The methodology for the generalizing systematization of life stories in the scientific research process
Keywords:
scientific research, knowledge management, method, skillsAbstract
Objective: This paper aims at devising the theoretical foundations of a research method based on studying life histories. The suggested methodology structures logical procedures, which comprehensive natures allows to support a theoretical proposal that makes it possible to support a contribution in philosophical doctors’ dissertations.
Methods: The holistic-dialectical and the hermeneutic-dialectical methods were transcendent in devising the theoretical foundations of the methodology, and allows to assess the coherence of the proposal and functions. Scientific systematization and generalization in life histories data examining are highlighted, revealing significant theoretical and practical relationships in formative processes in the social field.
Result: The integration of the stages of human and social research processes with the dialectical relationship between scientific systematization and generalization is a novelty. In such a way that the transformative capacities are channeled, promoting collaborative learning, which mobilizes the actions involve in generating problematic situations within the process of systematization of experiences.
Conclusion: The authors arrived at the conclusion that the proposal points out that the systematization of experiences allows the understanding facts and knowledge in a given historical context, which favor obtaining reliable knowledge inferred from a generalization process, that will lead to problem solving in educational and social environment based on scientific grounds.
Downloads
References
Ardón, M. (2000). Guía metodológica para la sistematización participatIva de experiencias en agricultura sostenible. Recuperado el 12 de abril de 2023, de PASOLAC. Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación: https://www.redcimas.org/wordpress/wp-content/uploads/2012/08/m_MArdon_GUIAmetodologica.pdf
Barnechea, M. M. y Morgan, M. L. (2010). La sistematización de experiencias: producción de conocimientos desde y para la práctica. Tendencias y Retos (15), 97-107. Recuperado el 15 de julio de 2022, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4929270
Couso, C. (2010). Sistematización formativa para una longevidad satisfactoria desde la universidad del adulto mayor. Tesis doctoral inédita. Santiago de Cuba, Cuba: Universidad de Oriente. Recuperado el 16 de abril de 2022, de http://tesis.repo.sld.cu/659/1/Tesis_Dr.C._Clemente_Couso_Seoane.pdf.
De Armas, N. (2014). La sistematización de resultados de investigaciones sobre una temática específica. Propuesta de una metodología. Revista Varela, 14(37), 19-27. Recuperado el 12 de abril de 2023, de http://www.revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/247/504
Eiguren, A., Berasategi, N. & Correa, J. M. (2022). Combatiendo la brecha generacional: revisión sistemática de las experiencias intergeneracionales llevadas a cabo en el entorno escolar. Revista de Investigación Educativa, 40(2), 341–363. Recuperado el 12 de abril de 2023, de https://doi.org/10.6018/rie.436791.
Expósito, D. y González, J. (2017). Sistematización de experiencias como método de investigación. Gaceta Médica Espirituana Universidad de Ciencias Médicas, 19(2), 1-6. Recuperado el 12 de abril de 2023, de https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/1497/pdf
Fuentes, H., Benítez, J. L., Fuentevilla, A. y Guijarro, R. (2017). Dinámica del proceso enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior: una aproximación hacia el enfoque por competencias desde lo holístico configuracional. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(2), 1-28. Recuperado el 17 de febrero de 2022, de https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/51
Jara, O. (2001). Dilemas y desafíos de la sistematización de experiencias. Recuperado el 12 de mayo de 2022, de CEP Centro de Estudios y Publicaciones Alforja Costa Rica. https://cmapspublic.ihmc.us/rid=1HDJ380WH-1FY8F8S-1FYD/Jara%20dilemas.pdf
Leonard, F. (2015). Una panorámica del concepto sistematización de resultados científicos. EduSol, 15(53), 106-113. Recuperado el 18 de enero de 2018, de https://www.redalyc.org/pdf/4757/475747194010.pdf
Mera, K. (2019). La sistematización de experiencias como método de investigación para la producción del conocimiento. Rehuso, 4(1), 99-108. Recuperado el 16 de abril de 2022, de https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1886
Peña, M. Á., Pegalajar, M. D. & Montes, A. M. (2023). El reto de la educación en emprendimiento en la Universidad: percepciones del estudiantado de Educación. Revista de Investigación Educativa, 41(1), 205–222. Recuperado el 12 de abril de 2023, de https://doi.org/10.6018/rie.516571.
Pérez de Maza, T. (2016). Guía Didáctica para la Sistematización de Experiencias en Contextos Universitarios. Caracas, Venezuela: Universidad Nacional Abierta. Recuperado el 3 de mayo de 2022, de https://cepalforja.org/sistem/bvirtual/wp-content/uploads/2016/04/GUIA-DID%C3%81CTICA-SISTEMATIZACI%C3%94N-abril-2016.pdf
Pérez, G. y Nocedo, I. (1993). Metodología de la investigación pedagógica y psicológica (Vol. I). La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Pérez, M. C., Muñoz, J. M. & Espiñeira, E. M. (2022). La construcción de ciudadanía con conciencia ética desde la honestidad académica. REICE. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 20(3), 123-143. Recuperado el 2 de abril de 2023, de https://doi.org/10.15366/reice2022.20.3.007
Pérez, M. & Fuentes, H. (2018). Contribuciones teórico-prácticas a la pedagogía universitaria: gestión e impacto del Centro “Manuel F. Gran”. Revista Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 8(1), 1-7. Recuperado el 3 de junio de 2021, de https://revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/414
Rodríguez, S., Cárdenas, C. y Campos, F. (2012). El desarrollo del liderazgo educativo. Evidencias de un estudio de historias de vida. REICE. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 10(1), 44-57. Recuperado el 15 de marzo de 2023, de http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol10num1/art3.pdf.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.