Metamemory: a basic learning resource at school

Authors

  • Dr. C. Modesta López Mejías Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz". Camaguey, Cuba. Author
  • Dr. C. Maritza Cuenca Díaz Universidad Autónoma de los Andes Author
  • M.Sc Ysora Cabrera Hernández Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz" Author

Keywords:

memorizing, retention, cognitive process, cognitive development

Abstract

This article aims at describing the findings of a study that prove the potentials of the suggested techniques and procedures to contribute to cognitive and memorizing development. The study relies on the application of research methods such as observation, Leontiev's long-term retention methodology, retrieving-pairs-of-related-words technique, text processing, metacognitive questionnaire and pedagogical pre-experiment. The latter allows the assessment of a strategy designed to encourage the acquisition of knowledge about memory and strategies and their application in different tasks. The suggested techniques proved that children are capable of planning and using comprehensive memorizing strategies to improve the learning process under the teacher tuition and guiding workshops.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Dr. C. Modesta López Mejías, Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz". Camaguey, Cuba.

    Master en Ciencias Pedagógicas y Doctora en Ciencias. Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz"

References

Berná, J. C. (2013). Programa de metamemoria. Recuperado el 7 de marzo de 2014, de prezi.com/cyirrbs3he05/programa-meta-memoria/

Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M. J., Silverio, M., Reinoso, C., & García, C. (2002). Aprender y enseñar en la escuela: una concepción desarrolladora. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Chirinos, N. M. (2012). Estrategias metacognitivas aplicadas en la escritura y comprensión lectora en el desarrollo de los trabajos de grado. Zona Próxima(17), 142-153. Obtenido de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/viewArticle/

Córdova, F. (2009). La metacognición y el aprendizaje metacognitivo. Un enfoque desde la Psicología cognitivista y constructivista. Lima: Grupo de Investigación de la Metacognición. Universidad de San Martín de Porres.

Cuenca, L. A. (2013). Internet como espacio de creación colectiva: Metamemoria, un ejemplo práctico. Tesis doctoral inédita. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia. Obtenido de http://riunet.upv.es/handle/10251/34771

Flavell, J. H. (1977). Metamemory. En R. Kail, & J. Hagen (Edits.), Perspectives on the development of memory and cognition (págs. 3-33).

Flavell, J. H. (1984). El desarrollo cognitivo. Madrid: Visor Libros.

Liublinskaia, A. A. (1981). Psicología Infantil. Ciudad de La Habana: Libros para la Educación.

López, M. (2009). Estrategia educativa para estimular el desarrollo de la memoria lógico-verbal en escolares de 5to grado a través de procedimientos metacognitivos. Tesis de maestría inédita. Camagüey: Instituto Superior Pedagógico "José Martí".

López, M. (2013). El desarrollo de la memoria lógico-verbal en escolares de 5to grado. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí".

Martínez, L. (2002). Metamemoria y deficiencia mental: un programa de intervención. Tesis doctoral inédita. Madrid: Universidad Complutense de (UCM).

Mayor, J., Suengas, A., & González-Marqués, J. (1993). Estrategias Metacognitivas. Aprender a aprender y aprender a pensar. Síntesis Psicología: Madrid.

Monereo, C. (11 de diciembre de 2005). De las técnicas de estudio a las estrategias de aprendizaje. Universidad Autónoma de Barcelona (UAB) (12/12/2005). Recuperado de . Obtenido de http://www.educaweb.com/EducaNews/interfac

Océano Práctico. (s.f.). Diccionario de Lengua Española y de nombres propios. Barcelona: Oceano S.A.

Ochoa, S., & Caicedo, A. M. (2005)). Memoria y metamemoria en adultos mayores: estado de la cuestión. Acta Colombiana Psicología, 8(2), 19-32. Obtenido de http://portalweb.ucatolica. edu.co/easyWeb2/acta/pdfs/n14/art3acta14.pdf

Pérez, L., Bermúdez, R., Acosta, R. M., & Barrera, L. M. (2004). La personalidad, su diagnóstico y su desarrollo. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Rico, P. (2002). ¿Cómo desarrollar en los alumnos las habilidades para el control y la valoración de su trabajo docente? En E. Caballero, Preguntas y respuestas para elevar la calidad del trabajo en la escuela (págs. 3-22). Ciudad de La Habana : Pueblo y Educación.

Rubinstein, S. Y. (1989). Psicología del escolar retrasado mental. Moscú: Progreso.

Silvestre, M. (1999). Aprendizaje, educación y desarrollo. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Vallés, A. (2002). El aprendizaje de estrategias meta atencionales y de metamemoria. Algunas propuestas y ejemplificaciones para el aula. Universidad de Alicante. Recuperado el 12 de enero de 2012, de http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/87915/0182002

Vázquez, A. (2008). Estrategias y Técnicas de Aprendizaje. Recuperado el 23 de octubre de 2012, de http://www.slideshare.net/no_alucines/estrategias-y-técnicas-de-aprendizaje-

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Most read articles by the same author(s)