, in Kossi province, Burkina Faso.
Results: The findings proved the need of training to reach qualitatively superior outcomes characterized by its humanistic nature.
Conclusions: The actions suggested for training physical education professionals are based on a sound knowledge on chronic hemiplegia, improving practice on the basis of research, communicating with parents or relatives, articulating theory and practice and organizing physical and sportive activities as pedagogical process.
Downloads
References
Barbin, J., Camy, J., Communal, D., Fodimbi, M., Perrin, C., & Vergnault, M. (2016). Référentiel d’activité et de compétences de l’Enseignant en Activité Physique Adaptée. París, Francia: Société Française des Professionnels en Activité Physique Adaptée.
Benjumea, M. (2009). Elementos constitutivos de la motricidad como dimensión humana. Instituto de Educación Física. Tesis de maestría inédita. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia. Recuperado el 3 de julio de 2018, de http://viref.udea.edu.co/contenido/pdf/179-elementos.pdf
Borrelli, C. (2017). Beneficios de las actividades físicas adaptadas en personas con discapacidad motriz de origen cerebral. Trabajo final de grado. Montevideo, Uruguay: Universidad de la República, Facultad de Psicología. Recuperado el 3 de julio de 2018, de https://sifp.psico.edu.uy/sites/default/files/Trabajos%20finales/%20Archivos/tfg_claudio_borrelli_terminado_1.pdf
Calzado, A. (2016). Estrategia de superación para los profesores de Educación Física dirigida al desarrollo de la psicomotricidad en niños del primer ciclo con parálisis cerebral. Tesis doctoral inédita. Camagüey, Cuba: Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz.
Casadevall, A. (2006). Estrategia de superación profesional para el perfeccionamiento de la comunicación pedagógica con enfoque personológico en los docentes de la carrera del profesor general integral de secundaria básica. Tesis doctoral inédita. Ciego de Ávila, Cuba: Universidad de Ciego de Ávila.
Castillejo, R., Hernández, K. D., & Álvarez, E. K. (2017). La educación continua y sistémica de profesores principiantes de educación física. Olimpia, 14(44), 107-120. Recuperado el 3 de julio de 2018, de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6210528.pdf
Coll, J. L. (2012). Programa de ejercicios físicos terapéuticos para la rehabilitación de pacientes hemipléjicos en la atención primaria de salud. Tesis doctoral inédita. La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el el Deporte Manuel Fajardo.
Dallo, A. R., & Masabeu, E. R. (2008). La motricidad en las diferentes etapas del desarrollo humano. Recuperado el 2 de marzo de 2016, de Universidad Nacional de Salta: http://www.acaedu.edu.ar/index.php?option=com_content&view=article&id=318:numero-74-octubre-2008-&catid=49:boletines&Itemid=129
Helander, E. (1993). Prejudice and dignity. An introduction to Community-Based Rehabilitation. New York: United Nations Development Programme. Recuperado el 3 de julio de 2018, de http://agris.fao.org/agris-search/search.do?recordID=XF2015043972
Helander, E., Mandis, P., Nelson, G., & Goerdt, A. (1989). Training in the community for people with disabilities. Ginebra: World Health Organization (WHO). Recuperado el 3 de julio de 2018, de https://www.cabdirect.org/?target=%2fcabdirect%2fabstract%2f19902076517
Hortigüela, A. D., Salicetti F, Á., & y Pérez, P. A. (2015). Valoración en la formación permanente del profesorado de educación física, a partir del intercambio académico entre España y Costa Rica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-18. Recuperado el 15 de octubre de 2017, de http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.21090
Iglesias, M. A., Díaz, K., Rojas, L. A., Mena, G., & Hernández, D. (2017). El trabajo metodológico en la superación de los profesores de Educación Física. Revista Ciencias Médicas de Pinar del Río, 21(6), 889-899. Recuperado el 3 de julio de 2018, de http://www.medigraphic.com/pdfs/pinar/rcm-2017/rcm176o.pdf
Institut des Sciences du Sport et du Développement Humain (ISSDH). (2015). Projet de maquette de formation en Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives. Ouagadougou, Burkina Faso: Université de Ouagadougou.
International Labour Organization (OIT), United Nations Educational; Scientific and Cultural Organization (UNESCO); World Health Organization (OMS). (1994). Community-Based Rehabilitation for and with people with disabilities. Recuperado el 3 de julio de 2018, de http://digitalcommons.ilr.cornell.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1434&context=gladnetcollect
Lenzen, B. (2015). La verbalisation dans les tâches motrices. Dans quelles conditions et pour quelles ? Recuperado el 3 de octubre de 2017, de http://www.revuedeshep.ch/site-fpeq-n/.../2015-Lenzen-FPEQ-19.pdf
Murcia, N. (2011). La motricidad humana: Expresión de simbólicos e imaginarios sociales. Ponencia presentada en XIV Seminario Internacional y II Latinoamericano de Praxiología Motriz. La Plata, Argentina: Educación Física y contextos críticos. Recuperado el 3 de julio de 2018, de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1408/ev.1408.pdf
Pérez, J., Reina, R., & Sanz, D. (2012). La actividad física adaptada para personas con discapacidad en España: perspectivas científicas y de aplicación actual. Revista Cultura, Ciencia y Deporte, 7(21), 213-224. Recuperado el 3 de julio de 2018, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=163024688008
Terán, V. R. (2018). Educación del adulto mayor para enfrentar limitaciones derivadas del envejecimiento. Transformación, 14(1), 70-80. Recuperado el 3 de julio de 2018, de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1705/pdf
Valencia, H. a. (2018). Tendencias históricas de la superación profesional del docente de Educación Física de Secundaria Básica en Colombia. Transformación, 14(1), 90-103. Recuperado el 3 de julio de 2018, de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1915/pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.