A new students’ contest at the Cuban Junior High School: a pathway to full participation
Keywords:
junior high school education, student movement, competition, classroom participationAbstract
Objective: The study aims at describing an alternative students’ contest at the Cuban Junior High School, as a way to raise the levels of student’s participation.
Methods: Theoretical methods were used such as the system approach and the analysis and synthesis for the construction of a referential framework, the induction deduction to evaluate the most significant causes that influence the current state of junior high school contests. Empirical methods such as the interview, the survey and the participant observation were used to assess the introduction in the school practice of the new proposal and recording its evolution.
Results: The feasibility of the proposal is demonstrated through its experimentation in educational practice, the main theoretical and methodological elements that support it are revealed and the necessary indicators to evaluate the transformation are based.
Conclusions: It is possible to optimize the functioning and impact of the OPJM in junior high schools by putting into practice a new contest system that promotes active participation in school processes.
Downloads
References
Austin, N., & Peters, T. (1982,). Pasión por la excelencia. Ciudad de México: Siglo XXI.
Bello, Z., & Cásales, J. C. (2002). Psicología Social. La Habana: Félix Varela.
de Mora, J. J. (2018). Diccionario Manual de Sinónimos y Antónimos de la Lengua Española. Recuperado el 10 de enero de 2020, de http://www.wordreference.com/definicion.
Guevara, E. (1967). El gran debate en la economía cubana 1963-1964. Recuperado el 10 de enero de 2020, de http://cipec.nuevaradio.org/b2-img/TRANSICIONMandelel_debate_economico_en_c.pdf
Labarrere, G., & Valdivia, G. E. (1998). Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.
Lenin, V. I. (1974). ¿Cómo debe organizarse la emulación? Moscú: Progreso.
Marrero, R. (2008). Estrategia integradora con enfoque participativo para la transformación de los modos de actuación de los dirigentes de la FEEM de los IPUEC . Tesis doctoral inédita. Universidad de Ciencias Pedagógicas Jose Martí, Camagüey, Cuba.
Martín, M. Y. (2008). Concepción teórico‐metodológica de la Organización de Pioneros José Martí y su contribución a la educación para la participación pioneril. Tesis doctoral inédita. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba.
OIT . (2015). Organización Internacional del Trabajo. Recuperado el 10 de enero de 2020, de http://www.oitcinterfor.org/public/spanish/region/cinterfor/temas/complab/xxxx/esp/index. htm
OPJM. (2014). Orientaciones Metodológicas de la OPJM. La Habana: Editora Abril.
Petrovsky, A. V. (1989). Teoría psicológica del colectivo. La Habana: Pueblo y Educación.
Rosental, M. y Iudin, P. (1981). Diccionario filosófico. La Habana: Editora Política.
Vigotsky, L. S. (1979). Internalización de las funciones psicológicas superiores. En L. S. Vigotsky, El desarrollo de los procesos psíquicos superiores (págs. 92-133). Barcelona: Editorial Crítica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.