Emergency and co-occurrence of emotions in the formative process of mathematics’ teachers

Authors

  • Jorge Iván Ávila Contreras Universidad Católica Silva Henríquez, Santiago, Chile Author

Keywords:

Mathematics instruction, teacher education, emotional experience, emotional disturbance, emotional adjustment, complex thinking

Abstract

This article presents the results of a doctoral research that explores pupils’ emotional response from an experiential approach. It acknowledges the occurrence of an emotion as produced either by emergency or concurrence. The aim is to characterize pre-service mathematics teachers’ emotions. More precisely, the interest is on what configures emotions and what do emotions configure in teachers training experiences. This is done through a qualitative approach; particularly open coding, based on personal logs, and in-depth interviews. The sample is composed of pre-service mathematics teachers from a private university located in Santiago, Chile. The findings support the appearance of emergency and concurrence elements, for example, configurations related to fear of functions or the fear and insecurities towards summative assessment and certain features of the current school system.  Strangeness and curiosity emerge as emotions while involving with different styles of learning, which enables the creation of mathematical learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jorge Iván Ávila Contreras, Universidad Católica Silva Henríquez, Santiago, Chile

    Licenciado en Matemática por la Universidad de Santiago de Chile (USACH), Maestro en Ciencias en Matemática Educativa (CICATA-IPN, México) y Candidato a Doctor en Educación Matemática por la Universidad de Los Lagos, Chile. Se desempeña como académico investigador y como Coordinador del Programa de Magíster en Educación Matemática en la Universidad Católica Silva Henríquez, en Santiago de Chile.

References

Casassus, J. (2015). La educación del ser emocional. Santiago de Chile: Cuarto Propio.

Farfán, R. (2000). Lenguaje algebraico y pensamiento funcional. Un estudio de las funciones pretextando la resolución de desigualdades. En R. Cantoral, F. Cordero, R. Farfán, J. Alanís, R. Rodríguez, & A. Garza, Desarrollo de Pensamiento Matemático (págs. 89-145). Ciudad de México: Trillas.

Grinberg, M. (2005). Edgard Morín y el pensamiento complejo. Recuperado el 19 de diciembre de 2017, de http://www.pensamientocomplejo.org/biblio.asp

Lezama, J. (2016). Experiencia docente en matemáticas: narrativas para la construcción de un discurso académico. Perfiles Educativos, 28(número especial), 87-100. Recuperado el 19 de diciembre de 2017, de http://www.iisue.unam.mx/perfiles//numeros/2016/e

Martínez, G., García, M., Carrillo, C. J., Lemus, M., Lom, F., Villa, J., . . . Miranda, M. (2014). Estudios sobre el dominio afectivo en Matemática Educativa. Memoria de la XVII Escuela de Invierno en Matemática Educativa. La profesionalización docente desde los postgrados de calidad en matemática educativa, Oaxaca, México, (págs. 421-430). Recuperado el 19 de diciembre de 2017, de Memoria de la XVII Escuela de Invierno en Matemática Educativa, La profesionalización docente desde los postgrados de calidad en matemática educativa, Oaxaca, México, pp. 421-430. Recuperado de http://www.red-cimates.org.mx/index.php/eimes/memorias : http://www.red-cimates.org.mx/index.php/eimes/memorias

Maturana, H. (1990). Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Morín, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Ciudad de México : Gedisa.

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Recuperado el 19 de diciembre de 2017, de UNESCO: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001177/117740so.pdf

Najmanovich, D. (2001). El sujeto encarnado: Limites devenir e incompletud. O Sujeito Encarnado. Questões para pesquisa no/do cotidiano. Brasil: Editora Río de Janeiro.

Pérez, G. (1998). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Madrid, España: La Muralla.

Salinas, P., & Alanís, J. A. (2009). Hacia un nuevo paradigma en la enseñanza del cálculo dentro de una institución educativa. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, RELIME, 12(3), 355-382. Recuperado el 19 de diciembre de 2017, de http://www.clame.org.mx/relime.htm

Strauss, A., & Corbin, J. (1999). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: Sage Publications.

Van Manen, M. (2010). El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. (E. Sanz, Trad.) Barcelona, España: Paidós Educador.

Varela, F. (1990). Conocer. Las ciencias cognitivas: tendencias y perspectivas. Cartografía de las ideas actuales. España: Gedisa.

Varela, F. (1999). Aprender a aprender: la mente no está en el cerebro. En F. Flores (presidente), Diálogo con Fernando Flores, Conferencia llevada a cabo en el Club de Emprendedores de Santiago de Chile. Recuperado el 19 de diciembre de 2017, de http://canalperucultural.blogspot.com/2016/11/conferencia-francisco-verela-aprender.html

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

Ávila Contreras, J. I. (2024). Emergency and co-occurrence of emotions in the formative process of mathematics’ teachers. Transformación, 14(2), 236‐251. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/193