Improving pedagogical professional performance in Angola: A theoretical framework

Authors

  • Dr. C. Sapalo André Rufino Universidad Luiji N’konde, Lunda Norte, Angola Author
  • Dr. C. Rolando Márquez Lizaso University of Camagüey image/svg+xml Author
  • Dr. C. Amado Morgado Martínez University of Guantanamo image/svg+xml Author

Keywords:

Education development trends, teacher improvement, professional qualifications, teaching skills

Abstract

The paper is aimed at describing a theoretical framework for improving the pedagogical professional performance of teachers in Angola. The study relies on methods such as analysis-synthesis, induction-deduction processes and document analysis. The main finding is a pattern for teacher improvement involving didactic performance and self-development and professional growth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dr. C. Sapalo André Rufino, Universidad Luiji N’konde, Lunda Norte, Angola

    Profesor asistente adjunto al Departamento de Física de la Escuela Superior Pedagógica de Lunda Norte anexa a la Universidad Luiji N’konde, Lunda Norte, Angola y Director de la Empresa de Desminagem en la Provincia de Lunda Sul.  

  • Dr. C. Rolando Márquez Lizaso, University of Camagüey

    Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Titular de la Universidad de Camagüey, Cuba. Prestó servicios de asistencia técnica por espacio de dos años en la Universidad Luiji N’konde, Lunda Norte. 

  • Dr. C. Amado Morgado Martínez, University of Guantanamo

    Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Auxiliar de la Universidad de Guantánamo, Cuba. Prestó servicios de asistencia técnica por tres años en la referida universidad angolana. 

References

Alvarez, A., & Conde, M. (2011). El desarrollo del modo de actuación profesional pedagógico en el proceso de formación inicial del profesorado . Recuperado el 12 de Abril de 2014, de http://www.opuntiabrava.rimed.cu/index.php/ediciones/ano-2010/edicion-37-cuarto-trimestre/133-053

Assembleia Nacional. (12 de Novembro de 2002). Lei de Bases do Sistema de Educação, República de Angola. Recuperado el 2 de janeiro de 2017, de http://welvitchia.com/SESA_files/Lei%2013_01_Lei%20de%20Bases%20do%20Sistema%20de%20Educacao%20de%20Angola%202001.pdf

Assembleia Nacional do Poder Popular de Angola. (5 de fevereiro de 2010). Constituição da República de Angola 2010 . Obtenido de http://www.wipo.int/wipolex/es/text.jsp?file_id=196459

Caimbo, N. G. (2013). Concepción científica para la gestión pedagógica y didáctica del proceso docente-educativo en la Universidad de Lueji A´nkonde de la República de Angola. Tesis doctoral inédita. Pinar del Río, Cuba: Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Superior. Universidad de Penar del Río.

Cardoso, E. (2012). Problemas e Desafios na Formação Inicial de Professores em Angola- Um estudo nos ISCED da Região Académica II (Teses de doctoramento). Minho, Portugal: S/E. Recuperado el 14 de marzo de 2017, de http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/23068

Da Costa, R. M., & Kunjiquisse, J. A. (2012). Sistema de superación pedagógica para potenciar el desempeño pedagógico profesional de los profesores de los Centros de Educación Superior en Huambo”-Angola. Congreso Universidad, Vol. I, No. 3, ISSN: 2306-918X., 395-415. Obtenido de http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/rcu/article/view/415

De Armas, N., & Valle, A. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación.

Diário da República n.º 65 Lei 17. (04 de Abril de 2016). Decreto-Lei, Número:17/2016. (Emissor:Educação, Ed.) Recuperado el 04 de Outubro de 2017, de http://data.dre.pt: http://data.dre.pt/eli/dec-lei/17/2016/04/04/p/dre/pt/html

Liberato, E. (2014). Avanços e retrocessos da educação em Angola. ISSN 1413-2478. Rev. Bras. Educ. [online], 19(59), 1003-1031. Obtenido de http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v19n59/10.pdf

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

Improving pedagogical professional performance in Angola: A theoretical framework. (2024). Transformación, 14(3), 384‐390. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/177