Competencies based learning of musical language students from Art High Schools in Ecuador
Keywords:
Learning, competency-based education, music educationAbstract
Objective: The article explores the contribution of competency-based learning in the area of musical language for the benefit of the students of art high schools of Ecuador.
Methods: The authors rely on the qualitative-quantitative descriptive method. The researchers attempted to reveal how Competency-based learning contributes to the strengthening of school performance in the area of musical language during the 2016-2017 school year.
Results: The findings are the description of the teaching strategies used and the features that characterize the learning results derived from a competency-based approach in the area of musical language, as a solution to the learning former difficulties.
Conclusions: The use of inappropriate strategies in the direction of the learning process has led to the predominance of mechanic learning. This situation could be transformed by training the teachers in introducing a competency-based learning approach.
Downloads
References
Álvarez, E. (2015). La educación musical y la educación emocional. Valladolid, España: Universidad de Valladolid. Recuperado el 27 de enenero de 2019 de http://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/14903/TFG-G1551.pdf;jsessionid=1C1F5E4D0E49E4D3C854108EEB71DDA5?sequence=1
Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitucion de la República del Ecuador. Montecristi, Ecuador: Registro Oficial No. 449. Recuperado el 27 de enero de 2019 de http://bivicce.corteconstitucional.gob.ec/site/image/common/libros/constituciones/Constitucion_2008_reformas.pdf
Delors, J. (1996): La educación encierra un tesoro: Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Ediciones UNESCO. Recuperado el 15 de marzo de 2019 de HYPERLINK "http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S%20" http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S .
Fernández, A. M., Castellanos, B., & LLivina, M. (2001). De la capacidad a la competencia. Fundamentos teóricos. Revista Órbita Científica(6), 14-18.
García, G. (2014). Evolución de los métodos pedagógicos para la enseñanza de música a lo largo de la historia. Espacio y Tiempo (28), 147-160. Recuperado el 27 de enero de 2019, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4925889
Giráldez, A. (2007). Contribuciones de la educación musical a la adquisición de las competencias básicas. Eufonía didáctica de la Música. Ejemplar dedicado a: Competencias en educación musical(41), 49-57. Recuperado el 27 de enero de 2018, de http://palmera.pntic.mec.es/~mleon6/competencias.pdf
López, R., & San Cristóbal, U. (2014). Investigación artística en música. Problemas, métodos, experiencias y modelos. Barcelona, España: FONCA-ESMUC.
Ministerio de Educación. (2016). Curricul de Educación General Básica Media. Quito, Ecuador: Ministerio de Educación.
Moreno, T. (2012). La evaluación de competencias en educación. Sinéctica, Tlaquepaque jul./dic. (39). Recuperado el 4 de febrero de 2019, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2012000200010
Órgano de Gobierno del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Quito, Ecuador: Registro Oficial Suplemento 417. Recuperado el 27 de enero de 2019 de http://rsa.utpl.edu.ec/material/CCBB/Nueva_LOEI_Ley%20organica%20de%20Educacion%20Intercultural.pdf
Secretaría Nacional para la Planificación del Desarrollo. (2013). Plan Nacional del Buen Vivir 2013-2017. Quito, Ecuador: SENPLADES. Recuperado el 27 de enero de 2019 de https://observatorioplanificacion.cepal.org/sites/default/files/plan/files/Ecuador%20Plan%20Nacional%20del%20Buen%20Vivir.pdf
Tobón, S. (2006a). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. España: Talca. Proyecto Mesesup.
Tobón, S. (2006b). Lineamientos generales para el diseño del currículo por competencias para la educación superior. Material fotocopiado. Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid.
Tobón, S. (2008). Los enfoques de las competencias. El enfoque complejo. México: Centro de Investigación en Formación y Evaluación.
Trujillo, F. (2012). Enseñanza basada en Proyectos: una Propuesta eficaz para el aprendizaje y el desarrollo de Competencias Básicas. Eufonía Didáctica de la Educación Musical(55), 7-15. Recuperado el 27 de enero de 2019, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3891542
Vera, M. (2015). Reformas educativas. Recuperado el 27 de enero de 2019 de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/360/357
Willens, E. (2012). Las bases pedagógocas de la eduación musical. Barcelona, España: Paidós.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.