Competencies based learning of musical language students from Art High Schools in Ecuador

Authors

Keywords:

Learning, competency-based education, music education

Abstract

Objective: The article explores the contribution of competency-based learning in the area of musical language for the benefit of the students of art high schools of Ecuador.

Methods: The authors rely on the qualitative-quantitative descriptive method. The researchers attempted to reveal how Competency-based learning contributes to the strengthening of school performance in the area of musical language during the 2016-2017 school year.

Results: The findings are the description of the teaching strategies used and the features that characterize the learning results derived from a competency-based approach in the area of musical language, as a solution to the learning former difficulties.

Conclusions: The use of inappropriate strategies in the direction of the learning process has led to the predominance of mechanic learning. This situation could be transformed by training the teachers in introducing a competency-based learning approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nelly Lourdes Alexandra Rivas Chávez, Universidad Tecnológica Empresarial de Guayaquil

    licenciada en Dirección Coral, máster en Diseño y Evaluación de Modelos Educativos, se desempeña como vice rectora académica y profesora de violín del Conservatorio Particular de Música “Niccolo Paganini” y profesora concertista en Conservatorio Nacional de Música “Antonio Neumane”. 

  • Patricio Giovanny Jaramillo Carrillo, Universidad Tecnológica Empresarial de Guayaquil

    licenciado en Música y en Ciencias de la Educación, máster en Diseño y Evaluación de Modelos Educativos, director titular de la Orquesta Filarmónica Juvenil de Guayaquil y rector, profesor del Conservatorio Niccolo Paganini

  • Luis Carlos Mussó Mujica, Universidad Tecnológica Empresarial de Guayaquil

    licenciado en Comunicación, máster  en Estudios de la Cultura y doctor en Filosofía y Letras en la Universidad de Alicante.

References

Álvarez, E. (2015). La educación musical y la educación emocional. Valladolid, España: Universidad de Valladolid. Recuperado el 27 de enenero de 2019 de http://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/14903/TFG-G1551.pdf;jsessionid=1C1F5E4D0E49E4D3C854108EEB71DDA5?sequence=1

Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitucion de la República del Ecuador. Montecristi, Ecuador: Registro Oficial No. 449. Recuperado el 27 de enero de 2019 de http://bivicce.corteconstitucional.gob.ec/site/image/common/libros/constituciones/Constitucion_2008_reformas.pdf

Delors, J. (1996): La educación encierra un tesoro: Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Ediciones UNESCO. Recuperado el 15 de marzo de 2019 de HYPERLINK "http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S%20" http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S .

Fernández, A. M., Castellanos, B., & LLivina, M. (2001). De la capacidad a la competencia. Fundamentos teóricos. Revista Órbita Científica(6), 14-18.

García, G. (2014). Evolución de los métodos pedagógicos para la enseñanza de música a lo largo de la historia. Espacio y Tiempo (28), 147-160. Recuperado el 27 de enero de 2019, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4925889

Giráldez, A. (2007). Contribuciones de la educación musical a la adquisición de las competencias básicas. Eufonía didáctica de la Música. Ejemplar dedicado a: Competencias en educación musical(41), 49-57. Recuperado el 27 de enero de 2018, de http://palmera.pntic.mec.es/~mleon6/competencias.pdf

López, R., & San Cristóbal, U. (2014). Investigación artística en música. Problemas, métodos, experiencias y modelos. Barcelona, España: FONCA-ESMUC.

Ministerio de Educación. (2016). Curricul de Educación General Básica Media. Quito, Ecuador: Ministerio de Educación.

Moreno, T. (2012). La evaluación de competencias en educación. Sinéctica, Tlaquepaque jul./dic. (39). Recuperado el 4 de febrero de 2019, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2012000200010

Órgano de Gobierno del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Quito, Ecuador: Registro Oficial Suplemento 417. Recuperado el 27 de enero de 2019 de http://rsa.utpl.edu.ec/material/CCBB/Nueva_LOEI_Ley%20organica%20de%20Educacion%20Intercultural.pdf

Secretaría Nacional para la Planificación del Desarrollo. (2013). Plan Nacional del Buen Vivir 2013-2017. Quito, Ecuador: SENPLADES. Recuperado el 27 de enero de 2019 de https://observatorioplanificacion.cepal.org/sites/default/files/plan/files/Ecuador%20Plan%20Nacional%20del%20Buen%20Vivir.pdf

Tobón, S. (2006a). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. España: Talca. Proyecto Mesesup.

Tobón, S. (2006b). Lineamientos generales para el diseño del currículo por competencias para la educación superior. Material fotocopiado. Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid.

Tobón, S. (2008). Los enfoques de las competencias. El enfoque complejo. México: Centro de Investigación en Formación y Evaluación.

Trujillo, F. (2012). Enseñanza basada en Proyectos: una Propuesta eficaz para el aprendizaje y el desarrollo de Competencias Básicas. Eufonía Didáctica de la Educación Musical(55), 7-15. Recuperado el 27 de enero de 2019, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3891542

Vera, M. (2015). Reformas educativas. Recuperado el 27 de enero de 2019 de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/360/357

Willens, E. (2012). Las bases pedagógocas de la eduación musical. Barcelona, España: Paidós.

Downloads

Published

2024-06-05

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Competencies based learning of musical language students from Art High Schools in Ecuador. (2024). Transformación, 16(1), 159-172. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/199