Didactic strategy to improve the quality of communication in mathematics

Authors

  • M. Sc. Estrella Sobrado Cárdenas Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Cuba Author
  • M. Sc. Delia Sarduy Nápoles Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Cuba Author
  • Dr. C. Arnaldo Espindola Artola Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Cuba Author

Keywords:

Mathematics instruction, communicative skills, interaction, oral communication

Abstract

Several directives of the Cuban Ministry of Education give arguments favoring the need to enhance the quality of communication. In this respect, Mathematics plays a fundamental role for its recognized contribution to the development of logical thinking of students. However, the analysis of the related research findings proves there are still difficulties in achieving such formative task at all level of education, especially at the university. The objective of this article is to evaluate the effectiveness of a didactic strategy to improve the quality of communication in mathematics of university students. Theoretical methods and some principles related to communication in mathematics were used to construct a framework. This allowed the design of a didactic strategy, applied to three university majors (Bachelor of Education in Mathematics, Civil Engineering and Architecture). The findings prove it to pertinent in improving the quality of communication in mathematics of university students.

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Author Biographies

  • M. Sc. Estrella Sobrado Cárdenas, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Cuba

    Máster en Investigación Educativa y ostentan la categoría docente de profesor Auxiliar. Laboran como profesoras de Matemática en la Universidad de Camagüey.

  • M. Sc. Delia Sarduy Nápoles, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Cuba

    Máster en Investigación Educativa y ostentan la categoría docente de profesor Auxiliar. Laboran como profesoras de Matemática en la Universidad de Camagüey.

  • Dr. C. Arnaldo Espindola Artola, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Cuba

    Investigador del Centro de Estudios para la Calidad Educacional y Empresarial de la Universidad de Camagüey. Es Doctor en Ciencias Pedagógicas y Máster en Enseñanza de la Matemática.

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Published

2024-06-20

How to Cite

Didactic strategy to improve the quality of communication in mathematics. (2024). Transformación, 14(2), 272‐285. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/201