Metaphors and mathematical thinking in the formation of nursery educators
Keywords:
metaphorical approach, mathematical thinking, teacher training, Shao Yong squareAbstract
This paper presents concepts about the metaphorical approach and how it relates to the development of mathematical thinking, to make improvements in the training of early years teachers. We present an experience with the Shao Yong square, which concretises the integration of the metaphorical approach with the development of mathematical thinking, where we study the construction of the concept number with early years teachers. This material can be considered as suggestions of methodological strategies and as a basic reading for discussion and pedagogical reflection. Information is provided for innovative teachers of classroom practices and provides elements of changes to education and understanding of mathematics.
Downloads
References
Cohors-Fresenborg, E. y Kaune, C. (2005): The Metaphor "Contracts to deal with Numbers" as a Structuring Tool in Algebra. En M. Bosch (Ed.), Proceedings of CERME 4, 300 – 310.
Lakoff, G., y Johnsen, M. (2003). Metaphors we live by. London: The university of Chicago press.
Luci, G. (2014). Metáforas y emociones en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las nociones matemáticas iniciales. Trabajo final para optar al Grado de Magíster en Didáctica de la Matemática. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile.
Luci-Arriagada, G. (2017). Metaforización posicional del número con base en el Cuadrado de Shao Yong: El caso de las Educadoras de Párvulos y Básica Inicial. Trabajo final para optar al Grado de Doctora en Didáctica de la Matemática. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile.
Luci, G. & Reyes-Santander, P. (2016). Metáforas y desarrollo del pensamiento matemático: ¡cuanto antes mejor! (Metaphors and development of mathematical thinking: the sooner the better!). Revista Atenas, 3 (35), 15-30.
Ma, L. (1999), "La comprensión de las matemáticas de los profesores en China y Estados Unidos". Chile, Academia Chilena de Ciencias.
Maier, H. y Schweiger, F. (1999). Mathematik und Sprache. Wien: Öbv & hpt Ver-lagsgesellschaft.
Reyes-Santander, P. & Soto-Andrade, J. (2011). Mathematisches Denken. Grundvorstellungen und Metaphern. En R. Haug y L Holzäpfel, Beiträge zum Mathemat-ikunterricht 2011. Münster: WTM. (2), 683-686. ISBN 978-3-942197-11-3.
Reyes-Santander, (2012). Charakterisierung des mathematischen Denkens – Szena- rien mit Gymnasiasten und Studenten unter Verwendung von Themen der Grup-pentheorie. Tesis de Doctorado, Universidad de Augsburgo, Alemania. OPUS: http://opus.bibliothek.uniaugsburg.de/opus4/frontdoor/index/index/do- cId/2627
Reyes-Santander, P., Höfele, M., y Soto-Andrade, J. (2016). Pensamiento Mate-mático, 4 dimensiones para el desarrollo del ser humano. ISBN: 9783639724868. Mann-heim: Académica española.
Ryan, J. (1996). Leibniz’ Binary System and Shao Yong’s “Yijing”. Philosophy East and West 46 (1), 59-90. DOI: 10.2307/1399337
Sfard, A. (1994). Reification as the Birth of Metaphor. For the learning of mathe-matics. 14 (1), 44-55.
Sfard, A. (2001). Equilibrar algo desequilibrado: Los estándares del NCTM a la luz de las teorías del aprendizaje de las matemáticas. Revista EMA, 6(2), 95-140.
Sfard, A. (2008). Thinking as Commúnicating. Human Development, the Growth of Discourse, and Mathematizing. Cambridge: University Press.
Soto-Andrade, J. (2006). Un monde dans un grain de sable: Métaphores et analo-gies dans l’apprentissage des mathématiques, Annales de Didactique et de Sciences Cognitives, (11), 123-147.
Soto-Andrade, J. (2007), La cognición hecha cuerpo florece en metáforas, A. Iba-ñez, y D. Cosmelli, (Editores), Nuevos Enfoques de la Cognición: Redescubriendo la di-námica de la acción, la intención y la intersubjetividad (pp. 71 -90. Chile. Universidad Die-go Portales.
Soto-Andrade, J. & Reyes-Santander, P. (2011). Conceptual metaphors and “Grundvorstellungen”: a case of convergence? In: M. Pytlak, T. Rowland, & E. Swoboda (Eds.), Proceedings of CERME 7, 735- 744. Rzészow: University of Rzészow.
Soto-Andrade J. (2014). Metaphors in Mathematics Education. In: Lerman S. (Ed.) Encyclopedia of Mathematics Education (www.springerreference.com), pp. 447-453, Ber-lin: Springer-Verlag.
Valliant D. (2004). Construcción de la profesión docente en América Latina. Ten-dencias, temas y debates. Extraída de la página web: www.oei.es/historico/docentes/.../construccion_profesion_docente_AL_vaillant.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.