Inquiring into the teaching-learning process of geography in Cuban Educational System

Authors

  • M. Sc. Luis Francisco Alfonso Ferrá Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí” Author
  • M. Sc. Nilda Herminia Martínez González Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí” Author
  • M. Sc. Ángel Guerra Pérez Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí” Author

Keywords:

cognitive mistakes, cognitive performance, cognitive elements, teaching-learning process, geography

Abstract

The article provides an insight into the teaching-learning of geography in Cuba, particularly in Camagüey province. The information has been gathered and analyzed following the Education Quality Appraisal System questionnaires and guidelines, current evaluation exercises, and test given by supervising commissions. The qualitative and quantitative analysis of these texts leads the researchers to arrive at conclusions related to frequent cognitive mistakes and the corresponding strategies teachers should use in facing them. On the basis of the main findings suggestions are given for teaching geography. These suggestions have been taken into account by Geography National Commission of the Ministry of Education of Cuba as a working tool for teachers, principals and supervisors. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • M. Sc. Luis Francisco Alfonso Ferrá, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”

    Especializado en Geografía de Cuba, ha impartido cursos de Cartografía, Geografía Física, Geografía  Regional;  labora en el Centro de Estudio de Investigación de Desarrollo Educacional (CEIDE) e imparte clases en la carrera de Biología-Geografía, en la carrera de Pedagogía Psicología, en el Diplomado de Educación Ambiental y Medio Ambiente, en las maestrías de Educación Ambiental y en Ciencias de la Educación de amplio acceso, es miembro de la Subcomisión Nacional de Planes y Programas de Geografía y de la Comisión Nacional de Carrera de Biología-Geografía de las universidades de ciencias pedagógicas y se ha desempeñado como profesor del Programa “Universidad para Todos” en el curso de Geografía: regiones y paisajes.

  • M. Sc. Nilda Herminia Martínez González, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”

    Ha tenido a su cargo la impartición las disciplinas físico-geográficas, Mapa Político y Cartografía; se ha desempeñado como profesora principal de las disciplinas físico-geográficas en la UCP ¨ José Martí.  

  • M. Sc. Ángel Guerra Pérez, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”

    Ha impartido clases en las asignaturas Topografía y Cartografía, Geografía Física, Geografía Socioeconómica y Geografía de Cuba correspondientes al curso regular diurno, y ha ofrecido cursos de Didáctica en la Maestría en Ciencias de la Educación de Amplio Acceso.   

References

Marrero, O. (2010). Compilación de resultados investigativos sobre evaluación de la calidad de la educación. En formato digital. GPEC.

MINED. (2003). IV Seminario Nacional para Educadores .

MINED. (2002). Programa Geografía de Cuba, 6to grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

MINED. ( 2009). Programa Geografía de Cuba, 9no grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

MINED. (s.a). Programa Geografía, 11no grado. En formato digital. La Habana.

MINED. (2004). V Seminario Nacional para Educadores.

MINED. (2005). VI Seminario Nacional para Educadores.

Rizo Cabrera, D. C., y Pérez, L. C. (2002). Estrategias didácticas para solucionar los problemas de aprendizaje detectados en el sexto operativo. Material digitalizado.

Torres Fernández, P. (2009). Sistema Cubano de Evaluación de la Calidad de la Educación (SECE). (Material digitalizado). La Habana.

Torres Fernández, P. ( 2009). Sistema Cubano de Evaluación de la Calidad de la Educación (SECE) (Material digitalizado). La Habana.

Torres, P. (2008). Sistema Cubano de Evaluación de la Calidad de la Educación. Resultado de investigación. La Habana.

Valdés Veloz, H. (2002). IV Simposio Iberoamericano de Investigación Educativa. Curso Preevento. la Evaluación de la Calidad y Equidad de la Educación. La Habana.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Inquiring into the teaching-learning process of geography in Cuban Educational System. (2024). Transformación, 9(1), 42-51. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/322