Psychological counseling and nursery school management
Keywords:
counseling, tuition, management education, nursery schoolAbstract
The paper refers the impact of psychological counseling on improving nursery school management. By studying the actual practices of these professionals and institutions, constructing a theoretical framework, and exchanging with specialists, the authors attain to rethink, improve and update educational practice. The researchers make extensive use of theoretical methods for constructing a framework, observe psychologist performance at nursery schools, and conduct interviews and survey on related issues. The effectiveness of the proposal was assessed on the basis of experts' criteria (nursery school professionals and psychologists). The findings include a description of psychological counseling in nursery schools viewing the process as a dynamic interchange of ideas and mutual professional support. Likewise, the highlights of the process of articulating psychologists and principal performances are given.
Downloads
References
Arnaut, A., Bonilla, R. S., Antúnez, S., & Domingo, J. (2006). La asesoría a las escuelas. Reflexiones para la mejora educativa y la formación continua de los maestros. Ciudad México: Secretaría de Educación Pública.
Chirino Ramos, Victoria. (2004) La investigación como función profesional Pedagógica: Modo de actuación Profesional Pedagógica. Material en soporte digital.
Del Risco, L. (2012). Programa de entrenamiento para la preparación del psicopedagogo en la asesoría a la directora de los Círculos Infantiles. Tesis de maestría inédita. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí".
Escudero, J. M., Vallejo, M., & Botías, F. (2008). El asesoramiento en educación: ¿Podrían ser las competencias profesionales una contribución positiva? Revista de currículo y formación del profesorado, 12(1):12-14.
García B. G. (2004). Profesionalidad y práctica pedagógica. Pueblo y Educación, La Habana.
García, J. R., Rosales, J., & Sánchez, E. (2003). El asesoramiento psicopedagógico como construcción de significados compartidos. Cultura y Educación, 15(2), 129-148.
Gómez, Canett, J. ( 2001). La asesoría y la consultoría en el perfeccionamiento de la actuación profesional de los directivos. 1er resultado del Proyecto Nacional:" Servicio profesional párale perfeccionamiento continuo de la labor de los cuadros y sus reservas".
Leyva, M. (2014). Manual del psicopedagogo escolar. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Martínez, F. (2004). El proyecto educativo en el círculo infantil. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Martínez, F. (2012). Dirección y Organización del Círculo Infantil. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Martínez, P. R. (s.f.). Algunas consideraciones sobre la asesoría educativa. Pedagogía Profesional, 20(1).15-32.
Ministerio de Educación. (2008). Resolución ministerial 216/2008. Ciudad de La Habana: Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación. (2010). Plan de estudio (D), Carrera, Pedagogía-Psicología. Ciudad de La Habana: Dirección de Formación del Personal Docente.
Ministerio de Educación. (2013). Las escuelas de educación familiar. Ciudad de La Habana: Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación. (2016). Plan de Estudio E. Ciudad de La Habana: Dirección de Formación del Personal Docente.
Ministerio de Educación. (2010) Modelo del profesional .Plan de estudio D, carrera de pedagogía- psicología. Ciudad de La Habana: Dirección de Formación del Personal Docente.
Ministerio de Educación. (2016). Modelo del profesional. Plan de Estudio E, Ciudad de La Habana: Dirección de Formación del Personal Docente.
Pozo, J., & Monereo, F. (2005). La práctica del asesoramiento educativo a examen. Madrid: Graó.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.