Dynamics of the educational orientation of the military teacher in cultural diversity: a socio-educational approach
Keywords:
educational guidance, cultural diversity, intercultural communication, intercultural educationAbstract
Objective: The paper aims at devising the dynamics of the educational orientation of the military teacher, as a mediator between educational labor and praxis, in a context of cultural diversity.
Methods: The authoress rely on the holistic-dialectical method to construct a framework of a sociocultural model of intercultural educational orientation.
Result: Educational orientation is revealed as a context of the systematization of the ethicalprofessional values of the military personnel, focus to cultural diversity. Intercultural educational reflexivity is viewed as a dynamic generating quality in teachers and students, that, expresses the positive significance and importance of establishing respectful, constructive and enriching relationships between subjects from different cultures, to achieve favorable results in military activity.
Conclusion: The educational systematization in ethical-professional values, being the core of the educational orientation, is a premise and outcomes from the process of construction of cultural interactivity by students and teachers, in which the social meanings is shared and the subjective sense of attention to cultural diversity is figured out.
Downloads
References
Barrett, M. (2018). How schools can promote the intercultural competence of young people. European Psychologist, (23), 93–104. Recuperado el 16 de enero de 2022, de https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000308
Brito, A. & Reinoso, C. (2018). La interculturalidad: un reto para la Escuela Latinoamericana de Medicina. Revista Varona, (66), 1-16. Recuperado el 5 de octubre de 2019, de https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_isoref&pid=S1992-82382018000300016&lng=es&tlng=es
Cabrera, F. J., Apa, Y. & Escobar, A. (2020). La orientación educativa y los presupuestos de la función orientadora de profesionales de la educación. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, s/n, 1-15. Recuperado el 6 de marzo de 2021, de https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/01/orientacion-educativa-presupuestos.html
Chaveco, A., Suárez, C. O. & Toro, M. (2020). Mirada psicosocial a la labor educativa del docente militar. Revista Conrado, 16(73), 279-286. Recuperado el 12 de enero de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442020000200279
Cubela, J. M. (2017). La labor educativa en la universidad del siglo XXI: proyecciones pedagógicas actuales. Revista Investigación, Formación y Desarrollo, 5(3), 75-86. Recuperado el 12 de enero de 2022, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7405695
Cuenca, Y., Lahera, F. & Ortiz, E. (2019). Retos de la orientación educativa en el contexto universitario. Opuntia Brava, 11(2), 390-400. Recuperado el 11 de diciembre de 2020, de https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/769
García, M. (2018). La formación inicial del estudiante de la Licenciatura en Educación. Preescolar para la orientación educativa. Tesis doctoral inédita. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Hidalgo, V. (2018). Cultura, multiculturalidad, interculturalidad y transculturalidad: evolución de un término. Universitas Tarraconensis,(1), 75-85. Recuperado el 16 de enero de 2021, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3564558
Lahoz, S. & Cordeu, C. (2021). Sensibilidad intercultural, clima escolar y contacto intergrupal en estudiantes de educación primaria y secundaria de la Región Metropolitana de Santiago de Chile. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 131–147. Recuperado el 16 de enero de 2022, de https://doi.org/10.6018/rie.415921
Mafrán, Y. (2019). La formación de la competencia orientadora en estudiantes de carreras pedagógicas. Tesis doctoral inédita. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Molina, D. L. (2004). Concepto de orientación educativa: diversidad y aproximación. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1-22. Recuperado el 12 de enero de 2022, de https://rieoei.org/RIE/article/view/2924
Pedrero, E., Moreno, O. & Moreno, P. (2017). Educación para la diversidad cultural y la interculturalidad en el contexto escolar español. Revista de Ciencias Sociales, 23(2), 11-26. Recuperado el 15 de octubre de 2020, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28056733002
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.